Historia wychowania 2300-J-MWP-HW-K
Problematyka zajęć będzie skupiona wokół czterech podstawowych zagadnień istotnych dla nauk pedagogicznych w aspekcie humanistycznym.
- U źródeł myśli pedagogicznej: Platon i Arystoteles.
- Szkoła-uczeń-nauczyciel: Powstanie Akademii Krakowskiej; Jan Amos Komeński i jego wizja szkoły; John Locke i spojrzenie na edukację domową; Jan Henryk Pestalozzi i spojrzenie na proces uczenia się.
- Polska myśl pedagogiczna: rozwiązania edukacyjne zaproponowane przez Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Stanisława Konarskiego, Ignacego Massalskiego, Ewarysta Estkowskiego.
- Prawo oświatowe - polskie prawo szkolne: Ustawy Komisji Edukacji Narodowej, ustawodawstwo Izby Edukacyjnej w Księstwie Warszawskim; ustawa z 1862 r. w Królestwie Polskim; ustawa z 1932 r. w II Rzeczypospolitej.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- ma wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej
- zna dzieje wychowania i myśli pedagogicznej
- posiada wiedzę na temat pedagogiki jako nauki humanistycznej oraz jej historycznych przemian
- zna terminologię pedagogiczną i jej źródła
- zna relacje między filozofią, kulturą a edukacją w kontekście historycznym
- zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej (rękopis, druk, prasa, fotografia)
- zna podstawowe teorie wychowania i uczenia się i ich procesy rozwojowe
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu historii pedagogiki w celu analizy współczesnych problemów edukacyjnych
- ma umiejętność humanistycznego, historycznego i pedagogicznego myślenia
- potrafi analizować i opisywać mechanizmy edukacyjne w odniesieniu do zmian historycznych
- potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy)
- potrafi samodzielnie rozbudowywać wiedzę wyniesioną z zajęć i twórczo inspirować innych
- potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej
- wykazuje refleksję nad istotą przemian w edukacji na przestrzeni wieków
- potrafi uczestniczyć w dyskusji, podbudowując wypowiedź poglądami różnych autorów
- potrafi pracować w zespole, szanując zdania innych i dokonując samooceny własnych sądów i przekonań
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i kompetencji, rozumie konieczność ciągłego rozwoju
- ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach – dopuszczalne 2 nieobecności.
Przygotowanie referatu.
Test zaliczeniowy – pytania zamknięte.
W warunkach zawieszonych zajęć z uwagi na pandemię: 5 prac pisemnych z analizy źródeł, obecność on-line na zajęciach (Zoom).
Literatura
Teksty źródłowe:
Platon, Państwo – fragmenty.
Arystoteles, Polityka – fragmenty.
Założenie Uniwersytetu Krakowskiego
A. F. Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej, księga I i V – fragmenty.
J. A. Komeński, Wielka dydaktyka – fragmenty.
J. Locke, Myśli o wychowaniu - fragmenty
S. Konarski, Mowa: Jak od wczesnej młodości wychowywać uczciwego człowieka i dobrego obywatela.
J.H. Pestalozzi, Jak Gertruda uczy swoje dzieci – fragmenty.
E. Estkowski, Autobiografia; Kilka wstępnych słów o najpierwszej nauce elementarnej.
I. Massalski, Przepis do szkół parafialnych.
G. Piramowicz, Uwagi o nowym instrukcji publicznej układzie.
Ustawy Komisji Edukacji Narodowej
Ustawa z 1862
Ustawa z 1932
Ww. teksty znajdują się w:
Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, Kielce 1995-1999, t. 1, 2, 3/1, 3/2.
Opracowania:
K. Bartnicka, I. Szybiak, Zarys historii wychowania, Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
R. Wroczyński, Dzieje oświaty polskiej, T. I i II, Warszawa 1987 lub następne wydania: Wydawnictwo Akademickie “Żak”.
S. Litak, Historia wychowania – do Wielkiej Rewolucji Francuskiej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
Historia wychowania, pod red. Ł. Kurdybachy, T. II, PWN,Warszawa 1965.
Historia wychowania wiek XX, pod red. J. Miąso, T. I-II, PWN, Warszawa 1980.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: