Historia wychowania. Kobiety w pedagogice 2300-J-MWP-HW-F
Zadaniem zajęć fakultatywnych będzie analiza tekstów źródłowych pod kątem trzech zasadniczych obszarów tematycznych: kształcenia dziewcząt, udziału kobiet w tworzeniu zrębów pedagogiki i myśli pedagogicznej oraz poznanie sylwetek kobiet związanych z pedagogiką i działalnością oświatową
Uwaga będzie skupiona na ukazaniu form kształcenia dziewcząt w XVIII wieku, przygotowania zawodowego kobiet – w tym kształcenia nauczycielek w Polsce pod zaborami (Księstwo Warszawskie, Królestwo Polskie, Galicja i Prusy), a także ukazanie dążeń do kształcenia uniwersyteckiego.
Ponadto rozważane będą formy tajne i jawne kształcenia kobiet w Polsce pod zaborami: Wyższe Kursy Naukowe dla Kobiet -"Uniwersytet Latający" w Warszawie: organizatorzy, słuchacze, wykładowcy.
Ważnym wątkiem będzie także ukazanie kobiet w pedagogice i działalności oświatowej XVIII i XX wieku (m.in. Klementyna z Tańskich Hoffmanowa, Narcyza Żmichowska, Eleonora Ziemięcka, Aniela Szycówna, Stefania Sempołowska, Antonina Machczyńska, Kazimiera Bujwidowa, Maria Grzegorzewska).
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
1. Zna problemy życia i edukacji kobiet od XVIII do XX w. w świetle przemian społecznych i oświatowych
2. Zna społeczne, ekonomiczne i polityczne podłoże przemian oświatowych od XVIII w. do pierwszej połowy XX w (do II wojny światowej).
3. Zna ewolucję celów, treści i form edukacji kobiet na ziemiach polskich i w Polsce (na tle europejskim) od XVIII do XX w.
4. Zna dorobek kobiet w zakresie badań pedagogicznych i praktyki edukacyjnej.
Umiejętności:
1. Potrafi krytycznie odnieść się do przekazów monograficznych i źródłowych.
2. Potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy wykorzystując do tego odpowiednie źródła.
3. Potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne.
Kompetencje społeczne:
1. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej.
2. Krytycznie odnosi się do przemian edukacyjnych w Polsce i w Europie od XVIII do XX w.
3. Ma świadomość znaczenia nauk pedagogicznych i ich zastosowania w działaniach społecznych i zawodowych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Ocena będzie ustalona na podstawie:
- Obecności na zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności.
- Przygotowania referatu/prezentacji.
- Zaliczenia testu końcowego – pytania zamknięte.
Praktyki zawodowe
Nie są przewidziane.
Literatura
Kamilla Mrozowska, Sto lat działalności kobiet polskich w oświacie i nauce, Warszawa 1971.
Kazimierz Szmyd, Twórcy nauk o wychowaniu w środowisku akademickim Lwowa (1860-1939), Rzeszów 2003, Rozdziały: VI i VII.
Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Warszawa 2001.
Rola i miejsce kobiet w edukacji i kulturze polskiej, red. Wiesław Jamrożek, Dorota Żołądź - Strzelczyk, 2001.
Joanna E. Dąbrowska, Klementyna, Białystok 2008.
Słynne kobiety w Rzeczypospolitej XVIII wieku, red. Agata Roćko, Magdalena Górska, Warszawa 2017.
Joanna Falkowska, Ambasadorki wychowania, Toruń 2018.
Ponadto teksty źródłowe przekazane grupie przez prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: