Dydaktyka 2300-J-MWP-D-W
1. Dydaktyka jako subdyscyplina pedagogiczna
2. Orientacje dydaktyczne
3. Wybrane stanowiska dydaktyczne:
- J. F. Herbarta teoria nauczania i poglądy na wychowanie (przesłanki i konsekwencje),
- J. Deweya poglądy na nauczanie i uczenie się oraz szkołę jako instytucję edukacyjną (przesłanki i konsekwencje)
- L.S. Wygotskego poglądy na rozwój ucznia i jego związek z nauczaniem (przesłanki i konsekwencje)
- J. S. Brunera poglądy na edukację (przesłanki i konsekwencje)
- W. Okonia idea kształcenia wielostronnego. (przesłanki i konsekwencje),
4. Projektowanie dydaktyczne - czyli "przed lekcją" (cele kształcenia i ich operacjonalizacja, wynikii ich kategorie, treści kształcenia i ich organizacja, metody dydaktyczne i ich dobór, proces dydaktyczny, planowanie warunków kształcenia: formy organizacji nauczania i uczenia się, środki dydaktyczne)
5. Nauczanie - czyli "w trakcie lekcji" (komunikacja w trakcie lekcji, style nauczania, motywowanie do uczenia się, dyscyplina w klasie szkolnej, władza nauczyciela)
6. Nauczyciel jako refleksyjny praktyk - czyli "po lekcji": analiza doświadczeń.
7. Szkoła jako instytucja edukacyjna i klasa szkolna jako środowiska pracy nauczyciela
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KATEGORIE WIEDZY
1. Zna zarys historii i strukturę dydaktyki jako subdyscypliny pedagogicznej i jej podstawowe pojęcia 2. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje orientacji dydaktycznych (romantyczno- naturalistyczna, behawiorystyczna, poznawcza-konstruktywizm)
3. Zna przesłanki, założenia i konsekwencje klasycznych stanowisk dydaktycznych (J. F. Herbart, J. Dewey, L. Wygotski, J. Bruner, W. Okoń),
4. Zna podstawowe elementy projektowania dydaktycznego.
5. Zna i rozumie dylematy związane z kierowaniem klasą szkolną, stylami nauczania i utrzymywaniem dyscypliny w klasie szkolnej,
6. Zna i rozumie przesłanki i konsekwencje idei nauczyciela jako refleksyjnego praktyka.
KATEGORIE UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi analizować stanowiska dydaktyczne w świetle kryteriów wywodzących się z orientacji dydaktycznych,
2. Potrafi projektować rozwiązania dydaktyczne (projektowanie celów dydaktycznych i warunków ich osiągnięcia)
3. Potrafi ocenić i uzasadnić stopień osiągnięcia celów dydaktycznych
4. Potrafi analizować dylematy związane ze szkolną edukacją.
5. Potrafi analizować i oceniać cele i kierunki reform edukacyjnych
KATEGORIA POSTAWY SPOŁECZNE
1. Przejawia zainteresowanie problematyką szkolnej edukacji i związanymi z nią dylematami,
2. Aktywnie i twórczo analizuje i diagnozuje sytuacje dydaktyczne
3. Samodzielnie poszerza wiedzę z zakresu szkolnej edukacji,
4. Aktywnie uczestniczy w wymianach poglądów na temat szkolnej edukacji,
5. Aktywnie uczestniczy w dyskusjach dotyczących reform oświatowych.
Kryteria oceniania
Test pisemny. Warunkiem uzyskania minimalnej oceny pozytywnej jest uzyskanie 60 % punktów możliwych do uzyskania w teście.
Literatura
R. Arends, Uczymy się nauczać. WSiP, Warszawa, wszystkie wydania,
M. Dembo, Stosowana psychologia wychowawcza, WSiP, Warszawa 1997,
Dylak S. Architektura wiedzy w szkole, Difin, Warszawa 2013.
Sztuka nauczania, Czynności nauczyciela. K. Kruszewski (red.) WN PWN, Warszawa, wszystkie wydania,
Cz. Kupisiewicz, Podstawy dydaktyki ogólnej, WSiP, Warszawa 2005,
W. Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Żak, Warszawa 1996,
E. Perrott, Efektywne nauczanie, WSiP, Warszawa 1995
S. Mieszalski, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1997,
S. Mieszalski, Orientacje dydaktyczne, W: Pedagogika - subdyscypliny i dziedziny wiedzy o edukacji, t. 4. B. Śliwerski (red.), Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2010.
Literatura dodatkowa będzie przekazywana w trakcie wykładów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: