Fakultet: Dylematy wychowania i edukacji: jednostka vs grupa społeczna 2300-J-MSPP-F3
Celem zajęć jest analiza napięcia między jednostka a społeczeństwem. Przedmiotem refleksji będą konkretne sytuacje z rzeczywistości społecznej oraz wyniki badań dotyczące poniższych zagadnień:
Inny – obcy – wróg
Konformizm społeczny: pożytki i zagrożenia dla wspólnoty
Wychowanie do zaangażowania społecznego czy bierności
Polityka i edukacja: cele wspólne czy rozbieżne
Konflikt społeczny – granice tolerancji
Radykalizm – atrakcyjność dla młodzieży
Internet (media) jako źródło socjalizacji niekontrolowanej
Cele życiowe młodzieży
Nieposłuszeństwo obywatelskie
Prawo do decydowania o sobie – granice prawa i norm etycznych
Możliwości wychowawcze szkoły
Kościół a wychowanie świeckie
Zmiany obyczajowe – w kierunku wolności czy ograniczeń.
Lista nie jest zamknięta, studenci będą mogli poszerzyć katalog o interesujące ich problemy z analizowanego obszaru.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- podstawowe nurty pedagogiczne i odpowiadające im praktyki pedagogiczne,
- dylematy wychowania wynikające z napięć między potrzebami jednostki a społeczeństwa
- mechanizmy zmian społecznych oraz ich wpływ na nurty i praktykę pedagogiczną
- procesy i następstwa globalizacji oraz ich związek ze zmianami w źródłach i procesach socjalizacji i wychowania oraz rolą jednostki
- znaczenie mediów elektronicznych w budowaniu tożsamości jednostkowych i grupowych
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśniania procesów wychowania i interpretowania procesów społecznych,
- zinterpretować współczesne problemy społeczne i ich związek z funkcjonowaniem jednostek i grup społecznych,
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- pogłębiania własnej wiedzy potrzebnej do rozumienia i interpretowania zjawisk społecznych, funkcjonowania społeczeństwa i jego różnych podsystemów, grup i jednostek,
- podejmowania współpracy z innymi w celu uczestnictwa w procesach społecznych, w tym procesach zmiany
- upowszechniania wiedzy w zakresie problemów społecznych związanych z napięciami pomiędzy potrzebami jednostek, określonych grup społecznych i całego społeczeństwa.
Kryteria oceniania
Podstawowym kryterium będzie aktywność na zajęciach wyrażona w przygotowaniu do nich i aktywności w trakcie zajęć.
Studenci będą przygotowywali wybrane przez siebie tematy do dyskusji na zajęciach.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bauman Z. Obcy u naszych drzwi (2016) PWN
Sztabiński P. red. Polska - Europa: wyniki Europejskiego sondażu społecznego 2002 - 2015 (2016) IFiS PAN
Bokszański Z. Tożsamości zbiorowe (2012) PWN
Literatura będzie uzupełniana w zależności od preferencji studentów i chi prawa do modyfikacji listy zagadnień analizowanych na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: