Fakultet: Globalizacja i edukacja - ku globalnemu obywatelstwu 2300-J-MSPP-F2
Problematyka zajęć wiąże się z edukacją globalną, cieszącą się coraz większym zainteresowaniem na świecie i w Polsce (w 2009 r. treści z tego zakresu zostały włączone do podstawy programowej). Edukacja globalna definiowana jest w różnoraki sposób, na przykład jako szerszy, globalny wymiar edukacji obywatelskiej, uświadamiającej ludziom istnienie zjawisk i współzależności globalnych.
Podczas kolejnych zajęć studentki i studenci będą mieli możliwość zapoznania się przede wszystkim z założeniami, celami, modelami i odmiennymi podejściami teoretycznymi w obszarze edukacji globalnej, a także z zagadnieniami ściśle powiązanymi z tą problematyką, takimi jak: globalizacja, rozwój, debaty dotyczące rozwoju, kontestatorzy i przeciwnicy globalizacji itp. Podjęta zostanie również dyskusja nad ideologicznymi fundamentami edukacji globalnej i jej możliwościami oraz ograniczeniami.
Omówimy również Cele Zrównoważonego Rozwoju i wybrane problemy globalne. Zajmiemy się także zagadnieniem kompetencji międzykulturowych.
Zajęcia prowadzone będą w głównej mierze metodami aktywizującymi, warsztatowymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka będzie:
w zakresie wiedzy
- miał/a podstawową wiedzę na temat konsekwencji procesów globalizacji i wyzwań edukacyjnych z nimi związanych;
- miał/a pogłębioną wiedzę na temat edukacji globalnej, jej różnorodnych modeli i założeń teoretycznych oraz związków z pomocą rozwojową, humanitarną i awareness raising;
w zakresie umiejętności
- potrafił/a w sposób wielowymiarowy zanalizować procesy globalizacji (jako fenomen polityczny, ekonomiczny, społeczny, kulturowy i technologiczny);
- potrafił/a wskazać na różnorodne konsekwencje tych zjawisk, zwłaszcza w kontekście edukacji w jej wymiarze teoretycznym i praktycznym, oraz dokonać ich oceny.
- rozumiał/a dylematy toczącego się współcześnie dyskursu na temat globalizacji, rozwoju i współpracy rozwojowej i umiał/a je opisać;
- potrafił/a dokonać krytycznej analizy różnych podejść w zakresie edukacji globalnej, oraz dostrzegał/a potrzebę podejmowania działań społeczno-edukacyjnych w tym obszarze, będących edukacyjną odpowiedzią na dylematy życia w globalnej, współzależnej rzeczywistości;
- potrafił/a formułować własne opinie;
w zakresie kompetencji społecznych
- miał/a poczucie odpowiedzialności i obywatelstwa w świecie globalnym oraz konieczności zaangażowania na rzecz zmian społecznych i budowania zrównoważonego świata;
- doceniał/a znaczenie różnorodności kulturowej i światopoglądowej dla rozwoju społecznego;
- potrafił/a podjąć dyskusję w ważnych kwestiach społecznych, krytycznie ocenić i analizować różne stanowiska, w tym własne.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składają się:
- aktywna obecność podczas zajęć (dopuszczalne są 2 nieobecności) - oznacza to udział w pracach indywidualnych i grupowych, dyskusjach i innych aktywnościach podczas zajęć;
- przygotowanie do zajęć (przeczytanie zadawanych tekstów, krótkie "wejściówki" przed zajęciami);
- napisanie w trakcie całego sermestru 3 krótkich refleksji (ok. 800 słów) dotyczących zagadnień poruszanych podczas zajęć. Szczegółowe kryteria studenci/tki otrzymają podczas pierwszych zajęć.
Literatura
Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000.
K. Jasikowska, M. Klarenbach, G. Lipska-Badoti, R. Łuczak, Edukacja globalna: poradnik metodyczny dla nauczycieli, Warszawa 2015.
M. Kuleta-Hulboj, M. Gontarska [red.], Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje, Wrocław 2015.
Z. Melosik, Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska [red.], Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa 1994.
E. O'Loughlin, L. Wegimont, Edukacja globalna w Polsce: europejski proces partnerskiego przeglądu edukacji globalnej: krajowy raport na temat edukacji globalnej w Polsce, Warszawa 2009.
W. Wosińska, Oblicza globalizacji, Sopot 2007.
M. Wojtalik, Globalna edukacja rozwojowa w Europie. "Przegląd Edukacyjny" 2005, nr 5.
Różnorodne – polskie i zagraniczne – materiały edukacyjne z zakresu edukacji globalnej np. ze strony internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji, realizowane w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, przygotowane przez organizacje pozarządowe (np. Polską Akcję Humanitarną, Instytut Globalnej Odpowiedzialności, Centrum Edukacj Obywatelskiej, Polską Zieloną Sieć) itp.
Raporty UNDP o Rozwoju Społecznym.
"Jak mówić o większości świata? Kodeks obrazów i wiadomości na temat Globalnego Południa", W-wa 2016.
Literatura uzupełniająca:
Ch. McEwan, Postcolonialism and Development, New York 2009.
V. Andreotti, Actionable postcolonial theory in education, London 2011.
V. de Oliveira Andreotti, L. M. de Souza, Postcolonial Perspectives on Global Citizenship Education, New York 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: