Moduł: Socjologiczne podstawy pedagogiki 2300-J-MSPP
Moduł łączy zagadnienia z socjologii, socjologii edukacji i antropologii i pedagogiki. Punktem wyjścia jest wprowadzenie do teorii wymienionych nauk, by możliwe było rozumienie i analiza społecznych aspektów procesów pedagogicznych. Szczegółowa treść zajęć znajduje się w opisach kursów konstytuujących moduł. Do kluczowych zagadnień należy zaliczyć:
1.Socjologia, socjologia edukacji i antropologia - ustalenia definicyjne, zakres dyscypliny, związki z pedagogiką, podstawowe pojęcia.
2. Normy i wartości Polaków, źródła norm i wartości, wartości a postawy, różnice kulturowe a normy społeczne. Omówienie wyników badań.
3. Ważne dla pedagogiki teorie socjologiczne i antropologiczne oraz ich przedstawiciele
4. Teorie nierówności: t. funkcjonalno stratyfikacyjna,, t. akumulacji przewag, kulturowa teoria konfliktu i t. reprodukcji kulturowej, neoliberalizm w edukacji, biologiczne teorie nierówności.
5. Szkoła a system społeczno-polityczny: polityka edukacji, cele edukacji, reformy oświaty, rola społeczna nauczyciela, przygotowanie do zawodu nauczyciela.
6.Uwarunkowania osiągnięć szkolnych – jednostkowe, rodzinne, szkolne, systemowe. Omówienie wyników badań polskich i międzynarodowych (PIRLS, PISA, ICCS).
7.Kultura szkoły: relacje podmiotów szkolnych, wzory, normy, obyczaje, program ukryty.
8. Kulturowe relacje grupowe w płaszczyźnie poziomej i pionowej (relacje międzygrupowe i relacje klasowe).
9. Kultura ludowa, kultura popularna, kultura masowa, kultura wysoka.
10. Historia społeczna i antropologia.
11. Tożsamości grupowe (tożsamości narodowe, etniczne).
12. Media społecznościowe i kultura.
13. Polityka i kultura.
14. Opór kulturowy, bunty i rewolucje.
15. Globalizacja.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- podstawowe pojęcia i główne kierunki socjologii,ze szczególnym uwzględnieniem socjologii edukacji oraz antropologii
- związek teorii socjologicznych i antropologicznych z pedagogiką i mechanizmami i procesami edukacji,
- mechanizmy zmian społecznych i teorie je wyjaśniające oraz ich wpływ na nurty i praktykę pedagogiczną
- teorie, procesy i następstwa globalizacji oraz ich związek ze zmianami w źródłach i procesach socjalizacji i wychowania.
- znaczenie mass mediów we współczesnym świecie.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśniania procesów i interpretowania procesów społecznych,
- zinterpretować współczesne problemy społeczne w kontekście poznanych teorii i wyników badań oraz ich znaczenie dla społeczeństwa,
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- pogłębiania własnej wiedzy socjologicznej i antropologicznej potrzebnej do rozumienia i interpretowania zjawisk społecznych, funkcjonowania społeczeństwa i jego różnych podsystemów i grup,
- podejmowania współpracy z innymi w celu uczestnictwa w procesach społecznych, w tym procesach zmiany
- upowszechniania wiedzy w zakresie problemów społecznych związanych będących także przedmiotem analiz pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Ocena z modułu stanowi średnią z ocen następujących składowych modułu:
- wprowadzenie do socjologii - wykład,
- wprowadzenie do socjologii - konwersatorium,
- socjologia edukacji - wykład,
- socjologia edukacji - konwersatorium
- antropologia wykład
- antropologia - konwersatorium.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązująca na zajęciach konstruujących moduł.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: