Edukacja społeczna 2300-J-MROSD-ES
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z podstawowymi założeniami edukacji społecznej w skład, której wchodzą: edukacja obywatelska i patriotyczna, edukacja prawna, edukacja prawnoczłowiecza, edukacja globalna, edukacja wielo/międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna, edukacja ekonomiczna i edukacja dla przedsiębiorczości. Studentki i studenci poznają podstawowe cele, zadania, treści i zasady edukacji społecznej w edukacji wczesnoszkolnej. Ponadto zapoznają się z dobrymi praktykami związanymi z uczeniem w wymienionych powyżej obszarach. Celem zajęć jest również rozwijanie w studentkach i studentach postawy otwartości, tolerancji, poszanowania odmienności oraz zaangażowania obywatelskiego.
Moduł 1. Podstawy edukacji społecznej
Wprowadzenia i organizacja zajęć
Podstawa programowa i podstawowe pojęcia
Kompetencje nauczycielskie w nauczaniu edukacji społecznej
Moduł 2. Obszary edukacji obywatelskie
Edukacja obywatelska i patriotyczna
Edukacja prawna i edukacja prawnoczłowiecza
Edukacja globalna oraz edukacja wielo/międzykulturowa
Edukacja antydyskryminacyjna
Edukacja o dobrostanie psychicznym
Edukacja ekonomiczna i edukacja dla przedsiębiorczości
Moduł 3. Studentki i studenci w działaniu w działaniu
Warsztaty prowadzone przez osoby studenckie z superwizją
Podsumowanie zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: Student/studentka zna i rozumie:
- prawa dziecka i prawa osoby z niepełnosprawnością;
- podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o społeczeństwie;
- podstawy przedsiębiorczości i ekonomii
- sposoby kształtowania przedsiębiorczości u dzieci lub uczniów
Umiejętności: Studentka/ student potrafi:
- dostrzegać wzajemne związki w funkcjonowaniu środowiska społecznego
- wyszukiwać przydatne i aktualne i jakościowe dobre praktyki z zakresu edukacji społecznej oraz
- w sposób refleksyjny zanalizować własny proces uczenia się
Kompetencje społeczne: Student/ studentka:
- jest gotowa do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów
- prezentuje postawę otwartości, tolerancji, poszanowania odmienności
- prezentuje postawę zaangażowania obywatelskiego
Kryteria oceniania
● Obecność i aktywność na zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności)* - 20% oceny końcowej.
● Ćwiczenie - 30% oceny końcowej
○ przygotowanie ćwiczenia w grupie z jednego z omawianych tematów
○ kryteria oceny (klarowność celu ćwiczenia, jakość przedstawienia instrukcji, prowadzenie i omówienie ćwiczenia
● Scenariusz zajęć - 50% oceny końcowej
○ Opracowanie w parach scenariusza lekcji (35 min) z zakresu edukacji społecznej i umieszczenie scenariusza i używanych materiałów na dysku Google.
Literatura
● Belowski B. (2017) Po co i jak uczyć patriotyzmu?, „Nauczyciel i szkoła”, s. 105-125.
● Bochenek M., Czarnowska M. (2017) Cechy rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym, [w:] Bochenek M., Czarnowska M. (red.), Ognik 2017, Warszawa: ORE
● Bojarska K. (2016) Psychologiczne i społeczne uwarunkowania stereotypów, uprzedzeń i dyskryminacji [w:] Szkoła bez Homofobii. Podręcznik trenerski s. 27-47.
● Brzezińska A.I i in (2014) Mali aktorzy na scenie życia, czyli o rozwoju kompetencji społecznych w okresie dzieciństwa, „Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny”, 2 (33) 2014, s. 16-23.
● Brzezińska-Hubert M., Olszówka A. (bd. ) Edukacja międzykulturowa, Warszawa: FRSE
● Flowers N. (2009) Kompasik. Edukacja na rzecz praw człowieka w pracy z dziećmi, Warszawa: European Youth Centre Budapest.
● Jakubowska E., Jaszczyszyn E. (2017) Rola nauczycieli i rodziców w wychowaniu obywatelskim w klasa I-III szkoły podstawowej, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, T. XXXVI, z. 1 – 2017, s. 147-155.
● Kołodziej S. (bd) Edukacja ekonomiczna dzieci i młodzieży w Polsce.
● Kuleta - Hulboj M. (2018) O potrzebie utopijnej, radykalnie etycznej edukacji globalnej, „Pedagogika społeczna”, s. 39-55.
● Napiórkowski M. (2019) Turbopatriotyzm Warszawa: Wydawnictwo Czarne.
● Pietrusińska M.J. (2016) Czy muzułmanin może być dobrym obywatelem. Warszawa: WUW, s. 92-111.
● Podstawa programowa dla klas I-III, fragment dotyczący edukacji społecznej
○ Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, s. 13-17
○ I etap edukacyjny: klasy I–III – edukacja wczesnoszkolna, s. 18-19
○ Podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej - cele kształcenia, s. 20-22
○ Treści nauczania – wymagania szczegółowe - edukacja społeczna, s.27-28
● Pawlęga M. (2016) Prawo oświatowe przeciw dyskryminacji [w:] Pawlęga M., red., Szkoła bez Homofobii. Podręcznik trenerski s. 49-46.
● Sroczyński W. (2007) Kategorie środowiska w pedagogice społecznej. Warszawa: Arte, s.101 - 109.
● Inne materiały metodyczno-dydaktycznym zamieszczone przez prowadzącą
● “Kompas” i “Kompasik” materiały dla nauczycieli, wydawnictwa CODN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: