Edukacja muzyczna 2300-J-MROSD-EM
Percepcja muzyki. Muzyka jako podmiot przeżycia estetycznego.
Wykorzystanie wartości estetycznych i artystycznych muzyki w indywidualnym rozwoju człowieka.
Przeżywanie i rozumienie muzyki jako proces rozwoju emocjonalnego i intelektualnego.
Dobór muzyki i jej wykorzystanie pod kątem rozwoju muzykalności oraz uzdolnień i zainteresowań muzycznych.
Charakterystyka okresów rozwoju muzycznego człowieka.
Możliwości kształcenia własnych zdolności muzycznych. Diagnozowanie poziomu zdolności muzycznych dziecka.
Współczesne systemy wychowania muzycznego i ich zastosowanie w praktyce pedagogicznej.
Wiedza o muzyce i jej elementach. Przeżywanie, rozumienie i wyrażanie muzyki w działaniach twórczych.
Kształtowanie umiejętności muzycznych w oparciu o pięć form ekspresji muzycznej.
II. Teoria i praktyka muzyczna.
Wiedza o dźwiękach, zapisie i odczytywaniu muzyki oraz sposobach organizacji materiału dźwiękowego.
Świat dźwięków i zapis muzyki. Pięciolinia, klucze muzyczne, graficzny zapis czasu trwania i wysokości dźwięków. Podstawowe pojęcia muzyki tonalnej: skala, gama, tonacja, trójdźwięk, triada harmoniczna, kadencja. Dźwięki we wzajemnych relacjach czasoprzestrzennych: puls muzyczny, akcenty metryczne, metrum, rytm, interwały, melodia, harmonia- muzyczne znaczenie pojęcia. Przykładowy dobór akompaniamentów opartych na harmonice funkcyjnej.
Kształcenie umiejętności odtwarzania muzyki ze słuchu i z prostego zapisu nutowego na przykładzie piosenki. Dobór prostych akompaniamentów z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych oraz akompaniamentów ruchowo-brzmieniowych. Zasady konstrukcji utworów muzycznych: kontrast, tożsamość, podobieństwo. Słuchanie i analiza wybranych przykładów muzyki klasycznej pod kątem wartości estetycznych i dydaktycznych.
Śpiew i ćwiczenia mowy. Słowo- rytm- ruch. Wykorzystanie słowa do zadań twórczych. Zasady doboru repertuaru wokalnego dla poszczególnych grup wiekowych.
Ruch z muzyką. Zabawy ruchowe ze śpiewem, opowieści ruchowe, tańce. Zabawy z zakresu techniki ruchu. Zabawy przy akompaniamencie instrumentu lub muzyki z nagrań. Improwizacje ruchowe.
Gra na instrumentach perkusyjnych, konwencjonalnych i niekonwencjonalnych. Ekspresja ruchowo-brzmieniowa. Kształtowanie wyobraźni dźwiękowej. Dobór efektów akustycznych do opowiadań i wierszy.
Słuchanie muzyki wykonywanej na żywo i muzyki z nagrań. Dobór muzyki i jej wykorzystanie pod kątem rozwoju muzykalności oraz uzdolnień i zainteresowań muzycznych.
Tworzenie muzyki. Ekspresja muzyczna jako kształtowanie wyobraźni twórczej. Rozwój działań twórczych za pomocą środków muzycznych.
III. Rola umiejętności muzycznych nauczyciela w tworzeniu potrzeby obcowania z muzyką u dzieci. Integrujące wartości muzyki i zabaw z muzyką w procesie wychowania i kształcenia dzieci.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu wiedzy o muzyce oraz jej zastosowanie w edukacji muzycznej
- wartości kształcące i wychowawcze muzyki
-okresy rozwoju muzycznego człowieka
-metody diagnozowania poziomu zdolności muzycznych dziecka
- różne rodzaje muzyki wartościowej, kryteria jej oceniania oraz doboru pod kątem pracy z dziećmi
-wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej stosowane w praktyce pedagogicznej w Polsce i na świecie
- wybrane przykłady utworów muzycznych z różnych epok pod kątem ich wykorzystania w pracy z dziećmi
- zapis muzyczny w kluczu wiolinowym
-zasady doboru zabaw muzyczno-ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
-zasady prowadzenia zajęć umuzykalniających w oparciu o formy ekspresji muzycznej
W zakresie umiejętności student potrafi:
- słuchać uważnie muzyki i dyskutować na temat zależności między doborem środków kompozytorskich a brzmieniem i wyrazem słuchanego utworu, ocenić muzykę i jej wykonanie uzasadniając swoje poglądy
- zachęcić dziecko do zainteresowania utworem muzycznym w oparciu o metodę aktywnego słuchania muzyki
- rozpoznać słuchowo formotwórcze zasady konstrukcji utworu muzycznego
- odtworzyć z zapisu nutowego rytm na wybranych instrumentach perkusyjnych, przedstawić go ruchem i przeczytać tataizacją
- odtworzyć z zapisu nutowego melodię na dzwonkach chromatycznych
- zaśpiewać wybrane piosenki z repertuaru dziecięcego i zaproponować odpowiednie do nich przykłady zabaw ruchowych
- dobrać odpowiednie aktywności muzyczne do wybranych celów zajęć z dziećmi
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- rozwijania własnych kompetencji, również muzycznych, niezbędnych
do skutecznej i satysfakcjonującej pracy z dziećmi
- samodzielnej pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności muzycznych
-inspirowania dzieci do podejmowania samodzielnej lub wspólnej aktywności muzycznej
- wykorzystania integracyjnej roli muzyki do aktywizowania dzieci i czerpania radości ze wspólnego muzykowania
Kryteria oceniania
Przy zaliczeniu będzie brane pod uwagę:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym
- zaliczenia cząstkowe poszczególnych aktywności muzycznych
- wyniki 2 prac pisemnych z zakresu metodyki muzyki oraz wiedzy o muzyce,
dotyczących znajomości zagadnień poruszanych na zajęciach i w zaleconej
lekturze
Literatura
Ausoni A., Muzyka. Leksykon historia, sztuka, ikonografia.
Burowska Z., Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki, wyd.II rozszerzone
Czerniawska E., Muzyka i my. O różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka.
Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka
Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu
Podolska B., Muzyka w przedszkolu
Smoczyńska – Nachtman U., Muzyka dla dzieci. Umuzykalnienie wg koncepcji Carla Orffa
Stasińska K, 120 lekcji muzyki w klasach 1-3
Waugh A., Muzyka klasyczna. Nowy sposób słuchania.
Wierszyłowski J., Psychologia muzyki, rozdz. VI i VIII
www.muzykajest.pl
www.edumuz.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: