Edukacja plastyczna 2300-J-MROSD-EJ
Problematyka zajęć obejmuje:
-prezentację problematyki ,,sztuki dziecka” w ujęciu historycznym ,z uwzględnieniem prezentacji idei ,,Szkół Twórczych”- Nowego Wychowania i Galerii Sztuki Dziecka np. Galerii Franza Cizeka w Wiedniu czy Arno Sterna w Paryżu, a także współczesnych instytucji działających na rzecz dziecięcej kreatywności oraz metod aktywizacji młodych twórców
- charakterystykę podstawowych środków wyrazu plastycznego, wraz z egzemplifikacjami z historii sztuk wizualnych, analizę istotnych pojęć z zakresu sztuk plastycznych, zagadnienie osobowych i społecznych funkcji sztuki
- specyfikę twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w układzie dynamicznym- charakterystykę stadiów rozwojowych tej twórczości, znaczenie twórczości plastycznej dla rozwoju manualnego, postrzeżeniowego, emocjonalnego i intelektualnego dzieci. Studenci poznają metody oraz możliwości diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności artystycznych- plastycznych i monitorowania jego rozwoju twórczego w zakresie rysunku, malarstwa, grafiki, rzeźby- modelowania z gliny/plasteliny ,mas plastycznych i innych materiałów do kreacji przestrzennych.
- etapy i formy projektowania ekspresji plastycznej dziecka, źródła inspiracji dla działań plastycznych pochodzących zarówno z wrażliwej obserwacji świata przyrodniczego i zjawisk społecznych ,jak też inspirowanych sztuką -plastyką i muzyką i innymi dziedzinami. Program zawiera przykładowe sytuacje edukacyjne rozwijające poszczególne sprawności i umiejętności dziecka w wyżej wymienionych obszarach sztuk plastycznych- zawiera etapy , metody i formy działań plastycznych dziecka.
-program uwzględnia inspiracje do działań twórczych , związane z prezentacją najnowszych realizacji artystycznych: zarówno skrajnie indywidualistycznych, jak też społecznie zaangażowanych , sztuki jako społecznej interwencji, sztuki ulicy , kategorii environment, sztuki przestrzeni publicznych, w kontekście wyzwań współczesności. Zwrócenie studentom uwagi na wychowawcze aspekty sztuki współczesnej, perspektywy pedagogiki krytycznej i przygotowanie do działań artystycznych z dziećmi powiązanych z procesami edukacji przez sztukę , które realizowane są w postaci działań artystów z dziećmi w kraju i za granicą. Istotnym zadaniem będzie umiejętność aktywizowania uczniów do estetyzacji własnego otoczenia , na bazie projektów edukacyjnych ,w tym zakresie.
-program wprowadza podstawowe metody upowszechniania sztuk plastycznych, praktyczną realizację zagadnień teorii i historii sztuki w procesie edukacyjnym, zarówno w sytuacjach szkolnych , na wycieczkach, tzw. zielonych szkołach i w perspektywie edukacji muzealnej
-w toku zajęć studenci poznają : cele edukacji plastycznej, praktyczne uwarunkowania procesu ich realizacji, dobór treści i konstruowanie przykładowych scenariuszy sytuacji edukacyjnych.
-studenci zapoznają się z podstawa programową nauczania plastyki, obowiązująca dla szkoły podstawowej . Przygotowanie merytoryczne do prowadzenia zajęć z plastyki w klasach początkowych
-studenci zrealizują następujące zadania:
a/zdobywanie umiejętności animowania aktywności twórczej dzieci i uczniów
b/przygotowanie do pełnienia funkcji mandatariusza sztuki, zdobywanie wiedzy z zakresu sztuki dawnej, współczesnej i najnowszej oraz psychologicznych prawidłowości myślenia twórczego
c/nabywanie umiejętności w zakresie animowania procesów kulturotwórczych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem problematyki sztuki ludowej
d/działania twórcze studentów: zdobywanie sprawności artystycznych w zakresie rysunku, kompozycji malarskiej, graficznej, przestrzennej- papieroplastyka, ceramiki i rzeźby, i innych technik artystycznych.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
E.6.W1. etapy, metody i formy projektowania działań plastycznych dziecka lub ucznia;
E.6.W2. sposoby rozwijania twórczej aktywności dziecka lub ucznia;
E.6.W3. zasady projektowania zajęć plastycznych w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej;
E.6.W4. metody i techniki diagnozowania dziecka lub ucznia w zakresie jego zdolności plastycznych i monitorowania jego rozwoju w tym obszarze.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
E.6.U1. zachęcić dziecko lub ucznia do twórczej aktywności w obszarze działań plastycznych;
E.6.U2. zaprojektować zajęcia inspirujące dzieci lub uczniów do działań twórczych;
E.6.U3. zachęcić dziecko lub ucznia do zainteresowania się dziełem plastycznym;
E.6.U4. diagnozować poziom zdolności plastycznych dziecka lub ucznia.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
E.6.K1. działania na rzecz upowszechnienia sztuk pięknych;
E.6.K2. inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i dzielenia się jej efektami;
E.6.K3. aktywizowania dzieci lub uczniów do estetyzacji własnego otoczenia
Literatura
1.Gombrich E.H. "O sztuce", Wyd. Rebis, Poznań 2007.
2.Krauze -Sikorska H. , Edukacja przez sztukę .O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań2006
3. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski, PWN, Warszawa 1977
4.Popek S. red .Wybrane zagadnienia kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, Lublin, Wydaw. UMCS, 1987 (dr. 1989).
5.Szuman S., Sztuka dziecka ,WSiP, 1990
6.Szuścik U. Ocenianie prac plastycznych uczniów [w:] Joanna Aksman [red:]Kompetencje-Kształcenie -Edukacja-Ewaluacja: W poszukiwaniu modelu kształtowania i oceny kompetencji uczniów młodszych, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków ,2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: