Edukacja informatyczna i TIK 2300-J-MROSD-EI
Zajęcia poświęcone są omówieniu zagadnień skoncentrowanych wokół metodyki edukacji informatycznej w edukacji wczesnoszkolnej. Podczas zajęć studenci zapoznają się z zapisami podstawy programowej dotyczącymi realizacji zajęć z edukacji informatycznej. Poznają metody, formy, środki, narzędzia i aplikacje wykorzystywane na zajęciach z użyciem aplikacji, wykorzystywanych na zajęciach z użyciem komputerów i TIK. Wzbogacą swój warsztat pracy o zbiór ćwiczeń i aktywności wspierających umiejętność rozumienia, analizowania i rozwiązywania problemów, programowania, posługiwania się komputerem i urządzeniami cyfrowymi. Po uczestnictwie w kursie studenci będą potrafili projektować i przeprowadzić zajęcia z edukacji informatycznej, dostosowane do możliwości rozwojowych i zainteresowań dzieci.
Szczegółowy spis zagadnień:
• Podstawa programowa edukacji informatycznej do edukacji wczesnoszkolnej
• Podstawy pracy z komputerem w edukacji wczesnoszkolnej
o Zapoznanie z komputerem i innymi urządzeniami cyfrowymi (w tym urządzenia wejścia, wyjścia; komputery dawniej i dziś; praca z klawiaturą)
o Podstawowe umiejętności pracy na komputerze (edycja pulpitu, tworzenie dokumentów, zapis prac, foldery i ich porządkowanie, zastosowanie odtwarzaczy multimedialnych)
o Ograniczenia korzystania z komputera i Internetu (szanse i ograniczenia)
• Praca z podstawowymi programami komputerowymi
o Edytory grafiki ( Paint, w tym Paint 3D, Tux Paint, Sumo Paint)
o WordPad, Word, Excel, PowerPoint
o Kalkulator
• Praca w sieci
o Korzystanie z przeglądarek internetowych, wyszukiwanie informacji w sieci i na konkretnych stronach
o Wyszukiwanie zdjęć i ich kopiowanie, zapisywanie, modyfikowanie
o Wyszukiwanie informacji w słownikach i encyklopediach (także Wikipedia)
o Mapy Google
o Tłumacz Google
o YouTube
o Skrzynki mailowe
o Przygotowywanie dyplomów, zaproszeń, listów, krzyżówek, wykreślanek, rebusów, kodowanek z wykorzystaniem generatorów i programów z sieci
o Ciekawe strony internetowe z aplikacjami, grami, treściami dostosowanymi do uczniów edukacji wczesnoszkolnej
o Quizy internetowe
o Zagrożenia w sieci, zasady bezpiecznego korzystania z Internetu
o Konsekwencje nielegalnego korzystania z cudzych zasobów
• Programowanie i kodowanie z elementami robotyki
o Programowanie jako proces rozwiązywanie problemów
o Szyfrowanie – kodowanie
o System dwójkowy
o Elementy kodowania na dywanie i na komputerze
o Podstawy programowania (Scratch, Scottie Go!, Baltie i inne)
o Elementy robotyki (Ozobot, Genibot i inne)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
• Miejsce edukacji informatycznej w planie nauczania edukacji wczesnoszkolnej
• Zapisy dotyczące edukacji komputerowej w podstawie programowej dla edukacji wczesnoszkolnej oraz określone przez ten dokumenty cele kształcenia, treści nauczania, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu, kompetencje kluczowe
• Integracje wewnątrz i międzyprzedmiotową edukacji informatycznej
• Podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu edukacji informatycznej i TIK
• Narzędzia, programy, aplikacje, strony internetowe stosowane na zajęciach edukacji informatycznej
• Środki dydaktyczne (podręczniki) wykorzystywane na edukacji informatycznej
• Zasady pracy z komputerem
• Zasady projektowania i prowadzenia zajęć z edukacji informatycznej
W zakresie umiejętności student potrafi:
• Zaprojektować i przeprowadzić motywujące i ciekawe zajęcia z edukacji informatycznej powiązane z treściami z innych przedmiotów
• Identyfikować powiązania treści z zakresu edukacji informatycznej z innymi treściami nauczania
• Posługiwać się podstawowymi programami komputerowymi, aplikacjami, generatorami, narzędziami znalezionymi w sieci i wykorzystać je w pracy z dziećmi
• Wskazać i stosować metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne, które są skuteczne w rozwijaniu kluczowych umiejętności z zakresu wykorzystania nowych technologii;
• Projektować sytuacje edukacyjne posługiwanie się TIK, sprzyjające aktywności uczniów i rozwijające ich zainteresowania
• Analizować i konstruować rozkłady materiału oraz scenariusze do zajęć edukacji informatycznej
• Inspirować uczniów do podejmowania działań z wykorzystaniem TIK
• Rozwijać u uczniów ciekawość, aktywność i samodzielności poznawczą, umiejętność rozwiązywania problemów z wykorzystaniem komputera i narzędzi TIK oraz logiczne i krytyczne myślenie;
• Adaptować metody, formy pracy, środki dydaktyczne do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów;
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
• Rozwijania własnych kompetencji (także w zakresie wykorzystania TIK) niezbędnych do prowadzenia zajęć z edukacji informatycznej
• Samodzielnej pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności związanych z wykorzystaniem TIK w edukacji
• Autorefleksji i samooceny dotyczącej własnych umiejętności wspierania uczniów w zakresie rozwijania wykorzystania TIK
Kryteria oceniania
• Obecność na zajęciach (możliwe dwie nieobecności)
• Aktywne uczestnictwo (uzupełnianie prac na grupowym Padlecie)
• Zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym
• Komplet prac pisemnych, projektów przygotowanych indywidualnie i w grupach (prace wykonywane na bieżąco w trakcie zajęć). Osoby nieobecne są zobligowane do uzupełnienia wszystkich prac.
Literatura
• P. Borkowska, P. Borkowski, Młody mistrz programowania. Języki Baltie i Scratch da dzieci, Helion 2016
• M. Danieluk, TIK w pigułce. Narzędziownik nauczyciela, Edicon 2021
• M. Kęska, Informatyka, Nowa Era 2022
• M. Kęska, Zajęcia komputerowe, Nowa Era, 2013
• D. Kiałka, Informatyka Europejczyka. Poradnik
metodyczny dla nauczycieli zajęć komputerowych w
szkole podstawowej w edukacji wczesnoszkolnej,
Helion, 2012
• D. Kiałka, K. Kiałka, I. Boratyńska, Informatyka
Europejczyka. Nauka i zabawa z komputerem w
kształceniu zintegrowanym, Helion 2009
• G. Koba, Informatyka dla szkoły podstawowej, Migra,
2018
• K. Kosmaciński. Oto Ja. Edukacja informatyczna, Mac
2019
• D. Kręcisz, B. Lewandowska, A. Kulesza, Zajęcia
komputerowe, Galeria możliwości, WSIP 2017
• A. Kulesza, A. Kuśnierz, K. Łoś, Informatyka
Kalejdoskop Ucznia, WSiP 2022
• R. Kulesza, S. Langa, D. Leśniakiewicz, P. Perełka,
Młodzi giganci programowania Scratch, Helion 2019
• Mizerska, Scratch Komiksowa przygoda z
programowaniem, Helion, 2010
• Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki w praktyce
• 1,MIKOM 2003
• Z. Nowakowski, Dydaktyka informatyki i technologii
• informacyjnej w praktyce. Wybrane zagadnienia, Jak
• uczyć? MIKOM 2003
• A. Stankiewicz Chatys, E. Włodarczyk, Edukacja
• informatyczna. Zeszyt ćwiczeń dla szkoły podstawowej,
• MAC 2021
• E. Stolarczyk, Zajęcia komputerowe. Podręcznik dla
• szkoły podstawowej, PWN 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: