Moduł: Rozwój osobowy i społeczny dziecka 2300-J-MROSD
Treści modułu koncentrują się wokół zagadnień:
- projektowanie, organizowanie i ewaluowanie sytuacji edukacyjnych w przedszkolu i szkole (klasy I-III), wspierających różnorodną aktywność dzieci i służących rozwijaniu ich kompetencji kluczowych
- cele, etapy metody i formy projektowania aktywności plastycznej i muzycznej dzieci lub uczniów, sposoby rozwijania zainteresowań i talentów artystycznych oraz uwrażliwiania dzieci w wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym na świat muzyki i plastyki; podczas zajęć studenci poznają też metodykę i zasady projektowania zajęć oraz specyficzne metody diagnozowania zdolności artystycznych dzieci i uczniów I etapu edukacji
- cele, treści, modele i metody realizacji edukacji informatycznej, rozwijanie u dzieci i uczniów prawidłowych sposobów posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną, korzystanie z usług w sieciach komputerowych w celu pozyskiwania, gromadzenia przetwarzania informacji, rozwijanie u uczniów umiejętności programowania w środowisku blokowo-wizualnym oraz kształtowanie postawy odpowiedzialnego zachowania w świecie mediów cyfrowych
- cele, zadania, treści, metody i organizacja wychowania obywatelskiego w polskiej szkole; ranga edukacji obywatelskiej w szkolnych programach nauczania. Wychowanie obywatelskie w szkołach w Europie. Projektowanie sytuacji edukacyjnych rozwijających kompetencje obywatelskie, kulturę demokratyczną oraz kształtujące przedsiębiorczość u dzieci lub uczniów
- cele, funkcje, modele i metody realizacji treści z zakresu edukacji fizycznej i zdrowotnej, z uwzględnieniem propagowania dbałości o zdrowy styl życia i ochronę środowiska; studenci poznają także zasady planowania, organizowania i realizowania aktywności fizycznej dzieci lub uczniów oraz metody diagnozowania ogólnej sprawności fizycznej, w szczególności zdolności motorycznych powiązanych ze zdrowiem, oraz zasady oceny wysiłku i osiągnięć dzieci lub uczniów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – STUDENT/KA ZNA I ROZUMIE :
• Pojęcia, terminy, struktury i symbole z zakresu wiedzy o społeczeństwie, kultury i sztuki, informatyki oraz wychowania fizycznego i zdrowotnego,
a także ich funkcji w poszczególnych dziedzinach wiedzy i umiejętności (K_W08)
• Zasady prowadzenia działań diagnostycznych w zakresie podstawowych etapów rozwoju poszczególnych sprawności artystycznych, społecznych, fizycznych (rozwoju biologicznego) i zdrowotnych dzieci do 10 r.ż., a także cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w obszarze plastyki, muzyki i informatyki oraz jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania (K_W05)
• Uwarunkowania zawodowego rozwoju z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej i informatyki oraz komputerowe programy edukacyjne przeznaczone dla najmłodszych uczniów (K_W12)
• Podstawowe nurty i konwencje sztuki; źródła kultury muzycznej, a także zasoby różnorodnych przekazów wizualnych (K_W07)
• Podstawy i zakres doboru treści nauczania oraz normy, procedury, metodyki wykonywania zadań w zakresie edukacji społecznej, informatycznej, artystycznej (plastycznej i muzycznej), fizycznej i zdrowotnej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej (K_W01)
• Wybrane współczesne koncepcje i modele edukacji muzycznej, plastycznej, informatycznej, fizycznej i zdrowotnej w Polsce i na świecie (K_W02)
• Zasady modelowania rzeczywistych sytuacji i sposoby gromadzenia, systematyzowania, przetwarzania i prezentowania informacji (danych) z różnych dziedzin z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W15)
• Sposoby rozwijania zainteresowań artystycznych, informatycznych, sportowych, społecznych i zdrowotnych (K_W11)
• Zastosowania wiedzy artystycznej (plastycznej i muzycznej), informatycznej, społecznej, fizycznej i zdrowotnej w życiu codziennym oraz w innych obszarach, a także kulturowe, społeczne i etyczne aspekty tej wiedzy w poszczególnych obszarach (K_W14)
• Rolę nauczyciela w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów w obszarze kultury i sztuki (K_W03)
UMIEJĘTNOŚCI – POTRAFI:
• Funkcjonalnie posługiwać się pojęciami, terminami, strukturami, obiektami i symbolami z zakresu teorii kultury i sztuki, technologii informatycznej oraz wychowania fizycznego i zdrowotnego (K_U17)
• Analizować, przetwarzać i systematyzować informacje z różnych dziedzin oraz wykorzystywać je w procesie przygotowania do pracy pedagogicznej w zróżnicowanych środowiskach kulturowych i etnicznych (K_U13)
• Dokonywać klasyfikacji, wyboru i oceny utworów muzycznych i dzieł plastycznych, przeznaczonych dla dzieci (K_U11)
• Posługiwać się narzędziami dydaktycznymi i pakietami wspierającymi nauczanie w zakresie poszczególnych przedmiotów, skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną, w tym multimedia jako źródła środków dydaktycznych oraz narzędzia pracy dydaktycznej (K_U10)
• Analizować i interpretować teksty kultury werbalne i niewerbalne oraz dane różnego typu (K_U01)
• Dokonywać oceny działalności artystycznej uczniów z poszanowaniem ich preferencji (K_U15)
• Zaprojektować przekaz wizualny, muzyczny, dostosowany do okoliczności oraz zaplanować zajęcia ruchowe w określonych warunkach (K_U09)
• Rozpoznawać i efektywnie rozwiązywać problemy wychowawcze, skutecznie promować zachowania prozdrowotne i zachęcać dzieci do podejmowania aktywności fizycznej i zdrowotnej (K_U14)
• Dostrzegać i wskazywać związki wiedzy artystycznej (plastycznej i muzycznej), społecznej, fizycznej i prozdrowotnej z codziennym życiem i rozwijać zainteresowania wychowanków kulturą i sztuką (K_U16)
• Zaplanować działania na rzecz rozwoju swojej wiedzy i umiejętności w zakresie prawidłowej realizacji edukacji artystycznej (plastycznej i muzycznej), fizycznej, społecznej i prozdrowotnej w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje zawodowe umiejętności, korzystając z różnych źródeł. (K_U04)
• Rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne a także realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania. (K_U08)
• Dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia (K_U12)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – GOTÓW DO:
• Autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi do wspierania przedszkolaków i uczniów w zakresie ich rozwoju w ramach poszczególnych przedmiotów i zajęć (K_K01)
• Systematycznego uczestnictwa w życiu kulturalnym, zainteresowania aktualnymi wydarzeniami związanymi z kulturą i sztuką, nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi zjawiskami, przedsięwzięciami i projektami w sztuce dla dzieci (K_K03)
• Przekonującego działania na rzecz upowszechniania sztuk pięknych, inspirowania dzieci lub uczniów do samodzielnej aktywności plastycznej i muzycznej i dzielenia się jej efektami (K_K06)
• Tworzenia demokratycznej kultury funkcjonowania instytucji i zapewniania bezpieczeństwa przedszkolakom i uczniom (K_K05)
• Propagowania oraz upowszechniania działań naukowych i społecznych, a także działań w zakresie sztuk pięknych (K_K04)
• Projektowanie i wdrażanie działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie dzieci do wartości (K_K08)
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania oceny pozytywnej jest zaliczenie wszystkich komponentów modułu oraz prezentacja treści i efektywności projektu edukacyjnego o charakterze artystycznym lub STEAM, zrealizowanego zbiorowo w wybranej placówce. Projekt powinien integrować wiedzę i umiejętności studentów w zakresie modułu Kompetencje nauczyciela wczesnej edukacji – obejmującego przedmiot Sztuka dla nauczycieli, STEAM i fakultetów (Tańce i zabawy ruchowe dla dzieci, Edukacja teatralna) oraz przedmiotów metodycznych (edukacja plastyczna, muzyczna, społeczna, informatyczna, fizyczna i zdrowotna).
Oceniane będą: poprawność merytoryczna i metodyczna projektu, oryginalność, innowacyjność, wyniki ewaluacji po zakończeniu projektu, poziom poprawności skonstruowania i przygotowania prezentacji multimedialnej, oraz wykorzystanie treści wszystkich składowych modułu.
Sposób zaliczenia: ocena efektów projektu edukacyjnego o charakterze artystycznym i uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Bibliografia do każdego z komponentów modułu podana jest w ich opisach zmieszczonych w systemie USOS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: