Moduł: Praktyki obserwacyjne 2 2300-J-MPrO2
Studenci i studentki obserwują zajęcia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej z zakresu edukacji językowej, przyrodniczej, technicznej i matematycznej, dokonują refleksji pedagogicznej obserwowanych sytuacji edukacyjnych i zdarzeń krytycznych, w tym zasad konstruowania zajęć zintegrowanych, metod i form stosowanych w organizacji aktywności dzieci, sposobów oceniania jej efektów, analizują też sposoby udzielania przez nauczycieli wsparcia o charakterze terapeutycznym dzieciom z trudnościami w uczeniu się na poziomie wczesnej edukacji. W skład modułu wchodzą: Laboratorium praktyki edukacyjnej 1 (semestr zimowy) i Laboratorium praktyki edukacyjnej 2 (semestr letni).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- sposoby wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyk szczegółowych w procesie obserwacji, planowania i ewaluacji sytuacji edukacyjnych i wychowawczych organizowanych przez nauczycieli w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- planować, organizować i prowadzić obserwacje zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych z zakresu edukacji językowej, edukacji matematycznej, edukacji przyrodniczej i technicznej oraz formułować na ich podstawie wnioski teoretyczne i praktyczne,
- celowo i efektywnie wykorzystywać różne sposoby oceniania dzieci/uczniów,
- analizować zdobyte doświadczenia w zakresie realizacji przez nauczycieli podstaw programowych dla przedszkoli i I etapu edukacyjnego,
- wykorzystywać różne narzędzia badawcze w celu oceny kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym umiejętności organizowania spersonalizowanych działań edukacyjnych wynikających ze zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i uczniów,
- dokonywać refleksji pedagogicznej obserwowanych sytuacji edukacyjnych i zdarzeń krytycznych.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przyjmowania refleksyjnej postawy wobec obserwowanej praktyki edukacyjnej,
- samodzielnego i we współpracy doskonalenia swoich umiejętności zawodowych,
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, formułowania opinii i ocen oraz ich argumentowania z wykorzystaniem wiedzy naukowej.
Kryteria oceniania
Ocena modułowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z Laboratorium praktyki edukacyjnej 1 i Laboratorium praktyki edukacyjnej 2.
Literatura
Literatura wspomagająca proces kształcenia praktycznego studentek i studentów została wskazana w opisach Laboratorium praktyki edukacyjnej 1 i 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: