Moduł: Praktyki obserwacyjne 2 2300-J-MPrO2
Studenci i studentki obserwują zajęcia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej z zakresu edukacji językowej, przyrodniczej, technicznej i matematycznej, dokonują refleksji pedagogicznej obserwowanych sytuacji edukacyjnych i zdarzeń krytycznych, w tym zasad konstruowania zajęć zintegrowanych, metod i form stosowanych w organizacji aktywności dzieci, sposobów oceniania jej efektów, analizują też sposoby udzielania przez nauczycieli wsparcia o charakterze terapeutycznym dzieciom z trudnościami w uczeniu się na poziomie wczesnej edukacji. W skład modułu wchodzą: Laboratorium praktyki edukacyjnej 1 (semestr zimowy) i Laboratorium praktyki edukacyjnej 2 (semestr letni).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- sposoby wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyk szczegółowych w procesie obserwacji, planowania i ewaluacji sytuacji edukacyjnych i wychowawczych organizowanych przez nauczycieli w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej (K_W08, K_W09),
- zasady tworzenia środowiska sprzyjającego dobrostanowi dzieci i uczniów oraz metody wspierania rozwoju dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (K_W10, KW_11, K_W14),
- zasady współpracy oraz efektywnej komunikacji w zespołach: studenckim i nauczycielskim (K_W12),
- strukturę i funkcje systemu oświaty (K_W13).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- planować, organizować i prowadzić obserwacje zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych z zakresu edukacji językowej, edukacji przyrodniczej i technicznej oraz edukacji matematycznej, a także formułować na ich podstawie wnioski teoretyczne i praktyczne (K_W09, K_W10),
- celowo i efektywnie wykorzystywać różne sposoby oceniania dzieci/uczniów (K_U15),
- poddać krytycznej refleksji samodzielnie i w zróżnicowanych zespołach następujące elementy praktyki edukacyjnej i jej teoretycznych podstaw: relacje społeczne w grupie, problemy wychowawcze, sposoby ich rozwiązywania, projekty edukacyjne, rozbudzanie zainteresowań dzieci i uczniów oraz rozwijanie ich kompetencji kluczowych (K_U11, K_U12, K_U13, K_U14, K_U16, K_U17),
- analizować zdobyte doświadczenia w zakresie realizacji przez nauczycieli podstaw programowych dla przedszkoli i I etapu edukacyjnego (K_U04)
- wykorzystywać różne narzędzia badawcze w celu oceny kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym umiejętności organizowania spersonalizowanych działań edukacyjnych wynikających ze zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i uczniów (K_U04),
- dokonywać refleksji pedagogicznej obserwowanych sytuacji edukacyjnych i zdarzeń krytycznych (w tym trudności i zdolności uczniów (K_U08)
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przyjmowania refleksyjnej postawy wobec obserwowanej praktyki edukacyjnej (K_K01),
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, formułowania opinii i ocen oraz ich argumentowania z wykorzystaniem wiedzy naukowej (K_K02),
- samodzielnego i we współpracy doskonalenia swoich umiejętności zawodowych (K_K01),
- realizacji we współpracy z innymi podmiotami edukacyjnymi i środowiskiem lokalnym różnorodnych działań związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi (K_K04, K_K05, K_K06, K_K08),
- przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy pedagogicznej (K_K07, K_K09).
Kryteria oceniania
Ocena modułowa to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych z Laboratorium praktyki edukacyjnej 1 i Laboratorium praktyki edukacyjnej 2.
Literatura
Adamek I., Bałachowicz J. (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, 2013
Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, 2008
Gołębniak B.D., Zamorska B., Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia-praktyka-przestrzeń rozwoju, 2014
Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, 2009
Wragg E.C., Trzy wymiary programu, 1999
Żytko M., Nowakowska L., Sobierańska D., Szyller A., Znaczenie praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: