Projekt edukacyjny 2300-J-MPRO2-PE
Studenci/Studentki planują i realizują projekt działania w środowisku lokalnym.
Idea projektu oraz planowane działania dotyczą szeroko rozumianego obszaru dotyczącego uczenia się dzieci w różnych szkołach na świecie i kończą się Festiwalem Nauki . Studenci/Studentki pracują nad tym samym zagadnieniem w kilku zespołach projektowych liczących 3-4 osoby. ( powinno powstać 8- 9 grup)
Studenci/Studentki wybierają w zespołach tematykę wydarzenia, proponują sposób jego realizacji, opracowują zadania projektowe i sposoby ewaluacji. Wszystkie wspomniane elementy projektu konsultują z Koordynatorami.
Projekt może być zaadresowany do różnych podmiotów w instytucji oświatowych oraz pracowników i studentów Wydziału Pedagogicznego. Może także angażować inne osoby zainteresowane tematyką projektu (młodzież, dorosłych, osoby reprezentujące instytucje, które zajmują się edukacją).
Planowany projekt musi uwzględniać analizę potrzeb środowiska lokalnego i być sposobem na ich zaspokojenie. Diagnozy dokonują realizatorzy projektu, wykorzystując wcześniej ustalone metody , techniki i narzędzia badawcze.
W projekt musi być zaangażowany co najmniej jeden „sojusznik” w każdym zespole projektowym – instytucja, firma, ekspert itp. - który realizuje jakieś zadania projektowe samodzielnie lub we współpracy ze Studentami/Studentkami.
Liczba i zakres działań Studentów/Studentek podczas festiwalu są konsultowane z Koordynatorami. Mogą one obejmować m.in. wystąpienia o charakterze teoretycznym podczas sesji plenarnej, prezentacje i warsztaty dla uczestników festiwalu, a także gry terenowe, quizy, wystawy i wiele innych…
Do zadań realizowanych przez Studentów/Studentki należą:
⮚ Zgłoszenie propozycji zadań diagnozujących potrzeby grup docelowych, zgodnie z ustaleniami z Prowadzącymi, udział w prowadzeniu diagnozy środowiska lokalnego,
⮚ Ekspozycja/działanie zaplanowane w ramach Festiwalu Nauki,
⮚ Opis zaplanowanego i zrealizowanego działania lub przygotowanej ekspozycji.
W okresie planowania i przygotowywania projektu przewidziane są głównie konsultacje indywidualne i zespołowe, których forma i terminy ustalone zostaną z Koordynatorami.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- cele ,zasady i modele interdyscyplinarnego integrowania i popularyzowania wiedzy w środowisku lokalnym (K_W12)
-rolę innowacji pedagogicznych w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy (K_W13)
-zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego ( K_W15)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
-tworzyć sytuacje wychowawczo-dydaktyczne motywujące do nauki
i pracy nad sobą, analizować ich skuteczność oraz modyfikować działania w celu uzyskania pożądanych efektów wychowania i kształcenia;( K_U04)
-efektywnie pracować w środowiskach zróżnicowanych pod względem kulturowym oraz z dziećmi z doświadczeniem migracyjnym, w tym z dziećmi, dla których język polski jest drugim językiem, wykorzystując kompetencje międzykulturowe i glottodydaktyczne ( K_U13)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów do:
-rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu
na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk (K_K01)
-pracy w zespole, pełnienia w nim różnych ról oraz współpracy z nauczycielami,
pedagogami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami dzieci lub uczniów i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej; K_K05)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa uwzględnia następujące elementy składowe:
-przygotowanie szczegółowego opisu projektu zgodnie z przekazaną instrukcją,
- realizacja projektu podczas Festiwalu Nauki,
- przygotowanie raportu z realizacji projektu z uwzględnieniem wyników ewaluacji i dokumentacją fotograficzną lub filmową
Projekt oceniany jest zgodnie z poniższymi kryteriami:
-zgodność celów projektu i planowanych działań z diagnozą potrzeb środowiska lokalnego,
-zakres i rodzaj aktywności uczestników projektu,
-poziom zaangażowania „sojuszników” w działania projektowe,
-rzetelność opracowania materiałów projektowych,
-zakres wykorzystania narzędzi TIK w projekcie,
-szczegółowość opisu zrealizowanego działania lub przygotowanej ekspozycji.
Literatura
1.Lessel W., (2008), Zarządzanie projektem. Jak precyzyjnie zaplanować i wdrożyć projekt?, Wydawnictwo BC Edukacja, Warszawa.
2. Fundusze i zarządzanie finansami, Pakiet szkoleniowy nr 9, 2000, seria „T-KIT”, Rada Europy i Komisja Europejska.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: