Laboratorium praktyki edukacyjnej 1 2300-J-MPRO2-LPE1
Studenci/tki obserwują zajęcia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej z zakresu edukacji językowej oraz przyrodniczej i technicznej, poznają różne sposoby konstruowania zajęć zintegrowanych i oceniania, wyzwalających zainteresowanie uczniów i ich motywację do uczenia się, analizują zdobyte doświadczenia w zakresie realizacji przez nauczycieli programu nauczania, wykorzystują różne narzędzia badawcze w celu oceny ich kompetencji zawodowych, dokonują refleksji pedagogicznej obserwowanych sytuacji edukacyjnych i zdarzeń krytycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- sposoby wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyk szczegółowych w procesie obserwacji, planowania i ewaluacji zajęć polonistycznych i przyrodniczo-technicznych oraz sytuacji wychowawczych organizowanych przez nauczycieli w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej (K_W08, K_W09),
- zasady tworzenia środowiska sprzyjającego dobrostanowi dzieci i uczniów oraz metody wspierania rozwoju dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi (K_W10, KW_11, K_W14),
- zasady współpracy oraz efektywnej komunikacji w zespołach: studenckim i nauczycielskim (K_W12),
- strukturę i funkcje systemu oświaty (K_W13).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- planować, organizować i prowadzić obserwacje zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych z zakresu edukacji polonistycznej oraz edukacji przyrodniczej i technicznej, a także formułować na ich podstawie wnioski teoretyczne i praktyczne (K_W09, K_W10),
- celowo i efektywnie wykorzystywać różne sposoby oceniania dzieci/uczniów (K_U15),
- poddać krytycznej refleksji samodzielnie i w zróżnicowanych zespołach następujące elementy praktyki edukacyjnej i jej teoretycznych podstaw: relacje społeczne w grupie, problemy wychowawcze, sposoby ich rozwiązywania, projekty edukacyjne, rozbudzanie zainteresowań dzieci i uczniów w obszarze nauk humanistycznych i ścisłych oraz rozwijanie ich kompetencji kluczowych (K_U11, K_U12, K_U13, K_U14, K_U16, K_U17),
- analizować zdobyte doświadczenia w zakresie realizacji przez nauczycieli podstaw programowych dla przedszkoli i I etapu edukacyjnego (K_U04),
- wykorzystywać różne narzędzia badawcze w celu oceny kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym umiejętności organizowania spersonalizowanych działań edukacyjnych wynikających ze zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i uczniów (K_U04),
- dokonywać refleksji pedagogicznej obserwowanych zajęć polonistycznych oraz przyrodniczych i technicznych, a także zdarzeń krytycznych (w tym trudności i zdolności uczniów (K_U08).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przyjmowania refleksyjnej postawy wobec obserwowanej praktyki edukacyjnej (K_K01),
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, formułowania opinii i ocen oraz ich argumentowania z wykorzystaniem wiedzy naukowej (K_K02),
- samodzielnego i we współpracy doskonalenia swoich umiejętności zawodowych (K_K01),
- realizacji we współpracy z innymi podmiotami edukacyjnymi i środowiskiem lokalnym różnorodnych działań związanych z wyzwaniami społecznymi i cywilizacyjnymi (K_K04, K_K05, K_K06, K_K08),
- przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy pedagogicznej (K_K07, K_K09).
Kryteria oceniania
Warunki uzyskania zaliczenia:
- obecność,
- realizacja zadań pisemnych stanowiących element portfolio, ustalonych na początku zajęć z prowadzącym (obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela, refleksje dotyczące wskazanych przez prowadzącego elementów przestrzeni odwiedzanych placówek, rozwiązań organizacyjnych i stosowanych metod pracy).
Kryteria oceny zadań:
- poprawność merytoryczna i metodyczna wymaganej dokumentacji,
- profesjonalny język opisu, zakres odniesień do teoretycznych podstaw rozwoju i uczenia się dzieci/uczniów,
- pogłębione refleksje studenta/tki.
Praktyki zawodowe
Zajęcia realizowane są głównie w placówkach edukacyjnych.
Literatura
Adamek I., Bałachowicz J. (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, 2013
Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, 2008
Gołębniak B.D., Zamorska B., Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia-praktyka-przestrzeń rozwoju, 2014
Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. 2009
Wragg E.C., Trzy wymiary programu, 1999
Żytko M., Nowakowska L., Sobierańska D., Szyller A., Znaczenie praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli, 2018
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Grupy piątkowe mają dłuższe zajęcia, ale rzadziej, a wtorkowe odwrotnie. |
W cyklu 2025Z:
Grupy piątkowe mają dłuższe zajęcia, ale rzadziej, a wtorkowe odwrotnie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: