Laboratorium praktyki edukacyjnej 1 2300-J-MPRO2-LPE1
Studenci/tki obserwują zajęcia w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej z zakresu edukacji językowej oraz przyrodniczej i technicznej, poznają różne sposoby konstruowania zajęć zintegrowanych i oceniania, wyzwalających zainteresowanie uczniów i ich motywację do uczenia się, analizują zdobyte doświadczenia w zakresie realizacji przez nauczycieli programu nauczania, wykorzystują różne narzędzia badawcze w celu oceny ich kompetencji zawodowych, dokonują refleksji pedagogicznej obserwowanych sytuacji edukacyjnych i zdarzeń krytycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- sposoby wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyk szczegółowych w procesie obserwacji, planowania i ewaluacji sytuacji edukacyjnych i wychowawczych organizowanych przez nauczycieli w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- planować, organizować i prowadzić obserwacje zajęć przedszkolnych i wczesnoszkolnych z zakresu edukacji językowej oraz edukacji przyrodniczej i technicznej, a także formułować na ich podstawie wnioski teoretyczne i praktyczne,
- celowo i efektywnie wykorzystywać różne sposoby oceniania dzieci/uczniów,
- analizować zdobyte doświadczenia w zakresie realizacji przez nauczycieli podstaw programowych dla przedszkoli i I etapu edukacyjnego,
- wykorzystywać różne narzędzia badawcze w celu oceny kompetencji zawodowych nauczycieli, w tym umiejętności organizowania spersonalizowanych działań edukacyjnych wynikających ze zróżnicowanych potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci i uczniów,
- dokonywać refleksji pedagogicznej obserwowanych sytuacji edukacyjnych i zdarzeń krytycznych.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przyjmowania refleksyjnej postawy wobec obserwowanej praktyki edukacyjnej,
- samodzielnego i we współpracy doskonalenia swoich umiejętności zawodowych,
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, formułowania opinii i ocen oraz ich argumentowania z wykorzystaniem wiedzy naukowej.
Kryteria oceniania
Warunki uzyskania zaliczenia:
- obecność,
- realizacja zadań pisemnych stanowiących element portfolio, ustalonych na początku zajęć z prowadzącym (obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela, refleksje dotyczące wskazanych przez prowadzącego elementów przestrzeni odwiedzanych placówek, rozwiązań organizacyjnych i stosowanych metod pracy).
Kryteria oceny zadań:
- poprawność merytoryczna i metodyczna wymaganej dokumentacji,
- profesjonalny język opisu, zakres odniesień do teoretycznych podstaw rozwoju i uczenia się dzieci/uczniów,
- pogłębione refleksje studenta/tki.
Praktyki zawodowe
Zajęcia realizowane są głównie w placówkach edukacyjnych.
Literatura
Adamek I., Bałachowicz J. (red.), Kompetencje kreatywne nauczyciela wczesnej edukacji dziecka, 2013
Day Ch., Od teorii do praktyki. Rozwój zawodowy nauczyciela, 2008
Gołębniak B.D., Zamorska B., Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia-praktyka-przestrzeń rozwoju, 2014
Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.), Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. 2009
Wragg E.C., Trzy wymiary programu, 1999
Żytko M., Nowakowska L., Sobierańska D., Szyller A., Znaczenie praktyk pedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli, 2018
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Grupy piątkowe mają dłuższe zajęcia, ale rzadziej, a wtorkowe odwrotnie. |
W cyklu 2024Z:
Grupy piątkowe mają dłuższe zajęcia, ale rzadziej, a wtorkowe odwrotnie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: