Pracownia problemów wychowania 2 2300-J-MPRO1-PW2
Problematyka zadań praktycznych koncentruje się wokół tematów:
- analiza procesu komunikowania się,
- współpraca z rodzicami
- zarządzanie grupą przedszkolną i klasą szkolną,
- przyjaźnie i konflikty dziecięce,
- badania relacji społecznych w grupie (m.in. struktura socjometryczna grupy),
- rozwój samodzielności dzieci i samorządności uczniów,
- zagadnienia oceniania w wielostronnym ujęciu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- zasady efektywnego zarządzania grupą/klasą przedszkolną/szkolną, jej naukowe definiowanie,
- czynniki determinujące ocenianie dzieci przez nauczyciela,
- prawidłowości procesu konstruktywnego komunikowania się osób oraz różne typy i rodzaje komunikacji t. j. porozumienie bez przemocy (NVC), znaczenie komunikatu „ja” etc.
- metody rozwiązywania sytuacji konfliktowych w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej,
- rodzaje badań struktury grupy,
- mechanizmy rozwoju samodzielności u dzieci.
Student potrafi:
- planować obserwację i dokumentować ją,
- wyciągać wnioski, analizować i interpretować sytuacje wychowawcze,
- przeprowadzać samodzielną analizę struktury grupy,
- konstruktywnie oceniać pracę dzieci,
- rozwiązywać konflikty w grupie i klasie szkolnej,
- wspierać samodzielność dzieci.
Student jest gotów do:
- doskonalenia i rozwijania własnych umiejętności, szczególnie w zakresie kompetencji badawczych, organizacyjnych i przywódczych.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: pisemnie, na ocenę.
Przygotowanie pracy związanej z dokumentowaniem obserwacji związanej z komunikacją, wewnętrzną strukturą grupy/klasy przedszkolnej/szkolnej.
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
- Clifford E.H. (2008), Dyscyplina i kierowanie klasą. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Dunn J. (2008), Przyjaźnie dzieci. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
- Haug-Schabel G. (2001), Agresja w przedszkolu. Wydawnictwo Jedność, Kielce.
- Klim-Klimaszewska A. (2012), Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa.
- Kuszak K. (2006), Dynamika rozwoju samodzielności dziecka w wieku przedszkolnym. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: