Pracownia problemów wychowania 2300-J-MPRO1-PW
Problematyka zadań praktycznych koncentruje się wokół tematów:
- prawa człowieka- prawa dziecka: teoria i praktyka w Polsce i na świecie,
- zadania edukacyjne i społeczne przedszkola,
- współpraca nauczycieli,
- współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym,
- ukryty program architektury budynków,
- formy i metody diagnozy pedagogicznej,
- ocena pracy placówek edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne, charakterystyczne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (K_W07, K_W11, K_W12, K_W13),
- prawa człowieka - prawa dziecka: historyczne i współczesne ich powiązania oraz znaczenie (K_W14),
- procedury organizacyjne, podział kompetencji, planowanie pracy i system kontroli w placówkach przedszkolu i szkole oraz jawne i niejawne aspekty funkcjonowania placówek edukacyjnych (K_W13),
- specyficzne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty codzienne działania zawodowe nauczyciela oraz jego warsztat pracy (K_W01, K_W13),
- modele współpracy, jej znaczenie, narzędzia, metody współdziałania wszystkich pracowników, a zwłaszcza nauczycieli i specjalistów oraz rodziców w placówce edukacyjnej (K_W12).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- zinterpretować sytuację edukacyjną na podstawie hospitacji zajęcia, wykorzystać określone narzędzia do diagnozowania sytuacji wychowawczych i włączyć się lub zainicjować dyskusję w związku z dokonanymi obserwacjami (K_U02, K_U04),
- oceniać przydatność metod, środków i materiałów do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych (K_U09),
- dokonać wstępnej oceny pracy określonej placówki biorąc pod uwagę jawne i niejawne aspekty jej funkcjonowania, skonfrontować własną wizję przedszkola i szkoły z teorią i praktyką edukacyjną (K_U02, K_U11),
- poprawnie i zrozumiale komunikować się w języku ojczystym, a w razie potrzeby w języku obcym z dziećmi/uczniami i rodzicami oraz pracownikami przedszkola i szkoły ze zróżnicowanych środowisk kulturowych i etnicznych (K_U03, K_U13).
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z poszanowaniem reguł i norm panujących w placówce edukacyjnej oraz zasad współpracy i prawa innych do odmiennych opinii (K_K02, K_K09),
- tworzenia kultury zaufania , przestrzegania norm etycznych i prawnych w pracy pedagogicznej oraz interweniowania w przypadkach łamania praw dziecka (K_K07).
Kryteria oceniania
Zaliczenie: pisemnie i ustnie.
Metody i kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę;
przygotowanie i zaprezentowanie dwóch map myśli dotyczących konkretnych placówek edukacyjnych (szkoły i przedszkola).
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
− Jarosz E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Wydawnictwa Akademickie "Żak".
- Klim-Klimaszewska A. (2012), Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa.
− Meighan R. (1993). Socjologia edukacji. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
− Perrot E. (1995), Efektywne nauczanie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
− Perry R. (2000), Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: