Pracownia problemów wychowania 2300-J-MPRO1-PW
Problematyka zadań praktycznych koncentruje się wokół tematów:
- prawa człowieka- prawa dziecka: teoria i praktyka w Polsce i na świecie,
- zadania edukacyjne i społeczne przedszkola,
- współpraca nauczycieli,
- współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym,
- ukryty program architektury budynków,
- formy i metody diagnozy pedagogicznej,
- ocena pracy placówek edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- zadania jakie realizuje przedszkole i podstawowe dokumenty regulujące jego pracę,
- rolę ukrytego programu w instytucji edukacyjnej,
- prawa człowieka - prawa dziecka: historyczne i współczesne ich powiązania oraz znaczenie,
- znaczenie, metody i narzędzia (także TIK) współpracy między nauczycielami,
- modele współpracy instytucji edukacyjnych z innymi instytucjami,
- metody i formy diagnozy pedagogicznej,
- metody mierzenia jakości pracy placówek edukacyjnych.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- zinterpretować sytuację edukacyjną na podstawie hospitacji zajęcia i włączyć się lub zainicjować dyskusję w związku z dokonanymi obserwacjami,
- wykorzystać określone narzędzia do diagnozowania sytuacji wychowawczych,
- wyjaśnić wpływ organizacji przestrzeni sali na sposób pracy nauczyciela i zachowania dzieci,
- dokonać wstępnej oceny pracy określonej placówki przedszkolnej, skonfrontować własną wizję przedszkola z teorią i praktyką edukacyjną.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przestrzegania norm i reguł zachowania się w placówce przedszkolnej,
- porozumiewania się z dziećmi i dorosłymi w przedszkolu z poszanowaniem ich godności i integralności osobistej,
- projektowania działań zmierzających do własnego profesjonalnego rozwoju.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: pisemnie i ustnie.
Metody i kryteria oceniania: zaliczenie na ocenę;
przygotowanie i zaprezentowanie dwóch map myśli dotyczących konkretnych placówek edukacyjnych (szkoły i przedszkola).
Praktyki zawodowe
tak
Literatura
− Jarosz E., Wysocka E. (2006), Diagnoza psychopedagogiczna. Wydawnictwa Akademickie "Żak".
- Klim-Klimaszewska A. (2012), Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Instytut Wydawniczy Erica, Warszawa.
− Meighan R. (1993). Socjologia edukacji. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.
− Perrot E. (1995), Efektywne nauczanie. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
− Perry R. (2000), Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: