Moduł: Praktyki obserwacyjne 1 2300-J-MPRO1
Treści przedmiotu koncentrują się wokół funkcjonowania placówki edukacyjnej i roli nauczyciela wspierającego rozwój dziecka w tym miejscu. Student wstępnie zapoznaje się ze specyfiką pracy przedszkola i szkoły. Poprzez praktyczną obserwację problemów znanych z literatury przedmiotu, takich jak komunikacja, dyscyplina czy ocenianie, przygotowuje się do dokonywania głębokiej refleksji pedagogicznej. Wdraża się do modyfikowania własnych działań pedagogicznych ze względu na dzieci ze specyficznymi potrzebami. Uczy się interpretować sytuacje edukacyjne celem przyszłego wspierania współpracy wszystkich podmiotów edukacyjnych. Dokonuje diagnozy potrzeb dziecka oraz jakości instytucji edukacyjnej, raportuje własne spostrzeżenia, co stanie się podstawą do późniejszego właściwego ich dokumentowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student wie/zna/rozumie:
- podstawowe dokumenty prawne i organizacyjne przedszkola i szkoły podstawowej,
- zasady i procedury organizacyjne, podział ról i zadań,
- zależność efektywności pracy placówki od kluczowych kompetencji nauczyciela i właściwej organizacji środowiska,
- znaczenie profesjonalnej refleksji nauczyciela w jego pracy,
- strategie modyfikowania działań pedagogicznych ze względu na możliwości dzieci ze specyficznymi potrzebami.
Potrafi:
- analizować i oceniać pracę instytucji edukacyjnej oraz sytuację dziecka/ucznia, a także nauczyciela w placówce,
- dokonywać refleksji stanowiącej podstawę planowania działań zawodowych nauczyciela oraz jego warsztatu pracy,
- analizować i interpretować sytuacje edukacyjne w celu przyszłego wspierania współpracy wszystkich podmiotów edukacyjnych,
- dokonywać diagnozy potrzeb dziecka oraz jakości instytucji edukacyjnej,
- raportować własne spostrzeżenia, co stanie się podstawą do późniejszego właściwego ich dokumentowania.
Jest gotów do:
- podejmowania współpracy z prowadzącym zajęcia, innymi Studentami/tkami oraz pracownikami hospitowanych placówek,
- autorefleksji oraz modyfikacji własnego warsztatu pracy, planowania i monitorowania własnego rozwoju zawodowego dzięki refleksji podjętej w ramach dokonanych obserwacji.
Kryteria oceniania
Średnia ocen z przedmiotów wchodzących w skład Modułu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Zestawy lektur zostały podane w opisach przedmiotów tworzących Moduł.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: