Moduł: Praktyki obserwacyjne 1 2300-J-MPRO1
Treści przedmiotu koncentrują się wokół funkcjonowania placówki edukacyjnej i roli nauczyciela wspierającego rozwój dziecka w tym miejscu. Student wstępnie zapoznaje się ze specyfiką pracy przedszkola i szkoły. Poprzez praktyczną obserwację problemów znanych z literatury przedmiotu, takich jak komunikacja, dyscyplina czy ocenianie, przygotowuje się do dokonywania głębokiej refleksji pedagogicznej. Wdraża się do modyfikowania własnych działań pedagogicznych ze względu na dzieci ze specyficznymi potrzebami. Uczy się interpretować sytuacje edukacyjne celem przyszłego wspierania współpracy wszystkich podmiotów edukacyjnych. Dokonuje diagnozy potrzeb dziecka oraz jakości instytucji edukacyjnej, raportuje własne spostrzeżenia, co stanie się podstawą do późniejszego właściwego ich dokumentowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- sposób funkcjonowania przedszkoli, szkół lub placówek systemu oświaty, organizację ich pracy, uczestników procesów pedagogicznych oraz sposób prowadzenia dokumentacji (K_W13),
- realizowane zadania opiekuńczo-wychowawcze, dydaktyczne, diagnostyczne i terapeutyczne, charakterystyczne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty, w tym poradni psychologiczno-pedagogicznej, oraz środowisko, w jakim one działają (K_W11),
- zasady organizacji przedszkoli, szkół i placówek systemu oświaty, w tym podstawowe zadania, obszary działalności, procedury organizacyjne, podział kompetencji, planowanie pracy i system kontroli (KW_12, KW_13);
- specyficzne dla przedszkola, szkoły i placówki systemu oświaty codzienne działania zawodowe nauczyciela oraz jego warsztat pracy (K_W01, K_W12).
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- wyciągać wnioski z obserwacji pracy grupy przedszkolnej i klasy szkolnej, zachowań i aktywności dzieci lub uczniów w czasie zajęć, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (K_U04, KU08);
- analizować zdarzenia wychowawczo-opiekuńcze i edukacyjne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk zawodowych (K_U02).
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów/gotowa do:
- skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy (K_K01, K_K05),
- praktycznego stosowania zasad bezpieczeństwa dzieci lub uczniów oraz pracowników w przedszkolu, szkole lub placówce systemu oświaty postrzegając bezpieczeństwo jako istotny komponent wpływający na jakości edukacji i dobrostan dzieci i dorosłych w przedszkolu i szkole (K_K05).
Kryteria oceniania
Średnia ocen z przedmiotów wchodzących w skład Modułu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Zestawy lektur zostały podane w opisach przedmiotów tworzących Moduł.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: