Wspieranie dzieci z trudnościami w uczeniu się czytania i pisania 2300-J-MPPU-WDT
Przedmiot przede wszystkim zapoznaje słuchaczy z różnymi sposobami udzielania przez nauczyciela pomocy o charakterze terapeutycznym dzieciom na poziomie wczesnej edukacji. Treści przedmiotu pozwalają na uzyskanie wiedzy na temat różnych aspektów wspierania pedagogicznego uczniów wykazujących we wczesnych etapach edukacji symptomy trudności w opanowaniu podstawowych umiejętności szkolnych, to jest czytania i pisania. Szczególny akcent położony jest na poznanie przez słuchaczy różnych technik i metod doskonalenia czytania i pisania uczniów i adekwatne ich wykorzystanie zgodne z indywidualnymi potrzebami i możliwościami uczniów. Treści przedmiotu pozwalają także na budowanie u słuchaczy świadomości, że efekty udzielanego uczniom wsparcia zależne są od wielu czynników, zarówno rozwojowych, jak i dydaktycznych, środowiskowych, ale także od wiedzy, umiejętności prowadzącego zajęcia oraz współpracy na rzecz dziecka z jego środowiskiem społecznym, to jest rodziną, specjalistami, instytucjami, itd.
Przedmiot buduje też u słuchaczy orientację w zakresie klasyfikowania trudności w czytaniu i pisaniu oraz ich przyczyn i objawów. Efektem uczestniczenia w zajęciach jest też między innymi świadomość różnic pomiędzy codzienną edukacją dotyczącą nauki czytania i pisania a postępowaniem wspierającym w sytuacjach sprawiających dzieciom problemy na tej płaszczyźnie.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza - Studentka/student:
- rozumie i interpretuje na płaszczyźnie różnych teorii istotę i przyczyny trudności dzieci w uczeniu się czytania i pisania oraz sposobów ich redukowania (K_W08),
- ma wiedzę na temat zasad postępowania pedagogicznego w kształtowaniu umiejętności czytania i pisania u dzieci wymagających specjalnego wsparcia w tym zakresie (K_W11),
- rozumie potrzebę zróżnicowań w zakresie postępowania pedagogicznego w stosunku do dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu z jednoczesnym uwzględnianiem uwarunkowań rozwojowych i środowiskowych (K_W12),
- rozumie rolę nauczyciela w planowaniu postępowania wspierającego wobec dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu opartego na identyfikowaniu ich potrzeb i używaniu odpowiednich metod oraz technik terapeutycznych (K_W01),
- rozumie potrzebę integrowania zindywidualizowanych działań terapeutycznych stosowanych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu z codzienną praktyką pedagogiczną w klasie szkolnej (K_W10),
- zna różne sposoby oceny potrzeb i udzielania wsparcia dzieciom z trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz ich rodzinie z uwzględnieniem współpracy ze specjalistami (K_W09, K_W12),
- rozumie potrzebę prowadzenia ewaluacji postępów dzieci (K_W08).
Umiejętności - Studentka/student potrafi:
- dobierać i modyfikować różne sposoby wspierania dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu adekwatnie do ich indywidualnych potrzeb rozwojowych i uwarunkowań środowiskowych (K_U08),
- identyfikować sytuację dydaktyczną i cechy rozwojowe dziecka na rzecz projektowania indywidualnej strategii udzielania wsparcia uczniowi (K_U09),
- projektować i realizować zajęcia wspierające dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu zarówno w wymiarze indywidualnych – terapeutycznych poczynań jak i w codziennej praktyce dydaktycznej opartej na współpracy i dialogu (K_U10),
- analizować dynamicznie zmieniającą się sytuację dziecka w różnych zakresach jego poczynań edukacyjnych i adekwatnie reagować przy współpracy z rodziną i specjalistami (K_U04),
- wykorzystywać i tworzyć różne pomoce dydaktyczne na rzecz postępowania wspierającego dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu (K_U12),
- kształtować, rozwijać i stymulować u dzieci z trudnościami edukacyjnymi samodzielność, poczucie własnej wartości, motywację, umiejętność współpracy i aktywność poznawczą (K_U17, K_U15),
- organizować różne formy pomocy pozalekcyjnej uczniom z trudnościami edukacyjnymi oparte na wnikliwej ocenie ich potrzeb i możliwości (K_U16).
Kompetencje społeczne - Studentka/student jest:
- świadomy odpowiedzialności za organizację, przebieg, jakość i efekty procesu wspierania dzieci z trudnościami edukacyjnymi (K_K06),
- otwarty i gotowy na współpracę z rodziną dziecka, specjalistami i instytucjami w celu rozwiązywania problemów dziecka i poprawy jego funkcjonowania w różnych obszarach (K_K09),
- gotowy do udzielania pomocy dzieciom z trudnościami edukacyjnymi opartej na przestrzeganiu zasad i norm etycznych oraz prawnych a także do tworzenia tzw. kultury zaufania (K_K07),
- przygotowany mentalnie i emocjonalnie do prowadzenia refleksji nad własnymi poczynaniami zawodowymi i ich efektami (K_K01),
- empatyczny , współpracujący, zmotywowany, twórczy i nowatorski w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań dydaktyczno–terapeutycznych dla swoich podopiecznych (K_K04),
- aktywny w systematycznym pogłębianiu swojej wiedzy i umiejętności oraz wykorzystywaniu jej w dyskursach pedagogicznych (K_K02).
Kryteria oceniania
Oceniania studentów dokonuje się na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, ale głównym kryterium oceny jest sprawdzian pisemny. Słuchacze są zobowiązani do wykazania się w tej formule posiadaną wiedzą z zakresu tematyki przedmiotu. Aby zaliczyć przedmiot studenci powinni uzyskać minimum 51% w punktacji sprawdzianu.
Literatura
1. W.Brejnak, J. Zabłocki, Dysleksja w teorii i praktyce, 1999
2. E.Kujawa, M. Kurzyna, Metoda 18 struktur wyrazowych, 2011
3. J.Mickiewicz, Ćwiczenia ułatwiające naukę czytania i pisania, 2008
4. J.Mickiewicz, Jedynka z ortografii, 1997
5. J.Pietras, Trudności w czytaniu i pisaniu – rozważania teoretyczne i praktyczne, 2012
6. Z.Saduś, Jak pomagać uczniom w nauce ortografii, 2005
7. B.Skałbania, T.Lewandowska-Kidoń, Terapia pedagogiczna w zarysie, 2005
8. H.Skibińska, Praca korekcyjno – kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, 1996
9. M.Skorek (red.),Terapia pedagogiczna
10. B.Zakrzewska, Trudności w czytaniu i pisaniu, 1996
11. B.Zakrzewska, Każdy przedszkolak dobrym uczniem w szkole, 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: