Ocenianie w szkole 2300-J-MPPU-OS
1. Ocenianie szkolne jako system wspierania procesu dydaktycznego.
- pojęcie, zasady, wprowadzanie oraz stosowanie oceniania kształtującego
- tworzenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania, podstawy i zasady
- znaczenie celów kształcenia i standardów edukacyjnych w ocenianiu osiągnięć uczniów
2. Zadania i funkcje oceniania.
- holistyczne i analityczne sprawdzanie umiejętności uczniów
- uczniowie, rodzice i nauczyciele w systemie oceniania szkolnego
3. Uwarunkowania i konsekwencje procesu oceniania.
- związki między sprawdzaniem a ocenianiem osiągnięć uczniów, różne metody sprawdzania
osiągnięć
- psychologiczne aspekty oceniania
4. Opisywanie osiągnięć szkolnych w klasach I-III.
- nauczycielskie testy jako narzędzie sprawdzania umiejętności uczniów
- standaryzowane testy jako narzędzie oceniania osiągnięć uczniów
- wybrane problemy oceny opisowej
- miejsce egzaminów zewnętrznych w systemie oceniania
- międzynarodowe programy badania osiągnięć: PISA, PIRLS, TIMSS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- pojęcie, zasady i funkcje oceniania szkolnego,
- związek między sprawdzaniem i ocenianiem osiągnięć uczniów,
- rodzaje oceniania szkolnego, w tym pojęcie oceniania kształtującego,
- zasady konstruowania nauczycielskich sposobów i narzędzi sprawdzania osiągnięć uczniów,
- znaczenie międzynarodowych programów badania osiągnięć uczniów w kształtowaniu polityki edukacyjnej,
- zasady oraz uwarunkowania tworzenia oceny opisowej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- zaplanować system kształcenia z wykorzystaniem zasad oceniania kształtującego,
- zaplanować zasady tworzenia wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- motywować uczniów do aktywności edukacyjnej w czasie zajęć szkolnych,
- zaplanować i skonstruować zgodnie z wyznaczonymi celami edukacyjnymi nauczycielskie narzędzia do rozpoznawania osiągnięć uczniów,
- wykorzystać informacje o aktualnych umiejętnościach uczniów do skorygowania programu i planu nauczania,
- sformułować ocenę opisową dla ucznia.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- rozwijania i doskonalenia wiedzy na temat procesu oceniania szkolnego,
- doskonalenia umiejętności współpracy z rodzicami uczniów w zakresie wspierania rozwoju edukacyjnego dzieci,
- stosowania zawsze zasad moralnych w procesie formułowania ocen szkolnych.
Kryteria oceniania
Praca pisemna potwierdzające opanowanie efektów uczenia się.
Literatura
Literatura podstawowa:
Niemierko, B. (2007). Kształcenie szkolne. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Niemierko, B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP.
Dembo, M., H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP.
Jakubowski, M. i Pokropek, A. (2009). Badając egzaminy. Podejście ilościowe w badaniach edukacyjnych. Warszawa: CKE.
G. Noizet, J. P. Caverni (1988) Psychologiczne aspekty oceniania osiągnięć szkolnych. PWN
Warszawa.
Black, P., Harrison, Ch., Lee, C., Marshall, B., Wiliam, D. (2006). Jak oceniać, aby uczyć? Warszawa: CEO.
Dolata, R., i Szaleniec, H. (2012). Funkcje krajowych egzaminów w systemie edukacji. Polityka Społeczna, (Nr tematyczny 1), 37–41.
Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień
Pisarek, J., Jarnutowska, E. i Grygiel, P. (2015). Jak udzielać informacji zwrotnej? [W:] Dolata, R. i in. Szkolne pytania. Wyniki badań nad efektywnością nauczania w klasach IV-VI. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. str. 72-95.
Szyling, G. (2009). Ocena opisowa – ocenia (nie)możliwa? Problemy Wczesnej Edukacji 9(1), 80-89
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: