Moduł: Podstawy procesu uczenia się 2300-J-MPPU
W skład treści opracowywanych w ramach modułu wchodzą następujące zagadnienia:
- teoretyczne podstawy rozwoju i kształcenia języka, język a kontekst społeczny, język płaszczyzną integracji doświadczeń dziecka, wybrane koncepcje kształcenia językowego w przedszkolu i szkole, projektowanie spersonalizowanych strategii rozwijania zainteresowań czytelniczych oraz wykorzystywania różnych metod i zasad dydaktycznych kształcenia językowego, w tym rozwijania umiejętności mówienia i słuchania, czytania i pisania oraz posługiwania się różnymi formami wypowiedzi,
- teoretyczne podstawy nabywania języka przez dzieci, budzenie zainteresowań literackich dzieci, sposoby pracy z tekstami prozatorskimi i poetyckimi, słownictwo, gramatyka i ortografia w klasach początkowych,
- realizacja treści edukacji matematycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej, w których eksponowane jest kształtowanie umiejętności logicznego i krytycznego myślenia, stawiania i weryfikowania hipotez, samodzielne odkrywanie przez dzieci praw matematycznych w wyniku prostych form aktywności dzieci lub uczniów (manipulacje, eksperymenty, budowanie modeli płaskich i przestrzennych), a także wykorzystanie szerokiego spectrum środków dydaktycznych: gier i zabaw matematycznych do realizacji celów dydaktycznych, prowadzenie prostych rozumowań, w tym z wykorzystaniem łamigłówek; symulacyjne metody pracy z zadaniami tekstowymi, techniki kształcenia biegłości rachunkowej i strategie sprytnych rachunków; z zastosowaniem różnych materiałów, w tym gotowych elementów, sposoby przygotowania uczniów do udziału w konkursach,
- cele, zadania, treści, metody i zasady edukacji przyrodniczo-technicznej w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście założeń konstruktywizmu, prowadzenie zajęć badawczych i eksperymentów oraz organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dzieciom/uczniom samodzielną eksplorację, poznawanie etapów, metod i form projektowania działań technicznych, wykorzystanie zabaw manipulacyjnych i konstrukcyjnych do rozwijania zainteresowań techniką, techniczne zadania wytwórcze i technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie przybliżania dzieciom świata przyrody, nauki i techniki,
- rozpoznawanie, diagnoza oraz klasyfikacja trudności edukacyjnych dzieci odnoszących się do uczenia się czytania, pisania, ryzyka dysleksji i matematyki, metody i sposoby terapeutycznego wspierania dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb i możliwości,
- podstawy teoretyczne oceniania jako rodzaju interakcji społecznej i ewaluacji procesu edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, w tym jego cele, funkcje rodzaje oceniania, proces i konsekwencje oceniania, uczestnictwo ucznia w kontroli i ocenie jego wiedzy i umiejętności, prawa i błędy w procesie oceniania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w terenie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- sposoby wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki szczegółowej w procesie projektowania, organizacji i ewaluacji sytuacji edukacyjnych (językowych, matematycznych, przyrodniczych i technicznych) w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej,
- sposoby projektowania i prowadzenia działań diagnostycznych dotyczących trudności w uczeniu się czytania i pisania oraz uczeniu się matematyki,
- sposoby projektowania spersonalizowanych działań edukacyjnych dla dzieci i uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, wynikającymi z zaburzeń, opóźnień lub przyspieszenia rozwoju, a także uwarunkowanymi wpływem czynników środowiskowych (w tym m.in. doświadczeń migracyjnych), opierające się na współpracy w zespole nauczycielskim oraz komunikacji ze specjalistami i rodzicami,
- zasady organizacji sytuacji edukacyjnych opierające się podejściu konstruktywistycznym i dobre praktyki stosowane w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,
- sposoby integrowania aktywności dzieci i uczniów wokół problemów, kompetencji i treści edukacyjnych,
- rolę nauczyciela w modelowaniu postaw dzieci i uczniów odnoszących się do nauki i procesów uczenia się, w tym m.in. funkcje i sposoby oceniania oraz formułowania informacji zwrotnej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- planować, organizować i ewaluować sytuacje edukacyjne (o charakterze językowym, matematycznym, przyrodniczym i technicznym) oraz projektować szerzej rozumiane środowisko uczenia się i nauczania z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości dzieci, uczniów i grupy,
- identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci i uczniów, indywidualizować stosownie do nich metody, środki i treści kształcenia,
- rozwijać kompetencje kluczowe dzieci i uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów,
- dobierać, tworzyć, testować i modyfikować metody, środki, materiały i dobre praktyki do realizacji zadań edukacyjnych i wychowawczych,
- wykorzystywać proces oceniania i udzielania informacji zwrotnych do stymulowania dzieci i uczniów w pracy nad ich własnym rozwojem,
- analizować własne działania pedagogiczne (edukacyjne i wychowawcze) oraz wskazywać obszary wymagające modyfikacji i projektować nowe rozwiązania edukacyjne.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- posługiwania się uniwersalnymi normami etycznymi w działalności zawodowej,
- autonomicznego i odpowiedzialnego organizowania procesów uczenia się dzieci i uczniów (w zakresie edukacji polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i technicznej),
- krytycznej refleksji nad tworzoną praktyką edukacyjną oraz do jej doskonalenia samodzielnie i we współpracy,
- kształtowania pozytywnych postaw dzieci i uczniów wobec nauki i uczenia się.
Kryteria oceniania
Podstawą uzyskania oceny dostatecznej jest zaliczenie wszystkich komponentów modułu oraz uzyskanie minimum 60% punktów możliwych do zdobycia w pisemnym teście końcowym.
Praktyki zawodowe
Z komponentami modułu Podstawy procesu uczenia się ściśle powiązane są cele i treści Laboratorium praktyki edukacyjnej.
Literatura
Bibliografia do każdego z komponentów modułu podana jest w ich opisach zmieszczonych w systemie USOS.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: