Język angielski we wczesnym nauczaniu 2300-J-MPNJA-JAWN
Studenci przygotowują się do prowadzenia zajęć w języku angielskim i do uczenia angielskiego poprzez ćwiczenia i aktywności prowadzone po angielsku, bez użycia języka ojczystego uczniów, czyli do uczenia słownictwa przy użyciu gestów, obrazków lub zabaw bazowanych na TPR (Listen-and-do, np. Simon Says…), do uczenia gramatyki w sposób ukryty, poprzez modelowanie dialogów, zgadywanki i historyjki, do uczenia funkcji językowych w naturalnej komunikacji, do świadomego, ustrukturyzowanego budowania umiejętności komunikacyjnych uczniów, do organizowania pracy w klasie przy użyciu prostych, zrozumiałych instrukcji po angielsku, do budowania przyjaznej atmosfery wokół używania tego języka do komunikacji, a także do rozmowy po angielsku o swojej praktyce nauczycielskiej. W ramach kursu studenci poszerzają i wzmacniają bazę merytoryczną nauczania angielskiego poprzez analizę całości słownictwa, funkcji i gramatyki nauczanych we wczesnej edukacji, a studenci o mniejszych umiejętnościach językowych mają okazję do wyćwiczenia potrzebnego języka i zbudowania wysokiej poprawności. Studenci o wyższych umiejętnościach językowych mogą przygotować się do pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej po angielsku (CLIL) i zbudować strategie radzenia sobie z problemami językowymi w kontekście nauczania dwujęzycznego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
teorię Stephena Krashena i jej implikacje w pracy nauczyciela
instrukcje używane przy organizacji pracy na lekcji
całe słownictwo i funkcje, które używane są w uczeniu małych dzieci angielskiego
wszystkie struktury gramatyczne używane w uczeniu małych dzieci angielskiego i sposoby ich użycia
najczęściej stosowane techniki używane w nauczaniu małych dzieci angielskiego i język, który jest w nich używany
W zakresie umiejętności student potrafi:
dostosować swój język do poziomu zrozumienia uczniów oraz stosować inne środki ułatwiające zrozumienie (gesty, mimika, obrazki itp.)
świadomie wprowadzać do swojego języka te elementy językowe, których ma nauczyć
świadomie tworzyć sytuacje, w których naturalne jest użycie elementów językowych, których ma nauczyć
zachować bardzo wysoką poprawność językową co najmniej w ramach języka używanego w
klasie
zorganizować pracę w klasie komunikując się po angielsku, włącznie z zareagowaniem na
nieprzewidziane sytuacje
po angielsku opisać zdarzenie lub sytuację w klasie i wyrazić swoją profesjonalną opinię
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
prowadzenia zajęć języka angielskiego po angielsku
refleksji o swojej pracy oraz swoim rozwoju zawodowym po angielsku
Kryteria oceniania
Aby zaliczyć przedmiot, student musi
być obecny na co najmniej 80% zajęć i aktywnie uczestniczyć w pracy w trakcie zajęć
zaliczyć pozytywnie wszystkie prace ustne i pisemne wykonywane w trakcie zajęć
Stworzyć własne portfolio językowe
przygotować i poprawnie wykonać zadanie typu microteaching polegające na przeprowadzeniu w grupie ćwiczenia językowego odpowiedniego dla dzieci. Przy zaliczeniu tego elementu brane są pod uwagę:
dobór ćwiczenia (powinno być ciekawe i merytoryczne, czyli efektywnie uczyć, ćwiczyć lub sprawdzać konkretne elementy języka, jak również dobrze wykorzystywać czas na lekcji; powinno być również wartościowe z punktu widzenia nauczyciela, czyli możliwe do dostosowania do różnych kontekstów, łatwe do przygotowania i przeprowadzenia, itp.),
efektywność przeprowadzenia ćwiczenia pod względem organizacyjnym po angielsku (dobre instrukcje, właściwe tempo, dobre materiały itp.),
poprawność językowa zarówno zawartości językowej ćwiczenia (treści, materiałów), jak i instrukcji i objaśnień studenta prowadzącego ćwiczenie.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Slattery M. (2001). English for Primary Teachers. Oxford
Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: