Praktyka nauczycielska i językowa w szkole 2300-J-MPN-PNS
Studenci/tki podczas praktyki w pełni, aktywnie włączają się we wszystkie działania organizowane przez nauczyciela-wychowawcę na terenie klasy i w wybrane działania szkoły. Organizują swoją praktykę według ramowego rozkładu dnia, tworzą i wykorzystują w pracy dokumentację (zapisy w dzienniku zajęć, plany miesięczne, roczne etc.). Samodzielnie projektują oraz przeprowadzają zajęcia edukacyjne w języku polskim, zintegrowane zajęcia językowo-przedmiotowe, lub zajęcia w języku angielskim z pełną świadomością metod, form i środków dydaktycznych, jakie należy zastosować. Dostrzegają indywidualne potrzeby rozwojowe dzieci i z pomocą nauczyciela je diagnozują oraz planują działania profilaktyczne, wspierające i terapeutyczne. Podejmują refleksję pedagogiczną i dokumentują własne doświadczenia celem przygotowania do przyszłej pracy zawodowej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
• cele, funkcje, zadania i prawne uwarunkowania funkcjonowania szkoły,
• zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć w języku polskim i angielskim dla uczniów klas I-III, a także zajęć językowo-przedmiotowych,
• cele, metody, formy i środki dydaktyczne wykorzystywane w pracy z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej,
• metody diagnozowania, oceniania i wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
• zasady tworzenia środowiska fizycznego i społecznego służącego procesom rozwoju i
uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym,
• zasady, funkcje, szanse i trudności współpracy szkoły z rodzicami uczniów oraz
podmiotami zewnętrznymi (w szczególności ze środowiskiem lokalnym, m.in. z instytucjami
wsparcia rodziny),
• znaczenie korzystania w pracy zawodowej nauczyciela ze zdobytej wiedzy merytorycznej i
metodycznej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
• korzystać i prowadzić wybraną dokumentację szkolną,
• wykorzystywać wiedzę teoretyczną i przedmiotową do przygotowania zajęć w języku polskim i angielskim oraz zajęć językowo-przedmiotowych dla uczniów klas I-III oraz w procesie rozwiązywania problemów w grupie,
• diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych,
• organizować elementy środowiska fizycznego i społecznego sprzyjające rozwojowi i
uczeniu się dzieci w młodszym wieku szkolnym,
• organizować współpracę z rodziną ucznia i podmiotami zewnętrznymi z pożytkiem dla
rozwoju i bezpieczeństwa uczniów,
• krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i organizowanymi
sytuacjami edukacyjnymi i wychowawczymi, dokumentować własne doświadczenia,
• wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla
doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
• aktywnej i twórczej pracy z dziećmi (także z dziećmi ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi),
• współpracy z nauczycielami, innymi pracownikami szkoły, w której odbywa praktykę i podmiotami zewnętrznymi,
• pełnego szacunku komunikowania się ze wszystkimi uczestnikami procesu wychowania i
edukacji dziecka,
• refleksji i oceny własnego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w
obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej,
• doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji społecznych,
• postępowania zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej,
• podejmowania wyzwań zawodowych (indywidualnych i zespołowych).
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
• aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań praktyk,
• złożenie prac pisemnych (stanowiących elementy studenckiego portfolio):
o 3 samodzielnie zaprojektowanych przez studenta/tkę scenariuszy zajęć zintegrowanych wraz z refleksjami na temat ich realizacji (w tym jednego ze zintegrowanych zajęć językowo przedmiotowych),
o Karty indywidualnych potrzeb ucznia/uczennicy opracowanej na podstawie dokumentacji i informacji pochodzących od nauczyciela oraz własnych obserwacji,
• złożenie opinii nauczyciela – opiekuna praktyk.
Podczas oceny prac pisemnych uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.
Literatura
• Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów. WSiP, 2002
• Christopher C.J., Nauczyciel–rodzic: skuteczne porozumiewanie się. Gdańskie Wydawnictwo
• Psychologiczne, 2009
• Fisher R., Uczymy jak się uczyć. WSiP, 1999
• Karwowska-Struczyk M., Słodownik-Rycaj E., (red.), Pedagogika małego dziecka: wybrane
• zagadnienia. Wydział Pedagogiczny UW: Instytut Badań Edukacyjnych, 2007
• Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna. IMPULS, 2015
• Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska, M., Teaching English to Young Learners, PWN 2009
• Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii
• Ignatianum, 2019
• Tripp D., Zdarzenia krytyczne w nauczaniu. Kształtowanie profesjonalnego osądu, WSiP,
• 1996
• Żłobicki W., Rodzice i nauczyciele w edukacji wczesnoszkolnej. Wyd. Impuls, 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: