Nauczyciel w szkole 2300-J-MPN-NS
Na treść zajęć składają się:
1. Analiza wybranych zagadnień związanych z funkcjonowaniem szkoły jako instytucji społecznej, jej funkcji opiekuńczych, edukacyjnych, wychowawczych i kulturalnych
2. Gromadzenie danych do opisu monografii placówki z wykorzystaniem różnych metod badawczych (analiza dokumentów, ankieta, wywiad, obserwacja itp.) oraz ich pisemne opracowywanie wraz z refleksjami pedagogicznymi studenta/tki
3. Ewaluacja zajęć lekcyjnych (pozalekcyjnych) samodzielnie projektowanych i prowadzonych przez studenta/tkę podczas Praktyki nauczycielskiej w szkole
4. Dyskutowanie wyników diagnozy rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz sposobów oceniania ich wiedzy, umiejętności i zachowania, zebranych podczas Praktyki nauczycielskiej w szkole, analiza działań profilaktycznych, wspierających i terapeutycznych, prognozowanie dalszego rozwoju uczniów
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- cele, funkcje, zadania i prawne uwarunkowania funkcjonowania szkoły,
- zasady planowania, organizowania, prowadzenia i ewaluacji zajęć dla uczniów klas I-III,
- cele, metody, formy i środki dydaktyczne do pracy z dziećmi we wczesnym wieku szkolnym,
- metody diagnozowania, oceniania i wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- zasady tworzenia środowiska fizycznego i społecznego służącego procesom rozwoju i uczenia się dzieci w młodszym wieku szkolnym,
- zasady, funkcje, szanse i trudności współpracy przedszkola z rodzicami uczniów oraz podmiotami zewnętrznymi (w szczególności ze środowiskiem lokalnym, m.in. z instytucjami wsparcia rodziny).
W zakresie umiejętności student potrafi:
- korzystać z dokumentacji szkolnej,
- wykorzystywać wiedzę teoretyczną i przedmiotową do przygotowania zajęć dla uczniów klas I-III oraz w procesie rozwiązywania problemów w grupie,
- diagnozować, oceniać i indywidualizować pracę dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
- organizować elementy środowiska fizycznego i społecznego sprzyjające rozwojowi i uczeniu się dzieci w młodszym wieku szkolnym
- organizować współpracę z rodziną ucznia i podmiotami zewnętrznymi z pożytkiem dla rozwoju i bezpieczeństwa uczniów,
- krytycznie analizować i prowadzić refleksję nad obserwowanymi i organizowanym podczas praktyk w szkole sytuacjami edukacyjnymi i wychowawczymi, dokumentować własne doświadczenia,
- wyciągnąć konstruktywne wnioski z własnych doświadczeń pedagogicznych dla doskonalenia swojej działalności nauczycielskiej.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przejawiania aktywności, inicjatywy i twórczego zaangażowania w czasie zajęć,
- refleksji i oceny własnego poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w obszarze pedagogiki wczesnoszkolnej,
- doskonalenia swojej wiedzy i umiejętności oraz kompetencji społecznych,
- postępowania zgodnie z zasadami i normami etycznymi i prawnymi w pracy pedagogicznej, - podejmowania wyzwań zawodowych (indywidualnych i zespołowych).
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- obecność na zajęciach (dozwolona 1 nieobecność w ciągu semestru),
- aktywny udział studenta/tki w realizacji zadań i dyskusjach podczas zajęć,
- opracowanie Monografii placówki, stanowiącej jeden z elementów studenckiego portfolio (wymagania merytoryczne i formalne będą określone przez prowadzących na początku zajęć).
Podczas oceny Monografii placówki uwzględnione będą – poprawność merytoryczna, poprawność językowa, stopień pogłębienia refleksji pedagogicznej, umiejętność wiązania teorii z praktyką.
Literatura
Arends R.I., Uczymy się nauczać. WSiP, 1994
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania.
Wyd. Akademickie „Żak”, 2006
Klus-Stańska D., Szczepska – Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2009
Kruszewski K., Pedagogika w pokoju nauczycielskim. WSiP, 2000
Meighan R., Socjologia edukacji. UMK, 1993
Perry R., Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem. WSiP, 2000
Szymańska M., Portfolio w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, 2019
Włoch St., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie „Żak”, 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: