Tworzenie projektów edukacyjnych i autorskich programów z edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 2300-J-MNPiS-TPE
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z ideą i problematyką tworzenia zróżnicowanych tematycznie projektów edukacyjnych i autorskich programów w przedszkolu i szkole. Poruszane zagadnienia mają umożliwić studentom zapoznanie się z wytycznymi i ramami do tworzenia projektów i programów edukacyjnych, przykładowymi projektami oraz programami wykorzystywanymi w szkole do pracy z uczniami, a następnie przygotowanie przez studentów projektu edukacyjnego bądź projektu autorskiego programu dla wybranej grupy uczniów w zakresie kompetencji kluczowych. Przedmiot ma charakter warsztatu, stąd przećwiczone zostaną i przygotowane autorskie koncepcje projektów i programów edukacyjnych. Studenci zapoznają się również z zagadnieniami pozyskiwania funduszy na innowacyjne projekty, zarządzania projektami, ich ewaluacji i współpracy (w partnerstwie) z różnymi podmiotami kluczowymi dla ucznia i szkoły w działaniach dydaktyczno-wychowawczych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
cele, funkcje, zadania, metody, prawne aspekty pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole,
kulturowe uwarunkowaniach procesów edukacyjnych,
zasady współpracy w zespole nauczycielskim, ze specjalistami wspierającymi proces rozwoju dzieci a także z rodzicami/opiekunami prawnymi
metody realizacji badań edukacyjnych i sposoby ich wykorzystania w praktyce edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej i alternatywnej
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji
aktywnie uczestniczyć w tworzeniu projektów edukacyjnych
analizować i interpretować problemy edukacyjne, wychowawcze, opiekuńcze, społeczne, kulturowe dotyczące dzieci w przedszkolu i szkole,
diagnozować i projektować sytuacje pedagogiczne oraz dobierać strategie spersonalizowanych działań w pracy z dziećmi w przedszkolu i w szkole z uwzględnieniem przestrzegania praw dziecka;
projektować zajęcia wychowawcze i edukacyjne dla dzieci w przedszkolu i w szkole z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów,
oceniać przydatności metod, środków, materiałów i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych
analizować własne działania pedagogiczne i wskazywać obszary wymagające modyfikacji
korzystać z wiedzy zawodowej zdobytej podczas praktyki w przedszkolu i szkole,
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotów do:
samooceny i podnoszenia własnych kompetencji zawodowych
współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej
posługiwania się normami etycznymi i zasadami prawa w działalności zawodowej
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość zalecanej literatury, projekt własny studenta – przygotowanie projektu edukacyjnego bądź projektu autorskiego programu dla wybranej grupy uczniów w szkole.
Student/ka może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.
Literatura
1.Lessel W., (2008), Zarządzanie projektem. Jak precyzyjnie zaplanować i wdrożyć projekt?, Wydawnictwo BC Edukacja, Warszawa.
2. Podręcznik: zarządzanie cyklem projektu, (2001), pakiet szkoleniowy Rady Europy i Komisji Europejskiej, seria „T-KIT”, Komisja Europejska: http://www.akademia.rownacszanse.pl/images/14814_projekt.pdf
3. Abrignani, B. Gomes, R., D. de Vilder (red.), 2000, Zarządzanie projektem. Pakiet szkoleniowy nr 3, seria „T-KIT”, Rada Europy i Komisja Europejska: http://www.training-youth.net/INTEGRATION/TY/Publications/tkits/tkit3/polish/index.html
4. Fundusze i zarządzanie finansami, Pakiet szkoleniowy nr 9, 2000, seria „T-KIT”, Rada Europy i Komisja Europejska.
5. Brandenburg H., 2001, Zarządzanie projektami. Wydanie 2 – uzupełnione, Wydawnictwa Akademii ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
6. Zarządzanie Cyklem Projektu – podręcznik internetowy Ministerstwa Gospodarki i Pracy, Warszawa, 2004 (http//www.mgip.gov.pl).
7. Materiały dla nauczycieli przygotowane przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (ORE)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: