Dokumentacja i ewaluacja działań dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu i w szkole 2300-J-MNPiS-DE
Zajęcia mają na celu zaznajomienie studentów z ideą efektywnej pracy nauczyciela w zakresie dokumentowania i ewaluacji działań dydaktyczno-wychowawczych w przedszkolu i szkole. Poruszane zagadnienia mają przede wszystkim na celu wskazanie znaczenia tego typu działań oraz możliwości zastosowania jak najbardziej optymalnych metod i narzędzi dokumentacji i ewaluacji w procesie dydaktycznym i wychowawczym realizowanym przez nauczyciela w przestrzeni placówki edukacyjnej. Przedmiot ma charakter warsztatu, stąd przeanalizowane i przećwiczone zostaną elementy planowania i organizacji dokumentacji, przygotowanie ewaluacji i autoewaluacji oraz strategie związane z tymi procesami. Studenci zapoznają się z metodami i narzędziami ewaluacji w pracy nauczyciela i przygotują przykładową koncepcję ewaluacji działań dydaktyczno-wychowawczych.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
-funkcjonowanie przedszkola i szkoły jako organizacji z uwzględnieniem
podstaw prawa oświatowego i praw dziecka (K_W13)
-nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli;(K_W11)
-podstawowe akty prawne i wynikające z nich zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego i wewnątrzszkolnego(K_W11)
-zasady bezpieczeństwa dzieci lub uczniów w przedszkolu lub szkole i poza nimi, a także zasady udzielania pierwszej pomocy (K_W14)
W zakresie umiejętności student potrafi:
-rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu i szkole (K_U08)
-projektować działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz
stymulowania poprawy jakości organizacji, kultury i działania tych instytucji (K_U09)
- tworzyć dokumentację przebiegu nauczania i procesu wychowania dzieci i uczniów i korzystać z dokumentacji uzyskanej od różnych specjalistów ( pedagog, psycholog, logopeda, lekarz, terapeuta) (K_U14)
- udzielać profesjonalnej informacji zwrotnej rodzicom lub opiekunom prawnym na temat osiągnieć edukacyjnych dzieci i uczniów (K_U15)
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
-samooceny i podnoszenia własnych kompetencji zawodowych (K_K01)
-współpracy z nauczycielami, pedagogami, specjalistami, rodzicami dzieci (uczniów) i innymi członkami społeczności przedszkolnej i szkolnej K_K05)
-posługiwania się normami etycznymi i zasadami prawa w działalności zawodowej (K_K07)
Kryteria oceniania
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Studenci/studentki analizują różne sytuacje o charakterze dydaktycznym i wychowawczym oraz zdarzenia krytyczne, z którymi mogą spotkać się w praktyce edukacyjnej. Proponują ich rozwiązania zgodnie z obowiązującym na terenie placówki prawem wewnątrz przedszkolnym i wewnątrzszkolnym. Uczą się wypełniania i sporządzania różnych dokumentów oraz ich wykorzystywania w udzielaniu zwrotnej informacji rodzicom/opiekunom prawnym na temat postępów dzieci i uczniów. Poznają podstawy prawne i zasady konstruowania programu adaptacyjnego i profilaktyczno-wychowawczego.
Zaliczenie przedmiotu uzyskiwane jest na podstawie obecności ( dozwolona jest 1nb) oraz wykonania ćwiczeń, realizowanych podczas zajęć.
Literatura
Mizerek, H. K. (2018). ewaluacja edukacyjna w obliczu pytań o teraźniejszość i zmianę. szkic do portretu szans niewykorzystanych. Forum Oświatowe (Vol. 30, No. 1 (59), 73-88).
Kołodziejczyk, J. (2017). Jak zapraszać do rozwoju? O trudnościach w stosowaniu ewaluacji dialogicznej w polskich szkołach. Przegląd Pedagogiczny, (1), 231-243.
Kołodziejczyk, J., & Kołodziejczyk, J. (2015). Ewaluacja własnej pracy nauczycieli–obszary, rozumienie, współpraca. In Forum Oświatowe (Vol. 27, No. 2 (54), 115-130).
Garstka T., Leśniewska K., (2008), Jak tworzyć program wychowawczy szkoły – opis modelu. Poradnik dla szkół, Warszawa: CMPPP.
Szymańska J., (2012), Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej
psychoprofilaktyki, Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Wieczorek M (2018) Program wychowawczo- profilaktyczny szkoły i placówki, krok po kroku, Warszawa: ORE
Dokumenty wewnętrzne szkoły
Rozporządzenia i Ustawy (polecane w trakcie zajęć)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: