Sztuka dla nauczycieli - muzyka 2300-J-MKNWE-SZ/M
I. Muzyka jako sztuka. Podstawy wiedzy o muzyce i jej elementach. II. Funkcja społeczna muzyki. III. Podział muzyki ze względu na aparat wykonawczy. IV. Styl historyczny w muzyce. Źródła inspiracji muzycznej. Polifonia i homofonia.
V. Podstawowe pojęcia muzyczne umożliwiające kształcenie wyobrażeń muzycznych. Pięć form ekspresji muzycznej: śpiew, ruch przy muzyce, gra na prostych instrumentach, słuchanie muzyki i tworzenie muzyki elementarnej.
VI. Zasady konstrukcji utworów muzycznych. Podstawowe pojęcia dotyczące form muzycznych: motyw, fraza, zdanie, okres muzyczny, temat, polifonia, homofonia. Formy: jednoczęściowa (A), dwuczęściowa (AB), repryzowa (ABA), rondo, wariacje, kanon.
VII. Etapy rozwoju muzykalności i zdolności muzycznych na poszczególnych etapach rozwoju człowieka. VIII. Kryteria doboru repertuaru i metodyka nauczania muzyki opartej na pięciu formach aktywności muzycznej dziecka. IX. Rodzaje słuchu muzycznego. Sposoby kształcenia słuchu i uczenia piosenek z uwzględnieniem skali głosu i możliwości głosowych dzieci. X. Możliwości ruchowe dzieci w poszczególnych przedziałach wiekowych. Kolejność wprowadzania i sposoby uczenia układów ruchowych i tańców.
XI. Gra na prostych instrumentach perkusyjnych. Dobór prostych akompaniamentów na przykładzie wybranych piosenek, ćwiczeń i zabaw z wykorzystaniem gestodźwięków, instrumentów niekonwencjonalnych i Instrumentarium Orffa. XII. Sposoby tworzenia muzyki elementarnej. Uczenie przez odkrywanie. Stwarzanie sytuacji dydaktycznych umożliwiających samodzielne poszukiwanie rozwiązań w zadaniach twórczych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia: Student:
-zna etapy rozwoju muzykalności i zdolności muzycznych człowieka -zna podstawowe kryteria doboru repertuaru muzycznego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - zna i rozumie podstawowe pojęcia i słownictwo związane z kulturą muzyczną
-zna terminologię z zakresu wiedzy o muzyce i jej zastosowanie w edukacji muzycznej -zna źródła kultury muzycznej, ich kulturowe i społeczne uwarunkowania oraz znaczenie dla rozwoju dziecka -zna podział muzyki ze względu na aparat wykonawczy -zna różne rodzaje muzyki wartościowej i kryteria jej oceniania -zna elementy muzyki, ich rolę i znaczenie w odbiorze dzieła muzycznego -zna zasady konstrukcji utworów muzycznych oraz podstawowe pojęcia dotyczące form muzycznych - zna typy przeżyć muzycznych, rozumie wpływ wiedzy o muzyce na adekwatny odbiór muzyki
-zna swoje preferencje muzyczne i ich znaczenie w dydaktyce zajęć muzycznych -potrafi wykonywać proste melodie na wybranym instrumencie lub głosem -dostrzega aspekt wspólnotowy przeżyć muzycznych i potrafi go wykorzystać w pracy dydaktycznej
-ma świadomość konieczności pogłębiania wiedzy muzycznej, samokształcenia i żywego kontaktu z muzyką
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
-aktywne uczestnictwo w zajęciach
-zaliczenie sprawdzianu z zakresu wiedzy o muzyce jako sztuce oraz zagadnień związanych z metodyką muzyki poruszanych podczas zajęć i w zaleconej lekturze.
Literatura
Burowska Z. , Wprowadzenie w kulturę muzyczną.
Dymara B. (red.), Dziecko w świecie muzyki.
Krauze-Sikorska H. Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka.
Lewandowska K., Rozwój zdolności muzycznych. Podolska B. Muzyka w przedszkolu. Metodyka. Przychodzińska-Kaciczak M., Zrozumieć muzykę. Sacher W.A. Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci. Smoczyńska U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu. Stasińska K., 120 lekcji muzyki w klasach1-3. Śmiechowski B., O muzyce najpiękniejszej ze sztuk. Historia muzyki.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: