Literatura dla dzieci 2300-J-MKNWE-LIT
Zadanie to będzie realizowane poprzez odwołanie przede wszystkim do następujących tematów:
• książka obrazkowa jako medium kulturowe we wczesnej socjalizacji i wychowaniu; książki bez tekstu (silent books) jako pierwsze książki w życiu dziecka;
• baśnie jako gatunek epiki; najważniejsze zbiory baśni; rola baśni w kulturze, literaturze i wychowaniu;
• poezja dla dzieci od Jachowicza po współczesność, jej przemiany i uwarunkowania; charakterystyka nurtów, tematów, świata wartości;
• wybrane problemy edytorstwa książek dla dzieci; ilustracja - twórcy, style i przemiany; wypracowanie profesjonalnych kryteriów estetycznej i pedagogicznej oceny ilustracji w książce dziecięcej; problem artyzmu i komercji;
• współczesne trendy w literaturze i książce dla dzieci i młodzieży; trudne tematy w książkach dla dzieci;
• kryteria oceny i doboru literatury dla dzieci; dziecko jako odbiorca treści literackich;
• wybrane metody i techniki animacji dziecięcego czytelnictwa; pedagogika zabawy w służbie promocji czytelnictwa
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu konwersatorium student będzie potrafił:
WIEDZA:
• Opisać przemiany literatury dla dzieci i wskazać ich uwarunkowania
• Przedstawić nurty i tematy funkcjonujące we współczesnej literaturze dziecięcej
UMIEJĘTNOŚCI:
• Ocenić literacką wartość wybranych książek dla dzieci
• Ocenić użyteczność edukacyjną i wychowawczą wybranych książek dla dzieci
• Pracować z tekstem literackim
POSTAWY:
• Twórczo postrzegać literaturę dla dzieci jako użyteczne, przyjazne narzędzie w pracy z dzieckiem ważne dla jego wielostronnego rozwoju
• Krytycznie odnosić się do współczesnej oferty na rynku książki dla dziecka
Kryteria oceniania
* ocena pracy i aktywności w czasie zajęć
* ocena przygotowanych prezentacji
* możliwa pisemna praca zaliczeniowa
Literatura
Literatura przedmiotu:
Wykaz obowiązkowej literatury przedmiotowej - wybrane tytuły z klasycznej i współczesnej literatury dziecięcej -przedstawiany podczas pierwszych zajęć. Obowiązuje przeczytanie 15 książek z podanej listy.
1. B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 1985
2. M. Cackowska, Książka obrazkowa dla dzieci w: Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy problemy i rozwiązania D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Warszawa 2009
3. J.Cieślikowski, Antologia poezji dziecięcej, wyd.III. Wrocław 1991
4. G. Leszczyński, Wielkie małe książki. Lektury dzieci i nie tylko, Warszawa 2015
5. G. Leszczyński, M. Zając, Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa 2013
6. Ocalone królestwo. Twórczość dla dzieci-perspektywy badawcze-problemy animacji. red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2009
7. J. Papuzińska, Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką, Warszawa 1988
8. Rozumienie świata. O warsztatach pracy z książką i czytelnikami, pod red. M. Kulik, A. Lipińskiej, G. Walczewskiej – Klimczak, Wydawnictwo Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2017
9. I. Słońska, Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci, Warszawa 1978
10. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Walczewska-Klimczak, Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015
11. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. B.Tylickiej i G. Leszczyńskiego, Warszawa 2002
12. A. Ungeheur-Gołąb, Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka, Warszawa 2012
13. A. Ungeheuer-Gołąb, Poezja dzieciństwa czyli droga ku wrażliwości, Rzeszów 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: