Pedagogika przedszkolna 2300-J-MDPS-PP-W
Tematyka wykładu obejmuje:
- rys historyczny pedagogiki przedszkolnej na świecie i w Polsce,
- przemiany i reformy obejmujące kształcenie małego dziecka,
- podstawowe nurty pedagogiczne i ich wpływ na cele i formy edukacji przedszkolnej,
- biopsychiczne podłoże kształcenia i opieki nad małym dzieckiem – rozwój dziecka od 0-6 roku życia, potrzeby emocjonalne, społeczne, poznawcze dziecka,
- poglądy czołowych przedstawicieli nauk psychologicznych i pedagogicznych oraz ich wpływ na kształtowanie się podstaw edukacji przedszkolnej (m.in. J. Piaget, L. Wygotski, J. Bruner),
- funkcje i zadania pedagogiki przedszkolnej oraz uzasadnienie jej odrębności od innych subdyscyplin pedagogiki,
- dobór celów i treści kształcenia – teoretyczne podstawy planowania pracy pedagogicznej,
- związki między teorią a praktyką pedagogiczną, typy refleksji pedagogicznej, standardy kształcenia nauczycieli.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- terminologię używaną w pedagogice przedszkolnej, jej źródła, miejsce oraz zastosowanie,
- historyczne przemiany oraz miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauki oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi;
- biopsychiczne podstawy i uwarunkowania rozwoju dziecka w wieku wczesnego i średniego dzieciństwa,
- procesy związane z wychowaniem i kształceniem dzieci w perspektywie interdyscyplinarnej: psychologicznej, pedagogicznej, aksjologicznej i socjologicznej,
- typy, cele i zasady funkcjonowania instytucji edukacyjnych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz nurty pedagogiczne, które wywarły wpływ na ich powstanie,
- cele i zasady współpracy przedszkola lub szkoły z podmiotami zewnętrznymi oraz modele, funkcje, szanse i zagrożenia współpracy,
- różne koncepcje odnoszące się do związku teorii i praktyki pedagogicznej, rodzaje i funkcje refleksji w pracy nauczyciela,
- sposoby budowania swojego autorytetu w relacjach zawodowych i we współpracy z zespołem nauczycieli oraz z innymi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- posługiwać się terminologią specjalistyczną,
- formułować i modyfikować cele własnej pracy w placówce oraz cele wychowawcze i dydaktyczne przeznaczone dla konkretnej grupy przedszkolnej,
- dobierać i integrować treści i formy pracy z dziećmi w wieku wczesnego i średniego dzieciństwa,
- wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki przedszkolnej,
- świadomie dobierać i stosować w praktyce wskazania poznanych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych związanych z rozwojem i kształceniem dziecka w placówce przedszkolnej,
- tworzyć i modyfikować profesjonalny warsztat pracy nauczyciela edukacji przedszkolnej we współpracy z kadrą pedagogiczną, specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu uwzględniając opinie dyrektora placówki i rodziców dzieci.
W zakresie umiejętności społecznych studentk/ka jest gotów/gotowa do:
- podejmowania refleksji dotyczącej własnego warsztatu pracy, a także stałego modyfikowania go zgodnie z dokonaną ewaluacją.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Egzamin pisemny; treści obejmujące wykłady i ćwiczenia przedmiotowe.
Literatura
Literatura:
1. Bartnicka K., Szybiak I. (2001). Zarys historii wychowania. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK.
2. Borowska-Nowak W. (1978). Zarys dziejów wychowania przedszkolnego. Warszawa: Wydawnictwa szkolne i pedagogiczne. s.13-224, 256-338.
3. Florek A. (2010). Dziecko w grupie. Wychowanie przedszkolne w grupie integracyjnej zróżnicowanej wiekowo. Warszawa: Wydawnictwo PEDAGOG.
4. Harwas-Napierała B., Trempała J. (2020). Psychologia rozwoju człowieka – charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, tom II, rozdział 3.
5. Ilg Frances L. , Bates Ames Louise , Baker Sidney M. (2018). Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Gdańsk: GWP Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
6. Klim-Klimaszewska A. (2010). Pedagogika przedszkolna. Warszawa: Instytut wydawniczy Erica.
7. Kwiatkowska H. Pedeutologia. (2008). Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
8. Kwiatkowska H. (2005). Tożsamość nauczycieli. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
9. Lubomirska K. (1994). Przedszkole – rzeczywistość i szansa. Warszawa: Wydawnictwo „Żak”.
10. Lubowiecka J. (2000). Przystosowanie psychospołeczne dziecka do przedszkola. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.
11. Nolting H. (2008). Jak zachować porządek w klasie? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Profesjonalne.
12. Piaget J. (2006). Studia z psychologii dziecka. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
13. Piaget J., Inhelder B. (1999). Psychologia dziecka. Wrocław; Wydawnictwo Siedmioróg,
14. Przetacznik-Gierowska M. (1993). Świat dziecka. Aktywność – poznanie – środowisko. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
15. Rok przedszkolaka. Jak organizować edukację przedszkolną w nowych formach. Informator MEN, Warszawa 2008.
16. Rozporządzenie Ministra Edukacji z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie Podstawy programowej wychowania przedszkolnego(…).
17. Vasta R., Haith M. M., Miller S. A. (2004) Psychologa dziecka. Warszawa: Wydawnictwo WSiP.
18. Waloszek D. (2006). Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, s. 54-66, 187-248.
19. Wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem w Europie: zmniejszanie nierówności społecznych i kulturowych, Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, (2009).
20. Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: