Edukacja wczesnoszkolna 2300-J-MDPS-EW-K
Problematyka przedmiotu będzie się koncentrować wokół zagadnień związanych z:
• - pedagogika wczesnoszkolna w ujęciu historycznym, jej źródła i proces ewolucji przedmiotu badań
• - potrzeby rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz sposoby ich zaspokajania w procesie opieki i edukacji w środowisku rodzinnymi i w szkole
• -specyfika pracy nauczyciela wczesnej edukacji: zadania oraz funkcje nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, modele bycia nauczycielem
• Rola języka i komunikacji w procesie opieki i edukacji w szkole, edukacja dialogowa jako podstawa relacji dziecko-nauczyciel-rodzice
• Przestrzeń społecznych relacji w edukacji wczesnoszkolnej – możliwości i ograniczenia jej wykorzystywania.
• Psychologiczny obraz dziecka przekraczającego próg szkoły (kluczowe kompetencje i potrzeby), kontrowersje wokół pojęcia gotowości szkolnej
• Zasady organizacji wartościowego poznawczo, społecznie i emocjonalnie środowiska wychowawczego i edukacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej;
• Modele edukacji wczesnoszkolnej w Europie i na świecie – innowacyjne koncepcje szkoły
• Monitorowanie rozwoju dzieci, wspieranie krytycznego myślenia, ekspresji twórczej, społecznego zaangażowania.
• Rozwiązywanie problemów wychowawczych i rozwijanie motywacji do aktywności dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA - student zna i rozumie:
1. Specyfikę rozwoju dziecka w okresie wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa oraz sposoby efektywnego wspierania potencjału rozwojowego w przedszkolu i szkole.
2. Rolę nauczyciela wczesnej edukacji w procesie spersonalizowanego wspierania rozwoju dzieci i motywowania ich do uczenia się w szkole
3. Rolę szkoły jako instytucji społecznych integrujących nauczycieli, dzieci i rodziców oraz środowisko lokalne wokół wczesnodziecięcej opieki i edukacji oraz tworzenia warunków dla bezpiecznego i harmonijnego rozwoju.
5. Treści, metody i formy organizacji efektywnej opieki i edukacji dzieci w szkole oraz monitorowania ich osiągnięć rowojowych
ź
UMIEJĘTNOŚCI umiejętności student potrafi:
1. Wykorzystywać wiedzę teoretyczną z pedagogiki wczesnoszkolnej, pscyhologii, socjologii w procesie interpretowania instytucjonalnej praktyki edukacyjnej
2. Krytycznie analizować różne style wychowawcze, dokonywać porównań i podejmować dyskusję na temat ich zalet i wad
3. Efektywnie wykorzystywać różne sposoby komunikowania się z dziećmi i rodzicami oraz innymi nauczycieli, w tym z wykorzystaniem mediów cyfrowych
4. Dokonać właściwego wyboru sposobów organizacji pracy przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, dostosować do indywidualnych potrzeb dzieci
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - gotów do:
1. Pracy zespołowej o charakterze badawczym lub analitycznym w obszarze zagadnień z pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
2. Rozwijać swój warsztat zawodowy w drodze tutoringu koleżeńskiego i indywidualnego planu rozwoju.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach, przygotowanie recenzji artykułu z czasopisma naukowego na temat edukacji wczesnoszkolnej, wynik kolokwium - zaliczenie pisemne
Literatura
E. Hornowska, A.I Brzezińska, K. Appelt, K. Kaliszewska-Czeremska, Rola środowiska w rozwoju małego dziecka. Scholar 2015
R. Vasta, M Haith, M. Miller, Psychologia dziecka. 2004 WSiP
H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak (red), Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole. Teoria i praktyka 2010
M.J. Kehily, Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem. 2008
D. Klus-Stańska, M. Szczepska – Pustkowska (red.), Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania 2009
D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej.
A.Iwanicka, Cyfrowy świat dzieci w wieku wczesnoszkolnym 2020
A.Brzezińska &inni (red.), 6-latki w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju. Wydawnictwo Fundacji Humaniora 2014,
- M. Żytko, Gotowość dzieci i gotowość szkoły do uczenia się. Rozważania wokół problematyki diagnozowania jakości wczesnej edukacji. „Ruch Pedagogiczny” nr 2/2014
- E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. CZ.I rozdz. 1,2,3,4
B. J. Wadsworth, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. WSiP 1998, rozdz.8,9
- D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą? Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Rozdz. 1 Obrazy dzieciństwa i ich odbicie w nauczaniu.
-M. Żytko, Edukacja językowa w szkole – między dążeniem do formalizacji schematu a refleksją nad uczestnictwem w zdarzeniach komunikacyjnych, w: D. Klus-Stańska (red.), (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Impuls 2015
- M. Głoskowska-Sołdatow, Motywacja do uczenia się uczniów w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2016, rozdz. 2,3,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: