Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 4 (SPE dziecka z zaburzeniami sensorycznymi (niepełnosprawność słuchowa i wzrokowa) 2300-J-MDPS-DSP-K4
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problemami rozwojowymi i funkcjonalnymi utrudnieniami spowodowanymi uszkodzonymi zmysłami oraz z zadaniami nauczyciela/pedagoga w procesie usprawniania i edukacji tej grupy dzieci w przedszkolu/szkole. Klasyfikacją i systematyką zaburzeń w funkcjonowaniu zmysłu wzroku/słuchu (w tym z ICF, ICD, DSM) - konsekwencjami pierwotnymi i wtórnymi - ich znaczeniem dla rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego oraz SPE warunkowanych zaburzeniami sensorycznymi - SPE dzieci z zaburzeniami sensorycznymi w instytucjach edukacyjnych i wskazówki metodyczne dla efektywnego przebiegu procesu nauczania i uczenia się tej grupy dzieci
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- teorie, koncepcje i modele specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych – medycznych, społecznych, biopsychicznych dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami sensorycznymi
- założenia, zasady i klasyfikacje, narzędzia oceny funkcjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym i uczniów w młodszym wieku szkolnym z zaburzeniami sensorycznymi
- przyczyny i przejawy trudności w rozwoju, uczeniu się i zachowaniu dzieci z zaburzeniami sensorycznymi w przedszkolu/szkoły
W zakresie umiejętności student potrafi:
- dokonać oceny funkcjonalnej dziecka/ucznia z zaburzeniami sensorycznymi i jego środowiska
- rozpoznać specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci/ uczniów z zaburzeniami sensorycznymi specjalnymi potrzebami rozwojowymi i określić optymalne sposoby organizowania środowiska edukacyjnego i wspierania dziecka/ucznia z zaburzeniami sensorycznymi i jego rodziców/opiekunów w procesie wychowywania i kształcenia
- dostosować działania opiekuńczo – wychowawcze i dydaktyczne do zidentyfikowanych potrzeb dzieci/uczniów z zaburzeniami sensorycznymi
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- przestrzegania zasad etycznego postępowania w procesie wychowywania i edukacji dzieci/uczniów z zaburzeniami sensorycznymi
- współodpowiedzialności za planowanie, realizację oraz efekty procesu wychowania i kształcenia dzieci/uczniów z zaburzeniami sensorycznymi
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest:
- aktywny udział w zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności:1
- pomyślne zaliczenie: testu/ pracy zaliczeniowej/ pisemnego sprawdzianu zawierającego 2 pytania otwarte kończących kurs.
Zaliczenie na ocenę.
Literatura
Chrzanowska I. (2015), Pedagogika specjalna. Impuls Kraków (ss.162 – 240)
Dykcik W., (1997): Pedagogika specjalna, WN UAM, Poznań (ss. 149 – 169)
Smith D, (2010): Pedagogika specjalna Wydawnictwo APS, Warszawa (rozdz. 2 i 3 ss. 71 – 168 )
Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: