Dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 1 (Teoretyczne podstawy edukacji integracyjnej i włączającej oraz uwarunkowania potrzeb edukacyjnych dzieci ze SPE) 2300-J-MDPS-DSP-K1
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę o niepełnosprawności jako podstawowym czynniku modelującym potencjał rozwojowy dziecka niepełnosprawnego i zasoby środowiska rodzinnego w jego wspieraniu. Uwarunkowaniach egzo i endogennych oraz wzajemnych interakcjach tych dwóch, modelowanych niepełnosprawnością obszarów, ich różnorodne zależności składające się na określone warunki rozwoju i możliwości włączenia w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla rozwoju jednostki z określonym rodzajem i stopniem niepełnosprawności. W ramach kursu studenci poznają: ograniczenia i możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnościami (warunkowane pierwotnymi i wtórnymi konsekwencjami niepełnosprawności), które modelują przebieg rozwoju i efekty rozwojowe we wszystkich sferach oraz etapach rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Znaczenie zasobów środowiska rodzinnego we wzmacnianiu potencjału rozwojowego dzieci z niepełnosprawnościami i tworzeniu korzystnych warunków rozwojowych wyznaczających możliwości ich włączenia. w proces edukacji – dostępność form edukacji i ich efektywność dla funkcjonowania dzieci/ uczniów z niepełnosprawnościami w środowisku rówieśniczym- przedszkolu/szkole.
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- kluczowe pojęcia związane z niepełnosprawnością jako podstawowym czynnikiem zmieniającym potencjał rozwojowy dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w wieku przedszkolnym i szkolnym
- zaburzenia rozwoju, atypowość rozwoju - czym są procesy rozwojowe (współczesne definicje)
- niepełnosprawność jako modyfikator istoty i potencjału dziecka, środowiska rodzinnego i społecznego, który wpływa na przebieg rozwoju; adaptację rodziny do niepełnosprawności dziecka, percepcję niepełnosprawności, oczekiwania i wymagania formułowane przez rodziców
- ścieżek rozwojowych, pojęcie ekwifinalności i ekwipotencjalności) rozwoju, podatność i odporność i na „zranienie”, strategie pokonywania własnej niepełnosprawności w procesie edukacji
- związek zaburzeń rozwojowych z procesem edukacji (środowisko najbardziej stymulujące/środowisko ograniczające – jako podstawowy warunek decyzji rodziców o formie edukacji)
W zakresie umiejętności student potrafi:
- identyfikować ograniczenia rozwojowe i edukacyjne (egzo i endogenne) dzieci/ uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi
- dostosować działania opiekuńczo – wychowawcze i dydaktyczne do zidentyfikowanych potrzeb dzieci/uczniów i aktualnych uwarunkowań ich rozwoju
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- poszerzania wiedzy w celu własnego rozwoju zawodowego
- oceny własnych kompetencji zawodowych w zakresie przygotowania merytorycznego do prowadzenia zajęć z udziałem dzieci/uczniów z niepełnosprawnościami w edukacji integracyjnej i włączającej
-rozumienia i akceptacji swojej roli jako pedagoga organizującego korzystne dla dziecka niepełnosprawnego warunki rozwoju i edukacji
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach - dopuszczalna liczba nieobecności: 1
Sposób zaliczenia – zaliczenie/ zaliczenie na ocenę
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest:- aktywny udział w zajęciach, - pomyślne zaliczenie testu/ kolokwium kończącego kurs/ pisemnego sprawdzianu zawierającego 3 pytania otwarte, przygotowanie i przedstawienie referatu/ prezentacji na zadany temat
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Białecka – Pikul M., (2007): O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju: Sztuka Leczenia, t.XIV,nr 1,2
Kościelska M., (1995): Oblicza upośledzenia
Obuchowska I., (red.)( 1995): Dziecko niepełnosprawne w rodzinie
Schaffer R. H. (2006): Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: