Zbieranie i analiza danych jakościowych 2300-J-MBSH-ZADJ
Charakter badań jakościowych: dogłębna analiza (zanurzenie i kontekst), podejście interpretatywne, dynamika procesu badawczego
Rola badacza. Etyka badań terenowych
Gromadzenie danych jakościowych:
Obserwacja
Wywiad indywidualny
Wywiad grupowy (grupy fokusowe)
Analiza dokumentów
Strategie badawcze
Studium przypadku
Badanie etnograficzne
Analiza danych jakościowych
Przygotowanie materiału do analizy jakościowej. Opisywanie, łączenie i grupowanie materiału badawczego
Analiza ilościowa danych jakościowych – dane kategorialne
Indukcyjna analiza danych (porządkowanie danych, kodowanie, ocena poprawności danych)
Kodowanie dedukcyjne, kodowanie indukcyjne (otwarte), kodowanie osiowe, kodowanie selektywne; date driven coding, concept driven coding
Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych - CAQDAS (wybrany program: edytor tekstu, Atlas.ti, HyperRESEARCH, OpenCode 3.6)
Interpretacja danych: analiza treści, analiza narracyjna, analiza dyskursu, analiza ramowa, teoria ugruntowana, analiza tematyczna
Prezentacja wyników badań
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
M.W4. Rolę przyjętego paradygmatu badawczego, metod doboru obiektów do badania, metod gromadzenia danych jakościowych (obserwacja, wywiad pogłębiony, wywiad grupowy, analiza dokumentów), modele analizy danych jakościowych, zasady selekcji i kodowanie danych jakościowych, wyłanianie kategorii analizy i analizę relacji między nimi. Rolę IT w gromadzeniu i analizie danych jakościowych. Kluczowe pojęcia pozwalające oceniać jakość badań jakościowych: trafność i autentyczność danych, triangulację perspektyw teoretycznych i metod badawczych. Rolę badacza w badaniach jakościowych.
M.W5. Zasady opracowywania raportu z badań naukowych; warsztat pisarski, język i sposób narracji; wybrane standardy edycji tekstu naukowego (popularyzowanie APA 6).
M.W6. Sposoby praktycznego wykorzystania badań naukowych w pracy nauczyciela.
M.W7. Etyczne aspekty prowadzenia i wykorzystywania badań społecznych w oparciu o metody jakościowe, podstawowe zasady przeprowadzania tych badań, dylematy i wybory etyczne na różnych etapach procesu badawczego.
W zakresie umiejętności student potrafi:
M.U4. Dobrać do jakościowego problemu badawczego odpowiedni schemat badawczy, metodę doboru obiektów do badania i metody zbierania danych. Przeanalizować zebrane dane i zinterpretować uzyskany wynik. Ocenić jakość uzyskanego wyniku. Ocenić poprawność zebranych danych oraz wiarygodność zastosowanych metod i procedur badawczych.
Wykorzystać wybrany program komputerowy do analizy danych jakościowych.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
M. K02. Przyjęcia postawy refleksyjnego pedagoga nastawionego na krytyczne badanie efektów swoich działań zawodowych.
M. K05. Przyjęcia etycznej odpowiedzialności za realizowane działania badawcze.
Świadomego wykorzystania strategii badań jakościowych w głębszym poznaniu rzeczywistości społecznej (w tym szkolnej).
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, zaliczenie kolokwium, wykonanie projektu badawczego
Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.
Sposób zaliczenia – zaliczenie na ocenę (ocena będzie umieszczona w komentarzu do zaliczenia)
Literatura
Literatura podstawowa:
Babbie E. (2006), Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Denzin N.K., Lincoln Y.S. (red). (2009), Metody badań jakościowych, tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Jemielniak D. (red.). (2012), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, tom 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Silverman D. (2007), Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Literatura uzupełniająca:
Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Geertz C. (2005), Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Niedbalski J. (2014), Komputerowe wspomaganie analizy danych jakościowych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Rose G. (2010), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PW
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: