Elementy metodologii badań humanistycznych 2300-J-MBSH-EMBH
Na zajęciach dotyczących elementów metodologii badań humanistycznych zostaną poruszone zagadnienia, z jakimi spotykają się pedagodzy badający rzeczywistość edukacyjną (szkolną i pozaszkolną) w przeszłości oraz w teraźniejszości. Program wykładów obejmuje wsparcie kompetencji zawodowych przyszłych nauczycieli w budowaniu efektywnej i krytycznej oceny różnych typów źródeł: tekstów pisanych, filmów, zdjęć, elementów przestrzeni publicznej miasta jako otoczenia kulturowego i społecznego dziecka. Na zajęciach zostaną poruszone kwestie znaczenia zrozumienia krytycznej oceny przeszłości dla zrozumienia oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły i środowiska społecznego za proces edukacyjny dziecka. Omawiane zagadnienia będą również dotyczyły znaczenia rozumienia przestrzeni publicznej w podnoszeniu świadomości edukacyjnej rodziców. W części wykładów, które będą miały na celu zwiększenie kompetencji zawodowych, przedmiot przyjmie także formę interaktywną (warsztatu).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu.
- rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem;
- znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka,
- wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów;
- wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym;
- budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.
Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.
Literatura
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- specyfikę różnych typów źródeł, z jakimi mogą spotkać się nauczyciele w szkole i w przedszkolu.
- rolę współpracy nauczyciela z jego środowiskiem;
- znaczenie ujednolicania oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, środowiska i przestrzeni publicznej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- wskazać znaczenie wpływu rozumienia krytycznego obrazu przeszłości dla współpracy rodzica ze szkołą i szkoły z rodzicem na funkcjonowanie, rozwój i sukces edukacyjny dziecka,
- wykorzystać humanistyczna wiedzę teoretyczną w budowaniu relacji z rodzicami uczniów;
- wskazać cechy efektywnej współpracy nauczyciela z rodzicami oraz rodziców ze szkołą w dziedzinie rozumienia dziedzictwa przeszłości w kontekście edukacyjnym.
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
- zaprojektowania działań nastawionych na krytyczne interpretowanie różnych typów przekazów (źródeł) w kontekście edukacyjnym;
- budowania efektywnych relacji z rodzicami i środowiskiem społecznym dziecka.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: