Moduł: Metodologia badań społecznych i humanistycznych 2300-J-MBSH
Organizacja
Podział modułu na semestry:
Semestr 1:
Wprowadzenie do metodologii badań społecznych (30 godzin W),
Zbieranie i analiza danych ilościowych z elementami statystyki (45 godzin K),
Zbieranie i analiza danych jakościowych (30 godzin K),
Semestr 2:
Elementy metodologii badań humanistycznych (15 godzin W),
Seminarium empiryczne (10 godzin S),
Warsztaty Czytanie i pisanie tekstu naukowego (30 godzin Wr),
Treści kształcenia wg programu
Zgodnie z Programem kierunku treści modułu to:
Podstawowe pojęcia metodologii badań społecznych i zasady naukowego rozumowania. Badania podstawowe i stosowane. Podstawowe paradygmaty w naukach społecznych. Specyfika badań w naukach humanistycznych. Zasady sporządzania przeglądu literatury naukowej i formułowania pytań i hipotez badawczych. Metody doboru obiektów do badania, schematy badawcze, metody gromadzenia danych ilościowych i jakościowych, podstawowe modele analizy zebranych danych. Zasady przygotowywania prezentacji i tekstów naukowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zgodnie z programem studiów 5-letnich na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna moduł ma być ukierunkowany na uzyskanie przez studentów następujących efektów uczenia się:
Absolwent zna i rozumie:
K_W04: pojęcia metodologii, logikę postępowania w badaniach społecznych i humanistycznych, zasady projektowania oraz prowadzenia badań diagnostycznych i ewaluacyjnych;
K_W09: metody projektowania i ewaluacji sytuacji wychowawczych i edukacyjnych w pracy z dziećmi w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, społecznej, artystycznej, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej, informatycznej oraz posługiwania się technologią informacyjno-komunikacyjną;
Absolwent potrafi:
K_U03: poprawnie posługiwać się językiem polskim w mowie i piśmie oraz językiem obcym przynajmniej na poziomie B2+;
K_U05: wykorzystać wiedzę metodologiczną do projektowania i prowadzenia badań w paradygmacie ilościowym i jakościowym, z uwzględnieniem norm etycznych oraz napisania raportu badawczego i pracy dyplomowej;
K_U07: oceniać z perspektywy metodologicznej jakość wyników badań naukowych wykorzystywanych do analizowania i planowania działań pedagogicznych z zakresu wczesnej opieki i edukacji, planować badania diagnostyczne i ewaluacyjne;
Absolwent jest gotów do:
K_K01: przyjmowania refleksyjnej postawy wobec swojej działalności zawodowej, samodzielnego i we współpracy z innymi poszerzania swojej wiedzy oraz doskonalenia umiejętności zawodowych;
K_K02: podejmowania dyskusji na tematy pedagogiczne, argumentowania i uzasadniania swojego zdania z wykorzystaniem wiedzy naukowej.
Kryteria oceniania
Nie ma specjalnego egzaminu modułowego. Na ocenę z modułu składają się stopnie z: wprowadzenia do metodologii badań społecznych, elementów metodologii badań humanistycznych, zbierania i analizy danych ilościowych z elementami statystyki, zbierania i analizy danych jakościowych, seminarium empirycznego i czytania i pisania tekstu naukowego. Ostateczna ocena stanowi średnią ocen uzyskanych z powyższych przedmiotów. Warunkiem koniecznym jest uzyskanie pozytywnej oceny z każdego z tych przedmiotów.
Metody oceniania w ramach modułu obejmują: testy oraz indywidualne i grupowe zadania praktyczne.
Uwagi
W cyklu 2024:
Proszę zapoznać się z opisem Modułu dla poznania jego struktury i treści oraz zasad oceniania. |
W cyklu 2025:
Proszę zapoznać się z opisem Modułu dla poznania jego struktury i treści oraz zasad oceniania. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: