Laboratorium rozwoju człowieka. Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 2300-J-MBPPP-L1
Rozwój biologiczny człowieka- uwarunkowania i potrzeby
Cele:
1. Przekazanie wiedzy o: rozwoju człowieka dotyczącej:
• rozwoju niektórych układów, narządów, struktur anatomicznych i funkcjonalnych w różnych okresach życia, oraz związku z aktualnymi ich możliwościami i potrzebami
• konsekwencji wynikających z niezaspokojenia potrzeb biologicznych człowieka na jego zdrowie i funkcjonowanie we wszystkich sferach życia
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
• identyfikowania własnych problemów oraz potrzeb rozwojowych i zdrowotnych w okresie wczesnej dorosłości,
• zrozumienia potrzeb biologicznych w różnych okresach życia,
• zrozumienia związku pomiędzy potrzebami biologicznymi człowieka w różnych okresach życia a jego zdrowiem psychospołecznym w tym funkcjonowania w rodzinie i i szkole
Treści
Rozwój filogenetyczny człowieka oraz jego uwarunkowania. Opieka przedkoncepcyjna jej cele, zadania, ograniczenia. Rozwój prenatalny człowieka. Udział czynników wewnętrznych i zewnętrznych w powstawaniu zaburzeń rozwojowych. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwoju człowieka oraz potrzeb biologicznych i psychospołecznych. Odruchy fizjologiczne noworodka i niemowlęcia a integracja sensoryczna. Cechy płciowe, etapy dojrzewania płciowego dziewcząt i chłopców. Zmiany w poszczególnych układach, narządach i strukturach anatomicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia – student:
I. W zakresie wiedzy:
1. Ma podstawową wiedzę na temat związku pomiędzy zaspokojeniem określonych potrzeb biologicznych, psychicznych czy społecznych. a rozwojem biologicznym człowieka
2. Posiada podstawową wiedzę na temat zmian anatomicznych i fizjologicznych zachodzących rozwoju fizycznym, motorycznym i psychospołecznym w poszczególnych etapach życia dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych i starszych
II. W zakresie umiejętności:
1. Potrafi wyjaśnić związek pomiędzy funkcjonowaniem poszczególnych układów, narządów a okresem rozwoju człowieka. Umie wykorzystać tę wiedzę do lepszego zrozumienia potrzeb dzieci i młodzieży oraz dorosłych i ludzi starszych.
2. Rozumie zmiany jakie zaszły w różnych okresach jego życia, oraz identyfikuje własne potrzeby na aktualnym etapie rozwoju, rozumie jakie konsekwencje mogą wystąpić w przypadku ich niezaspokojenia, potrafi zaplanować sposób ich zaspokojenia.
3. Potrafi zaplanować prace z osobami w różnym wieku z uwzględnieniem ich aktualnych potrzeb i umiejętności
III. W zakresie kompetencji społecznych:
1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę na temat rozwoju człowieka na różnych etapach życia ze szczególnym uwzględnieniem czynników mających wpływ na zachowanie i uczenie się
2. Ma świadomość, że nie zaspokojenie biologicznych potrzeb człowieka ma wpływ na różne aspekty jego rozwoju i zdrowia
3. Ma świadomość, że wczesne wykrycie nieprawidłowości w rozwoju człowieka i wprowadzenie działań profilaktycznych może mieć znaczący wpływ na poprawę jakości życia dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia
Zaliczenie uzyskuje student, który:
− opuścił nie więcej niż 1 zajęcia lub zaliczył nieobecności usprawiedliwione;
− wykonał zadanie w ramach projektu i uzyskał pozytywną ocenę w ramach jego prezentacji.
- na koniec zajęć przedstawi portfolio
- zaliczył kolokwium
Literatura
Literatura obowiązkowa
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010 wybrane rozdziały)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: