Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania 2300-J-MBPPP-BP1-W
Cele:
1. Przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej:
- rozwoju fizycznego i motorycznego człowieka,
- biologicznych mechanizmów zachowania i uczenia się
- koncepcji zdrowia i czynników je warunkujących,
- najczęstszych zaburzeń i chorób oraz ich wpływu na rozwój
i edukację,
- zdrowotnych aspektach środowiska fizycznego szkoły i procesu nauczania,
2. Pomoc studentom w nabywaniu kompetencji niezbędnych do:
− poznawania siebie, identyfikowania własnych problemów zdrowotnych oraz potrzeb rozwojowych,
− podejmowania działań na rzecz zdrowia,
− tworzenia w miejscu nauki i pracy środowiska sprzyjającego zdrowiu i dobremu samopoczuciu.
Treści.
Cele i potrzeba przedmiotu w kształceniu pedagogów: holizm pedagogiczny,
ogólna teoria systemów, hierarchia potrzeb A. Maslowa. Rozwój ontogenetyczny człowieka – sfery i okresy rozwoju, czynniki wpływające na rozwój. Rozwój somatyczny - aspekty rozwoju, proces wzrastania, mechanizmy regulacji neurohormonalnej, metody oceny, tendencje przemian, najczęstsze zaburzenia i ich wpływ na zachowania i samopoczucie. Rozwój somatyczny – dojrzewanie, wiek rozwojowy, metody oceny, najczęstsze zaburzenia; proces determinacji płci, dymorfizm płciowy. Rozwój motoryczny: podstawowe pojęcia, zmiany w różnych okresach życia, czynniki warunkujące, sprawność i wydolność fizyczną, metody oceny. Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesu uczenia się. Zdrowie – podstawowe pojęcia, czynniki determinujące, prozdrowotne style życia. Problemy zdrowotne uczniów, zapobieganie im. Współpraca nauczyciela i pedagoga z pielęgniarka szkolną.
Środowisko szkoły - podstawowe wymagania higieniczno-sanitarne, problemy zdrowotne ucznia i nauczycieli.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
I. W zakresie wiedzy – student:
1. Wyjaśnia podstawowe pojęcia związane z rozwojem osobniczym człowieka: sfery i etapy rozwoju, tendencje przemian, czynniki wpływające na rozwój.
2. Rozumie istotę rozwoju osobniczego człowieka w ujęciu biopsychospołecznym.
3. Charakteryzuje przebieg rozwoju biologicznego (somatycznego
i motorycznego)
4. Wymienia definicje i wymiary zdrowia oraz czynniki je warunkujące.
5. Wie, jakie są czynniki chroniące i ryzykowne dla zdrowia (indywidualne i środowiskowe) oraz wie, które i jak można modyfikować.
6. Zna najczęstsze zaburzenia w rozwoju oraz zdrowiu dzieci
i młodzieży, ich przyczyny, skutki, zasady profilaktyki i pomocy osobom z tymi zaburzeniami.
7.
II. W zakresie umiejętności – student:
1. Umie dokonać oceny rozwoju fizycznego i motorycznego dzieci
i młodzieży.
2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby rozwojowe i zdrowotne, planuje działania dla ich zaspokojenia.
3. Umie rozpoznać podstawowe objawy zaburzeń rozwoju fizycznego oraz ustalić sposób udzielenia pomocy dzieciom i młodzieży z tymi zaburzeniami.
4. Dokonuje oceny własnej aktywności fizycznej, sposobu żywienia
i innych zachowań prozdrowotnych.
5. Potrafi zdiagnozować potrzeby związane z wychowaniem
i uczeniem się dziecka z chorobą przewlekłą oraz zaplanować formy wspierania jego rozwoju i edukacji.
6. Umie dokonać oceny warunków środowiska fizycznego
i społecznego klasy/szkoły w kontekście zdrowia i samopoczucia uczniów/nauczycieli.
III. W zakresie kompetencji społecznych – student:
1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju, potrzebach biologicznych, psychicznych i społecznych ludzi
w różnych okresach życia i wykorzystywać ją w praktyce.
2. Ma świadomość, że może mieć wpływ na samopoczucie, zdrowie oraz efekty uczenia się swoich wychowanków/uczniów
3. Wyraża gotowość do wprowadzania zmian w swoim stylu życia
w kierunku prozdrowotnym i tworzenia pozytywnych wzorców dla dzieci i młodzieży.
4. Ma świadomość potrzeby rozwijania swoich umiejętności interpersonalnych, w tym: obserwacji zachowań innych osób, skutecznego komunikowania się, empatii, udzielania wsparcia, współpracy.
Kryteria oceniania
zaliczenie kolokwium, uzyskanie minimum 60% wymaganych punktów z odpowiedzi..
Literatura
Literatura obowiązkowa
Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy wychowania i kształcenia. PWN, Warszawa 2010.
Jaczewski A (red.) Biologiczne i medyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wydawnictwo Akademickie "Żak" 2003.
Literatura uzupełniająca
Spitzer M.: Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008 (wybrane rozdziały)
Ramachandran V.S. Neuronauka o podstawach człowieczeństwa o czym mówi mózg? Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego Warszawa 2011
Goddard Blythe S. Odruchy, uczenie się i zachowanie. PWN Warszawa 2018 (rozdział I, II, III, IV)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: