Fakultet 2300-J-FPP-F
Historia dzieciństwa - prof. A. Fijałkowski
Celem wykładu monograficznego jest pokazanie rozwoju wybranych zagadnień z myśli i praktyki pedagogicznej, wychowania domowego, historii rodziny od starożytności do XX wieku, a także roli dziecka w propagandzie w XX wieku w III Rzeszy, ZSRR i Polsce Ludowej (w latach 1944-1956) - na przykładzie analizy
fragmentów filmów dokumentalnych i fabularnych z epoki. Realizacji tego celu służyć ma analiza krytyczna i porównawcza fragmentów filmów
dokumentalnych i fabularnych z epoki jako źródeł historycznych, a także tekstów źródłowych, interpretacja licznych ilustracji, krytyczna ocena dotychczasowej
literatury przedmiotu. Stąd dążenie, by wykład umożliwił też w miarę możliwości
dyskusję ze studentami, wspólne dochodzenie do wniosków, wymianę doświadczeń -
także pedagogicznych ze studentami.
Celem jest nie tylko próba odtworzenia zjawisk z przeszłości, lecz przede wszystkim
nauczenie warsztatu humanistycznego: umiejętność samodzielnej oceny poglądów
pedagogicznych i rzeczywistości szkolno-wychowawczej, wyciąganie samodzielnych
wniosków, wykazywanie uproszczeń niektórych przyjętych ogólnie sformułowań
podręcznikowych, dokonanie próby syntezy formowania się ideałów wychowawczych
w danym czasie, jego relacji z uczniem (wychowankiem), wpływu na praktyczne
wskazówki wychowawcze i dydaktyczne. Ukazanie szerszej ogólnoeuropejskiej
perspektywy porównawczej, przenikania się i powtarzania poszczególnych modeli
kształcenia i wychowania służyć ma wyciągnięciu przez studentów samodzielnych
wniosków na temat zależności formułowania poszczególnych teorii i praktyk
wychowawczych od warunków historycznych (politycznych, społecznych i
gospodarczych) danej epoki - również w perspektywie polskiej. Interaktywna forma
zajęć umożliwić ma studentom wypowiadanie samodzielnych ocen, dyskusję i krytykę
powszechnie przyjętych stereotypów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Historia dzieciństwa - prof. A. Fijałkowski
Podczas fakultetu studenci zapoznają się z najważniejszymi tematami, pytaniami badawczymi, metodami i warsztatem pracy humanisty - na przykładzie badań nad dziejami dzieciństwa. Zajęcia mają kształtować u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego - oraz zapoznawać z krytyką historyczną różnych typów przekazów źródłowych (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy). Celem fakultetów jest ponadto rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i ustosunkowywania się do naukowej dyskusji na temat praktyki dziejów dzieciństwa w kontekście historii wychowania i myśli pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Historia dzieciństwa - prof. A. Fijałkowski
Zaliczenie na ZAL jako część modułu na podstawie obecności, eseju i aktywności na zajęciach.
Literatura
Historia dzieciństwa - prof. A. Fijałkowski
1. Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995.
2. Historia życia prywatnego, pod red. P. Veyne et al., oprac. P. Braun, przekł.
polski , K.Arustowicz et al., t. 1-5, Warszawa 1998-2006.
3. J. A. Comenius, Orbis sensualium pictus (reprinty wyd. 1658).
4. M. Depaepe, Order in progress, Leuven 2000.
5. H.-E. Tenorth, Geschichte der Erziehung, Weinheim 2008.
6. J.E. Wise, The history of education, New York 1964.
7. The development of literate mentalities in East Central Europe, ed. A.
Adamska, M. Mostert, Turnhout 2004 (Utrecht Symposium on Medieval
Literacy ; 4)
8. A. Fijałkowski, Orbis pictus - Świat malowany Jana Amosa Komeńskiego, =
Orbis Pictus - Die Welt in Bildern des Johann Amos Comenius, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: