Etyka wychowania i kształcenia 2300-J-FPP-EWK-K
Uświadomienie studentom wielości możliwych stanowisk i problematyczności wybranych koncepcji pedagogicznych oraz analiza napięć i sprzeczności nurtujących współczesną refleksję pedagogiczną pobudzi studentów do samodzielnych przemyśleń oraz pomoże w nabyciu kompetencji do prowadzenia i inspirowania racjonalnej debaty etycznej i praktyki pedagogicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci nabywają kompetencje w zakresie analizy tekstów odnoszących się do teoretycznych założeń konstytuujących podstawy etyki ogólnej i etyki zawodowej pedagoga. Potrafią zanalizować dostępną literaturę przedmiotu i wykorzystać ją do opracowania własnych projektów zawierających próby rozwiązania dylematów moralnych. Potrafią odróżnić intuicyjne rozwiązania dylematów moralnych od rozwiązań odwołujących się do racjonalnej refleksji.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: dopuszczalne dwie nieobecności, przygotowanie do zajęć, czytanie tekstów, aktywność.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- Platon, Państwo, tłum. W. Witwicki, AKME, Warszawa 1990,
- Święty Augustyn, Dialogi filozoficzne: O wolnej woli, Znak, Kraków 2001,
- Tomasz Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego
i świeckiego, tłum. Cz. Znamierowski, PWN, Warszawa 1954,
- John Stuart Mill, O wolności, tłum. A. Kurlandzka, (w:) tegoż, Utylitaryzm, . O wolności, PWN, Warszawa 1959,
- Alexis de Tocqueville, O demokracji w Ameryce, tłum. M. Król, PIW, Warszawa 1976,
- Friedrich Nietzsche, Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, tłum. B. Baran, inter esse, Kraków 1994,
- Alasdair MacIntyre, Czy patriotyzm jest cnotą?, (w:) Komunitarianie. Wybór tekstów, Paweł Śpiewak (red.), Fundacja ALETHEIA, Warszawa 2004, s. 285-304,
- Francis Fukuyama, Ostatni człowiek, Zysk i S-ka, Poznań 1997,
- Paul Johnson, Intelektualiści, Zysk i S-ka, Poznań 1998,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: