Edukacja kulturalna 2300-J-FPP-EK-K
Konwersatorium koncentruje się wokół następujących zagadnień:
Estetyka współczesna - wybrane zagadnienia.
Teoria wychowania estetycznego.
Współczesne aspekty idei wychowania „do sztuki” i „przez sztukę”.
Teoretyczne i terminologiczne ujęcie sztuki i jej rola w komunikacji społecznej.
Dylematy sztuki współczesnej: wartościowanie i definicje dzieła sztuki, znaczenie twórcy i odbiorcy, sztuka w przestrzeni publicznej, sztuka w przestrzeni wirtualnej, sztuka dialogiczna, sztuka społeczności, poszerzanie pola sztuki itp.
Sztuka na tle kultury masowej/popkultury/cyberkultury.
Kultura współczesna.
Kultura płynnej nowoczesności.
Modele narracyjności w kulturze współczesnej (immersja, interaktywność, cybertekst).
Teatr – etyka i estetyka w teatrze współczesnym (wybrane zagadnienia).
Film i nowe media – korespondencja sztuk.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
EK_W01: relacje między pedagogiką a współczesną kulturą i sztuką
EK_W02: wybrane problemy z zakresu estetyki współczesnej
EK_W03: wybrane zagadnienia z zakresu sztuki współczesnej oraz jej rolę w komunikacji społecznej i działalności pedagogicznej
EK_W04: cechy współczesnego teatru i filmu z uwzględnieniem ich funkcji edukacyjnej
EK_W05: miejsce sztuki w edukacji i w kulturze współczesnej
EK_W07:wybrane problemy kultury płynnej nowoczesności, popkultury i cyberkultury oraz ich oddziaływanie na przestrzeń edukacyjną
W zakresie umiejętności student potrafi:
EK_U01: wykorzystywać wiedzę z zakresu edukacji kulturalnej, estetyki współczesnej i teorii wychowania estetycznego w celu analizy problemów edukacyjnych.
EK_U02: analizować mechanizmy kultury i postrzegać problemy pedagogiczne w związku z przemianami kultury współczesnej
EK_U03: dokonywać krytycznej oceny tekstów i form współczesnej kultury (ze szczególnym uwzględnieniem kultury artystycznej) oraz analizować je z perspektywy pedagogicznej.
EK_U04: samodzielnie interpretować dzieła sztuki dawnej i współczesnej i włączać je w praktykę pedagogiczną.
EK_U05: obserwować różnorodne zjawiska społeczno-kulturowe, wyszukiwać, gromadzić i przetwarzać informacje na ich temat oraz formułować wynikające z nich problemy i proponować rozwiązania
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do:
EK_K01: dostrzegania wagi kultury i sztuki w działaniach edukacyjnych
EK_K02: przyjmowania odpowiedzialności za współtworzenie kultury współczesnej
EK_K03: zachęcania innych podmiotów procesu edukacyjnego do aktywnego i różnorodnego uczestnictwa w kulturze
EK_K04: budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu, wyrażania własnych poglądów zachowując zasady etyki dyskursu i poszanowania poglądów innych
EK_K05: ciągłego doskonalenia swojej wiedzy
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: podana w każdym semestrze przez prowadzącego zajęcia (esej, prezentacja, aktywność na zajęciach itp.)
Obowiązkowa obecność na zajęciach. Limit dopuszczalnych nieobecności podany w każdym semestrze przez prowadzącego zajęcia.
Literatura
Proponowana literatura (konkretną literaturę w każdym semestrze proponuje prowadzący zajęcia)
R. Barthes, Śmierć autora, Teksty drugie nr 1/2, 1999.
R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996.
Bauman Z., 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, 2011.
D. Bordwell, K. Thompson, Film Art/Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
N. Bourriaud , Estetyka relacyjna, Kraków 2012.
A. Danto, Po końcu sztuki. sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków 2013.
G. Dziamski, Sztuka po końcu sztuki, Poznań 2009.
D. Dziemidok, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2009.
M. Gołaczyńska, I. Guszpita (red.), Teatr-przestrzeń-ciało-dialog. Poszukiwania we współczesnym teatrze, Wrocław 2006.
P. Grochowski, "Sweet focia jako gatunek foto folkloru i formuła komunikacyjna, w: Kultura Współczesna, 2/2014.
P. Gruszczyński, Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, Warszawa 2003.
A. Gwóźdź, Obrazy i rzeczy. Film między mediami, Kraków 2003.
D. Kuspit, Koniec sztuki, Gdańsk 2006.
M. Merleau – Ponty, Oko i umysł. Szkice o malarstwie, Gdańsk 1996.
S. Morawski (red.), Zmierzch estetyki – rzekomy czy autentyczny?, Warszawa 1987.
Ortega y Gasset, Dehumanizacja sztuki i inne eseje, Warszawa 1980.
M.A. Potocka, Daj spokój, to tylko sztuka, w: Publiczna przestrzeń dla sztuki, Kraków 2003.
K. Prajzner, Tekst jako świat i gra, Łódź 2009.
S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, Kraków 2012.
Artykuły, blogi, filmy, badania, recenzje itp. oraz wybrane teksty poświęcone współczesnej kulturze artystycznej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: