Moduł: Filozoficzne podstawy pedagogiki 2300-J-FPP
W ramach modułu student poznaje różne perspektywy myślenia filozoficznego, właściwe kulturze Zachodu, a także podstawowe pojęcia filozoficzne, niezbędne do rozumienia tradycji filozoficznej i pedagogicznej. Zapoznaje się także z różnymi stylami myślenia w pedagogice filozoficznej, a także z problematyką etyki pedagogicznej i edukacji kulturalnej. Zdobyta wiedza i kompetencje filozoficzne, etyczne i estetyczne pozwalają na integralne ujmowanie zagadnień edukacyjnych, w tym rozwoju osobowego ucznia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE:
M_W01: podstawowe stanowiska filozoficzne, w tym etyczne i estetyczne,
M_W02: na czym polega problematyczność relacji między nauką a filozofią i jej wpływ na rozumienie zagadnień pedagogicznych,
M_W03: na czym polega związek między pedagogiką a filozofią oraz między pedagogiką a kulturą,
M_W04: siatkę pojęciową, charakterystyczną dla filozoficznych poszukiwań w pedagogice,
M_W05: problematykę pedagogiki filozoficznej,
M_W06: kulturowe uwarunkowania procesów edukacyjnych,
M_W07: formy edukacji kulturalnej oraz zasady upowszechniania kultury,
M_W08: podstawowe koncepcje etyki,
M_W09: podstawowe problemy etyki zawodu nauczyciela,
M_W10: problematykę, dotyczącą człowieka jako podmiotu w kontekście procesu wychowania i kształcenia.
UMIEJĘTNOŚCI – ABSOLWENT POTRAFI:
M_U01: wykorzystywać wiedzę z zakresu filozofii (w tym etyki i estetyki) w celu analizy problemów edukacyjnych,
M_U02: rozróżniać style myślenia i dostrzega ich wpływ na interpretację zagadnień pedagogicznych,
M_U03: obserwować i przetwarzać informacje kulturowo-społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia problemów edukacyjnych,
M_U04: analizować i opisywać zjawiska kulturowe, interpretować problemy pedagogiczne w kontekście przemian w kulturze i próbuje je rozwiązywać,
M_U05: krytycznie odnosić się do różnorodnych przejawów i form współczesnej kultury jako środowiska wychowawczego,
M_U06: refleksyjnie rozważać problemy etyczne w wychowaniu i kształceniu,
M_U07: analizować sytuacje problemowe i znajduje rozwiązania dla trudności wychowawczych,
M_U08: interpretować problematykę pedagogiczną w perspektywie wybranych kategorii, między innymi takich jak: dialog, tolerancja, wolność.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE – ABSOLWENT JEST GOTÓW DO:
M_K01: refleksyjnego rozważania roli wychowania w procesie dorastania człowieka i kształtowania się rzeczywistości społeczno-kulturowej,
M_K02: dostrzegania wartości weryfikacji swoich poglądów i krytycznego stosunku do różnych, znaczących dla wychowania aspektów rzeczywistości,
M_K03: uwzględniania odmienności poglądów i racji różnych uczestników oddziaływań pedagogicznych, współtworzenia sytuacji dialogu oraz pracy w grupie z poszanowaniem opinii innych osób,
M_K04: posługiwania się normami etycznymi w działalności pedagogicznej i kierowania się przede wszystkim szacunkiem dla godności każdego człowieka,
M_K05: kształtowania właściwych zachowań i postaw dzieci, w tym wobec kultury i sztuki,
M_K06: uwzględniania w swojej działalności procesualnego charakteru własnej wiedzy i umiejętności, a także permanencji zawodowego i osobistego rozwoju,
M_K07: wprowadzania w swoich działaniach atmosfery wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia.
Literatura
Lektury do egzaminu modułowego
- M. Horkheimer, Odpowiedzialność i studia, tłum. H. Walentynowicz, [w:] Wiedza, ideologia, władza. O społecznej funkcji uniwersytetu w społeczeństwie rynkowym, red. P. Żuk, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2012, s. 267-284.
- M. Lipman, Myślenie we wspólnocie, [w:] tegoż, Myślenie w edukacji, tłum. A. Łagodzka,
Wydawnictwa Uniwerstetu Łódzkiego, Łódź 2021, s. 111-132.
- Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, cz. I-IV.
- M. Foucault, Techniki siebie, w: Idem, Filozofia, historia polityka. Wybór pism.
- F. Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka; list 12, 14, 15 i 27, Warszawa 1972.
- H.G. Gadamer, Aktualność piękna, Warszawa 1993.
- I. Kant, Uzasadnienie metafizyki moralności, PWN, Warszawa 1984, r. I, II, s. 3-85.
- P. Singer, Etyka praktyczna, Książka i Wiedza, Warszawa 2003, r. 4 i 7.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: