Praca z tekstem jako źródło rozwoju językowego dzieci (Literacy) 2300-J-DWNJA-PT
Rozwijanie umiejętności pisania, czytania, a nade wszystko rozumienia i stosowania tekstu jest obecnie postrzegane jako jedna z kluczowych kompetencji we współczesnym świecie. Zycie współczesnego człowieka w cyfrowej rzeczywistości jest codziennie powiązane z koniecznością komunikowania i odbioru dużej ilości znaczeń w różnorodnych formach. W języku angielskim taka umiejętność nazwana jest z terminem „literacy”, który niestety nie ma dobrego odpowiednika w języku polskim. We współczesnej literaturze anglojęzycznej odchodzi się od łączenia tych celów jedynie z samą umiejętnością czytania i pisania, podkreślając kompleksowość zagadnienia. Na termin „literacy” składa się umiejętność rozumienia, interpretowania, analizowania, interakcji z różnymi rodzajami tekstów pochodzących z różnych źródeł informacji (Sensenbaugh 1990). Badacze podkreślają, że dotychczasowe podejście ograniczające się jedynie się do umiejętności czytania i pisania, a nie obejmujące wpływu nowych technologii, zróżnicowanych rodzajów tekstów, krytycznego myślenia, umiejętności analizy i syntezy, jest niewystarczające w obecnym świecie. Celem tego kursu jest więc próba omówienia złożoności tematów związanych z tymi zagadnieniami.
Współczesna dydaktyka nauczania języków obcych skierowana na dzieci również nie może być obojętna wobec zachodzących zmian. Mimo złożoności zagadnienia wymagającego zrozumienia i dostosowania do potrzeb edukacyjnych dzieci obejmujących rozwój języka pierwszego, tematyka związana z „literacy” jest stosunkowo mało podkreślana jest w procesie kształcenia nauczycieli języków obcych, a zwłaszcza nauczycieli dzieci. Nauczanie czytania i pisania w języku obcym nie może być oderwane od umiejętności czytania i pisania w języku ojczystym lub niezwiązana z rozwojem komunikacji ustnej. Celem kursu jest więc teoretyczne i praktyczne zapoznanie ze współczesnymi podejściami dotyczącymi rozwijania umiejętności pisania, czytania, rozumienia i pracy z tekstem w dydaktyce języka obcego na wczesnych poziomach edukacyjnych w zróżnicowanych kontekstach edukacji języka obcego (EYL, CLIL).
Kurs ten obejmuje następujące treści:
- Pojęcie „literacy” w edukacji wczesnoszkolnej oraz dydaktyce języka obcego
- Czynniki wpływające na zdobywanie umiejętności czytania i pisania w języku ojczystym oraz obcym
- Podejścia do nauczania czytania i odbioru tekstu w języku obcym w pracy z dziećmi
- Podejścia do nauczania pisania i tworzenia tekstów w języku obcym w pracy z dziećmi
- Czynniki wpływające na wybór tekstu w nauczaniu języka dzieci
- Wykorzystanie tekstu w zintegrowanym nauczaniu językowo-przedmiotowym (CLIL)
- Wykorzystanie różnorodnych strategii w nauczaniu czytania i pisania w edukacji wczesnoszkolnej oraz edukacji językowej
- Sposoby oceniania umiejętności czytania i pisania w nauczaniu języka dzieci
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student zna i rozumie:
- teorie i pojęcia związane z procesem nauczania czytania i pisania w języku ojczystym oraz obcym
- czynniki wpływające na proces rozwijania umiejętności czytania i pisania w języku ojczystym oraz obcym
- podejścia i metody nauczania czytania w dydaktyce języka angielskiego we wczesnej edukacji
- podejścia i metody nauczania pisania w dydaktyce języka angielskiego we wczesnej edukacji
- strategie dotyczące rozwijania umiejętności pisania, czytania, pracy z tekstem w zintegrowanej edukacji językowo-przedmiotowej
W zakresie umiejętności student potrafi:
- planować aktywności rozwijające umiejętności czytania i odbioru tekstu na lekcjach języka angielskiego oraz edukacji wczesnoszkolnej
- planować aktywności rozwijające umiejętności tworzenia tekstu na lekcjach języka angielskiego oraz edukacji wczesnoszkolnej
- dokonać wyboru odpowiednich tekstów dostosowanych do potrzeb dzieci w okresie przedszkolnym oraz wczesnoszkolnych odpowiednich do zróżnicowanych kontekstów
W zakresie kompetencji społecznych student jest gotów do
- współpracy z innymi nauczycielami oraz studentami w celu rozwijania umiejętności nauczania pisania i czytania w nauczaniu zintegrowanym oraz edukacji językowej
- rozwijania własnych umiejętności dotyczących nauczania pisania i czytania poprzez indywidulną eksplorację literatury przedmiotu
Kryteria oceniania
- Obecność
- Aktywne uczestnictwo i przygotowanie na zajęcia
- Zaplanowanie unitu rozwijającego umiejętności pisania, czytania i odbioru tekstu
- Test zaliczeniowy
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Literatura podstawowa:
Fountas, I., Pinneli, G., (2001). Guiding Readers and Writers: Teaching Comprehension and Writers. Teaching Comprehension, Genre, and Content Literacy. Heinemann: Portsmouth. NJ
Pinter, A. (2006). Teaching Young Language Learners. Oxford University Press: Oxford
Slattery, M., Willis, J. (2009). English for Primary Teachers. A Handbook of activities and classroom language. Oxford University Press: Oxford
Cameron, L. (2009). Teaching Languages to Young Learners. Cambridge University Press
Szpotowicz, M.,Szulc-Kurpaska, M. (2011). Teaching English to Young Learners. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa
Literatura uzupełniająca: - dobierana do omawianych zagadnień
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: