Wprowadzenie do zintegrowanego nauczania przedmiotowo-językowego (CLIL) 2300-J-DWNJA-CLIL
Cele kursu:
- zapoznanie uczestników szkolenia z podstawowymi cechami CLIL
- przedstawienie przykładów modeli CLIL z innych krajów europejskich
- zapoznanie uczestników ze ścieżkami rozwoju nauczania i uczenia się zorientowanego na CLIL w polskim systemie edukacji
- rozwinięcie umiejętności planowania i realizacji jednostek CLIL
- rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia uczestników szkolenia poprzez pomoc w wyborze i przygotowaniu programu nauczania i materiałów dydaktycznych zorientowanych na CLIL
- uświadomienie uczestnikom kursu istotnej roli programu kształcenia zintegrowanego CLIL dla dalszego rozwoju uczniów w ramach edukacji przedmiotowej CLIL
- zapoznanie uczestników kursu z kompetencjami, jakie powinien posiadać nauczyciel CLIL
Tematy poruszane podczas kursu:
- Podstawowe cechy CLIL
- Programy nauczania zorientowane na CLIL w Europie
- Programy nauczania zorientowane na CLIL w USA
- Polska podstawa programowa i jej możliwe korelacje z CLIL
- CLIL czy nie CLIL? - przyszłość CLIL w Polsce
- Planowanie jednostek CLIL
- Kompetencje nauczycieli CLIL
- Rozwijanie umiejętności pozajęzykowych na lekcjach języka obcego
- Materiały CLIL - dostępne źródła i tworzenie własnych szablonów
- Prezentacje projektów
- Test końcowy i ocena kursu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
- zna i rozumie cechy CLIL
- zna ogólne zasady stosowania CLIL w przedszkolach i szkołach podstawowych,
-jest w stanie podać przykłady różnych modeli nauczania CLIL,
- zna obszary polskiej podstawy programowej, które nadają się do integracji z nauczaniem języka angielskiego,
- rozumie zasady planowania programu nauczania zorientowanego na CLIL,
- zna kompetencje nauczyciela CLIL, które są niezbędne w edukacji przedszkolnej i podstawowej.
W zakresie umiejętności student potrafi:
- planować lekcje zgodnie z zasadami zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego,
- oceniać pomoce dydaktyczne i materiały przeznaczone do edukacji CLIL,
- oceniać efekty uczenia się w programach CLIL,
- integrować treści i język w nauczaniu młodych uczniów w różnych kontekstach i sytuacjach edukacyjnych.
W zakresie kompetencji społecznych student:
- jest aktywny i zaangażowany w rozwijanie swoich kompetencji językowych i dydaktycznych w nauczaniu języka angielskiego młodych uczniów,
- krytycznie ocenia przydatność nowych pomysłów w nauczaniu i jest otwarty na dialog z innymi nauczycielami i uczenie się od innych,
- docenia potrzebę stosowania różnorodnych form nauczania i ich rolę w rozwijaniu motywacji i pozytywnego nastawienia dzieci do nauki języków obcych,
- dokonuje samooceny własnych umiejętności dydaktycznych i językowych.
Kryteria oceniania
Kurs kończy się zaliczeniem, które zależy od spełnienia przez studenta następujących wymagań kursowych.
1. Jednostka CLIL (zadanie portfolio)
2. Refleksja nad procesem tworzenia i dostarczania materiałów CLIL (zadanie portfolio)
3. Krótkie zadania domowe (lektura i zadania)
4. Test końcowy
5. Udział w zajęciach - dopuszczalne 2 nieobecności
Literatura
Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010).CLIL: Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press, Cambridge.
European Commission (2006). Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Eurydice: Brussels
Ioannou-Georgiou, S., & Pavlou, P. (2011). Guidelines for CLIL implementation in primary and pre-primary education. Cyprus: Cyprus Pedagogical Institute.
Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Oxford: Macmillan Education.
Marsh, D. L., Langé, G. (eds.) (1999). Implementing Content and Language Integrated Learning. Continuing Education Centre, University of Jyväskylä, Finland.
Mehisto, P. (2012). Criteria for producing CLIL learning material. Encuentro 21, 15-33.
Meyer, O. (2010). Towards quality-CLIL: successful planning and teaching strategies. Pulso 33, 11-29
Pavesi, M., Bertocchi, D., Hofmannová, M., & Kazianka, M. (2001). CLIL guidelines for teachers. Milan: TIE CLIL.
Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska, M. (2009). Teaching English to Young Learners. PWN.
Bilingual programme Evaluation. 2010. British Council
Polish Core Curriculum -translation circulated by the trainer
http://www.carla.umn.edu/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: