M7 - Student practice 2 2300-GPTE-M7-SP
Celem tego kursu jest
- zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi nauczania dzieci języka angielskiego poprzez umożliwienie im obserwacji lekcji prowadzonych przez doświadczonych nauczycieli-mentorów w rzeczywistych sytuacjach lekcyjnych oraz udostępnienie im przykładów zarejestrowanych lekcji języka angielskiego;
- zachęcanie studentów do unikania nadmiernej generalizacji i koncentrowania się na konkretnym zadaniu poprzez sporządzanie notatek i wypełnianie arkuszy obserwacji podczas obserwacji lekcji;
- pomoc studentom w nabyciu praktycznych umiejętności oceny i przekazywania informacji zwrotnej na temat zaobserwowanych lekcji oraz zdobycie pewności siebie w wyrażaniu opinii na temat zaobserwowanych lekcji;
- pomoc studentom w zrozumieniu i przemyśleniu procesów nauczania i uczenia się poprzez liczne zadania związane z obserwacją lekcji oraz dyskusje w klasie, a także refleksje zawarte w wpisach na blogu;
- pomoc studentom w refleksji nad własnym nauczaniem.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- rozpoznaje podczas lekcji techniki pracy z dziećmi poznane na kursie metodyki;
- zna zasady zachowania się podczas obserwacji lekcji;
- zna efektywne sposoby pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym.
Umiejętności:
- stosuje poznane techniki pracy z dziećmi na lekcjach języka angielskiego;
- planuje i szczegółowo opisuje przebieg lekcji;
- opisuje przebieg odbytej lekcji w formie refleksyjnej notatki;
- adaptuje materiały dydaktyczne, w tym podręcznik, stosowane w klasie, w której odbywa się praktyka, aby dostosować je do potrzeb uczniów;
- opracowuje własnoręczne pomoce dydaktyczne do planowanych i przeprowadzanych lekcji;
- obserwuje lekcje i wyciąga wnioski dotyczące pracy dydaktycznej z dziećmi na podstawie przeprowadzonych obserwacji;
- planuje i przeprowadza wywiad z nauczycielem-opiekunem praktyk.
Postawy/kompetencje społeczne:
- samodzielnie opracowuje swoje plany lekcji;
- służy radą koledze, koleżance odbywającej praktykę w tej samej placówce;
- wykazuje się refleksją nad przeprowadzanymi samodzielnie lekcjami oraz obserwacjami innych;
- docenia rolę autorefleksji oraz informacji zwrotnej w rozwoju zawodowym nauczyciela.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia praktyki przez nauczyciela-opiekuna jest raport opisujący sposób wywiązania się studenta/ki z zadań wyodrębnionych w programie. Oceny tej dokonuje na podstawie obserwacji i refleksyjnej oceny studenta/ki w toku realizacji zadań oraz zapisów w dzienniku praktyk dokumentującym sposób ich wykonania.
Zaliczenia praktyki na Uczelni dokonuje koordynator praktyki na podstawie stosownych dokumentów (ramowy program praktyki, zaświadczenie o odbyciu praktyki, dziennik praktyk, raport nauczyciela opiekuna z odbytej praktyki studenckiej).
Literatura
Harmer, Jeremy (2012). Essential Teacher Knowledge. Harlow: Pearson Longman.
Scrivener, Jim (2011). Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. Oxford: Macmillan Education.
Wajnryb, Ruth (1992). Classroom Observation Tasks, Cambridge University Press.
Magdalena Szpotowicz, Małgorzata Szulc-Kurpaska (2011), TEACHING ENGLISH TO YOUNG LEARNERS, Wydawnictwo Naukowe PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: