M4 - Module 4: Student practice 1 2300-GPTE-M4
Cele modułu:
- zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami dotyczącymi nauczania języka angielskiego dzieci poprzez umożliwienie im obserwacji lekcji prowadzonych przez doświadczonych nauczycieli-mentorów w rzeczywistych sytuacjach w klasie oraz poprzez oglądanie nagranych lekcji języka angielskiego;
- pomoc studentom w zrozumieniu i refleksji nad procesami nauczania i uczenia się poprzez liczne zadania obserwacji lekcji i dyskusje w klasie;
- zachęcanie studentów do unikania nadmiernych uogólnień i skupienia się na konkretnym zadaniu poprzez robienie notatek i wypełnianie arkuszy obserwacji podczas obserwacji lekcji;
- pomoc studentom w nabyciu praktycznych umiejętności oceny i przekazywania informacji zwrotnych na temat obserwowanych lekcji oraz zdobycie pewności siebie w wyrażaniu opinii na temat obserwowanych lekcji;
- umożliwienie studentom uczenia się od praktykujących nauczycieli i ćwiczenia własnych umiejętności dydaktycznych poprzez planowanie i samodzielne prowadzenie lekcji;
- pomoc studentom w nabyciu umiejętności tworzenia własnych materiałów i dostosowywania materiałów na różne sposoby wykorzystywanych do nauczania dzieci, a także umiejętności wybierania, dostosowywania i tworzenia zadań w celu uzupełnienia opublikowanych materiałów;
- pomoc w zrozumieniu i refleksji nad nauczaniem poprzez liczne mikro-zadania dydaktyczne;
- rozwijanie umiejętności planowania lekcji;
- przygotowanie studentów do wyboru i dostosowania materiałów ELT do potrzeb i możliwości uczniów.
Tryb prowadzenia
w terenie
w sali
Założenia (lista przedmiotów)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W07
K_U01, K_U02, K_U03,K_U04, K_U06,
K_K01, K_K02, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07, K_K08
W zakresie wiedzy / zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu koncepcje socjologiczne, psychologiczne, pedagogiczne oraz lingwistyczne dotyczące rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży oraz ich instytucjonalne implikacje i kulturowe uwarunkowania (K_W01),
- posiada wiedzę na temat zasad efektywnego kształcenia oraz organizacji instytucji edukacyjnych zapewniających osiąganie sukcesów w uczeniu się (K_W02),
- metody projektowania i ewaluacji sytuacji edukacyjnych i wychowawczych w pracy z dziećmi w zakresie nauki języka obcego oraz zintegrowanego podejścia językowo-przedmiotowego na poziomie przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym (K_W03),
- metody wspierania procesu rozwoju i kształcenia w zależności od zróżnicowanych potrzeb i możliwości uczniów (K_W04),
- specyfikę roli zawodowej nauczyciela edukacji językowej i zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego we wczesnej edukacji oraz znaczenie planowania rozwoju osobistego i zawodowego (K_W05),
- ma wiedzę w dziedzinie fonetyki, fonologii oraz gramatyki opisowej języka angielskiego i potrafi z niej skorzystać w praktycznym zastosowaniu języka (K_W07).
W zakresie umiejętności / potrafi:
- wykorzystać wiedzę teoretyczną do projektowania sytuacji edukacyjnych na różnych etapach kształcenia, z uwzględnieniem praktycznych skutków obejmujących zjawiska z różnych obszarów życia społecznego (K_U01),
- tworzyć i oceniać projekty dydaktyczne dotyczące nauki języka obcego lub zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego (K_U02),
- analizować i uzasadnić efektywność zastosowanych metod edukacyjnych oraz wychowawczych (K_U03),
- dostosować działania pedagogiczne do indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży na różnych etapach edukacji (K_U04),
- wykorzystać wiedzę metodologiczną do projektowania badań w paradygmacie ilościowym i jakościowym na różnych etapach kształcenia, z uwzględnieniem norm i reguł prawnych, zawodowych i etycznych (K_U06).
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
- podnoszenia własnych kompetencji zawodowych w wymiarze interdyscyplinarnym (K_K01) ,
- refleksji i pogłębionej analizy własnych doświadczeń praktycznych w pracy z uczniami (K_K02),
- podjęcia odpowiedzialnego przywództwa, pracy w zespole, pełniąc różne role w społeczności szkolnej (K_K04),
- budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania oraz kształcenia (K_K05),
- wykorzystania wiedzy zawodowej zdobytej podczas praktyki oraz dzielenia się obserwacjami z otoczeniem (K_K06),
- pozytywnego motywowania uczniów do nauki i tworzenia w placówce edukacyjnej dobrego klimatu dla aktywności i podejmowania różnych działań (K_K07),
- na nowe inicjatywy i innowacje pedagogiczne, służące rozwojowi uczniów i integracji rodziców i środowiska lokalnego z instytucją edukacyjną, dba o zachowanie dziedzictwa kulturowego (K_K08).
Kryteria oceniania
Koordynator praktyk zalicza moduł na podstawie odpowiednich dokumentów (program praktyk, refleksje na temat praktyk publikowane na blogu, samooceny studenta, zaświadczenie potwierdzające realizację programu praktyk, raport nauczyciela-mentora).
Jednak główna ocena dokonywana jest przez nauczyciela mentora - student ma przedstawić raport nauczyciela mentora po zakończeniu praktyki.
Oprócz tego, innym równie ważnym elementem praktyki nauczycielskiej jest wizyta koordynatora praktyki w szkole, w której odbywa się praktyka, podczas gdy student prowadzi lekcje z wykorzystaniem CLIL.
Praktyki zawodowe
90 hours
Literatura
Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and language integrated learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Halliwell, S. (1992). Teaching English in the Primary Classroom. Pearson ELT.
Harmer, J. (2012). Essential teacher knowledge. Pearson Longman.
Richards, J.C. & Thomas S.C. Farrell (2011). Practice teaching: a reflective approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Scrivener, J. (2011). Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. Oxford: Macmillan Education.
Wajnryb, R. (1992). Classroom Observation Tasks. UK: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: