Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną 2300-FWM-SONI
Zajęcia mają dostarczyć podstawowej wiedzy z zakresu biologicznych, fizjologicznych, psychologicznych, społecznych a przede wszystkim pedagogicznych (edukacyjnych) aspektów seksualności człowieka. Zdrowie seksualne rozumiane jest jako część zdrowia reprodukcyjnego, a treści wykładów są spójne z powszechna Deklaracją Praw Seksualnych 2002 roku, konwencją ONZ z 1994 roku, a także ogólna wiedzą z zakresu szeroko rozumianego zdrowia człowieka.
1. Pojęcia seksualizm, norma seksualna, modele seksualności człowieka, zaburzenia i perwersje seksualne
2. Uwarunkowania socjohistoryczne podejścia do seksualności osób niepełnosprawnych
3. Aspekty rozwoju fizjologicznego seksualności osób niepełnosprawnych
4. Uwarunkowania społeczne i psychologiczne seksualności osób niepełnosprawnych
5. Edukacja seksualna osób niepełnosprawnych, przygotowanie warsztatów z zakresu seksualności osób niepełnopsrawnych
6. Przemoc seksualna wobec osób niepełnosprawnych
7. Problemy rodzicielstwa osób niepełnosprawnych
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem wykładu jest nabycie umiejętności i wiedzy w zakresie przeprowadzania badań, gromadzenia bazy danych i interpretacji wyników potrzebnych do przygotowania pracy magisterskiej.
Efekt kształcenia dla kursu:
W zakresie wiedzy
W 1: Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych uwzględnia filozoficzne, społeczno-kulturowe, historyczne, biologiczne, psychologiczne podstawy tego procesu w kontekście rozwoju seksualnego
W 2: Ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, zna wybrane rozwiązania z zakresu rehabilitacji osób niepełnosprawnych w kontekście rozwoju seksualnego
W 3: Wie jak przebiega rozwój psychoseksualny osób niepełnosprawnych intelektualnie
W 4: Wie i zna sposoby oceny zachowań seksualnych w oparciu o kryteria normy seksuologicznej
W 5: Zna literaturę i teorię z zakresu metodologii badań pedagogicznych
W zakresie umiejętności:
U 1: Potrafi Sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych szczególnie w aspekcie rehabilitacji seksualnej tych osób
U 2: Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania i racjonalnego oceniania przebiegu procesu rehabilitacji seksualnej osób niepełnosprawnych
U 3: Konstruuje rozwiązania sprzyjające skutecznej rehabilitacji społecznej w tym seksualnej prognozuje ich przebieg oraz przewiduje skutki planowanych działań
W zakresie postaw:
P 1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się,
P 2: Docenia znaczenie wiedzy i umiejętności praktycznych zdobytych podczas zajęć w czasie pracy pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Konsultacje, praca indywidualna i zespołowa.
Udział w wykładach, aktywne uczestnictwo w dyskusjach, projekt pisemny – przygotowanie w zespołach scenariuszy zajęć z zakresu edukacji seksualnej osób niepełnosprawnych (scenariusz musi uwzględniać pomoce dydaktyczne).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: