- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Filmowe gatunki i cykle 2300-FILM-GC-OG
Gatunki filmowe są postrzegane jako istotny element kina amerykańskiego. Wraz z systemem gwiazd i „stylem zerowym” stanowiły filary klasycznego Hollywood. Wykorzystywanie znanych wątków, motywów, postaci i lokacji pozwalało zminimalizować koszty produkcji w nastawionym na zysk amerykańskim przemyśle filmowym. Dawało jednocześnie możliwość komunikowania się z publicznością. Traktując gatunek jako swego rodzaju markę, widzowie mogli wybrać produkt, który im najbardziej odpowiadał. Analiza tekstualna oraz podejście pragmatyczne pozwalają dostrzec i sproblematyzować te kwestie. Jednocześnie w refleksji nad gatunkami filmowymi istotne jest podejście rytualno-ideologiczne, które pozwala wydobyć hegemoniczny oraz pedagogiczny potencjał kina gatunków.
Celem zajęć jest przybliżenie kategorii gatunków i cykli filmowych oraz sposobów ich problematyzacji w badaniach nad kinem. Refleksja teoretyczna będzie traktowana jako punkt wyjścia do zapoznania studentów_tek z wybranymi gatunkami filmowymi (western, film gangsterski, film noir, kino policyjne, science fiction, melodramat, komedia romantyczna i inne). Poruszone zostaną również kwestie zmian w kinie gatunków w okresie postklasycznym zarówno w kontekście kina amerykańskiego, jak i transnarodowego. Jak chociażby łączenie, mieszanie i hybrydyzacja gatunków, stosowanie konwencji gatunkowych w kinie niezależnym i artystycznym, rozróżnienie: gatunki—cykle, zjawisko medium concept cinema oraz gatunki transnarodowe.
TREŚĆ ZAJĘĆ:
Wprowadzenie do badań nad gatunkami i cyklami filmowymi (zajęcia w oparciu o dyskusję po przeczytaniu tekstów)
Western
Kino gangsterskie
Film noir
Melodramat
Komedia romantyczna
Kino policyjne
Science fiction
Horror
Przemiany w kinie gatunków w okresie poklasycznym
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA student_ka:
• posiada ogólną wiedzę na temat filmowych gatunków i cykli,
• zna podstawową terminologię dotyczącą kina gatunków,
• posiada wiedzę na temat sposobów ich problematyzowania w filmoznawstwie.
UMIEJĘTNOŚCI student_ka:
• Potrafi na podstawowym poziomie rozpoznać i opisać wybrane gatunki i cykle filmowe,
• Potrafi wskazać i zanalizować teksty filmowe w kontekście gatunkowym,
• Posiada umiejętność umieszczenia gatunków filmowych i poszczególnych produkcji w szerszym kontekście społeczno-kulturowym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE student_ka:
• Rozumie edukacyjny wymiar refleksyjnego uczestnictwa w kulturze filmowej,
• Rozumie znaczenie kina (również gatunkowego) w pejzażu kultury współczesnej,
• Czynnie i świadomie uczestniczy w życiu kulturalnym.
Kryteria oceniania
(1)obecność na wszystkich zajęciach (dopuszczalne są dwie nieobecności); (2) aktywne uczestnictwo w zajęciach (merytoryczny udział w dyskusjach); (3) przygotowanie 20-minutowej prezentacji na wybrane zajęcia, która będzie stanowiła punkt wyjścia do dyskusji (indywidualnie lub w grupie, zależnie od liczby uczestników_czek zajęć).
W ramach przygotowania do zajęć studenci_ki będą proszone o obejrzenie przynajmniej jednego filmu na każde spotkanie.
Literatura
(poniższe pozycje literaturowe stanowią bazę. Do poszczególnych zajęć wskazana zostanie literatura)
• Altman Charles F., W stronę teorii gatunku filmowego, przeł. Alicja Helman, „Kino” 1987 nr 6, s. 18–22.
• Altman Rick, Gatunki filmowe, przeł. Magdalena Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
• Grant Barry Keith (red.), Film Genre Reader IV, University of Texas Press, Austin 2012.
• Helman Alicja (red.), Kino gatunków, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego, CMLXXI, Prace Historycznoliterackie, zeszyt 75.
• Klein Amanda Ann, American Film Cycles: Reframing Genres, Screening Social Problems & Defining Subcultures, University of Texas Press, Austin 2012.
• Klein Amanda Ann, R. Barton Palmer (red.), Cycles, Sequels, Spin-offs, Remakes, and Reboots: Multiplicities in Film & Television, University of Texas Press, Austin 2016.
• Loska Krzysztof (red.), Kino gatunków wczoraj i dziś, Rabid, Kraków 1998.
• Loska Krzysztof (red.), Wokół kina gatunków, Wydawnictwo Rabid, Kraków 2001.
• Neale Steve, Genre and Hollywood, Routledge, London & New York 2009 (1999).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: