Wprowadzenie do edukacji globalnej 2300-FAK-NAUCZ
Odpowiadając na współczesne potrzeby edukacyjne (UN 2015, GENE 2022) oraz biorąc pod uwagę fakt, że polskie uczelnie nie oferują zajęć z edukacji globalnej (EG) dla przyszłych nauczycieli i nauczycielek proponujemy szkolenia studentkom i studentom szkolenia dot. tej perspektywy edukacyjnej. EG, zgodnie z definicją sformułowaną w przez Global Education Network Europe “umożliwia ludziom krytyczną refleksję nad światem i miejscem, które w nim zajmują; otwiera ich oczy, serca i umysły na rzeczywistość świata na poziomie lokalnym i globalnym” (GENE, 2022).
Szkolenia będą zawierać zarówno wiedzę merytoryczną z zakresu EG oraz komponent metodyczny skupiony na aktywizujących metodach charakterystycznych dla edukacji pozaformalnej. Dzięki temu przyszłe nauczycielki i nauczyciele nie tylko zapoznają się z problematyką EG, ale również poznają i przetrenują metody nauczania-uczenia się, które będą mogli wykorzystać w przyszłej praktyce nauczycielskiej.
W cyklu 2024Z:
Szkolenia obejmą 32 godziny dydaktyczne (24h zegarowe): ● Sobota i niedziela 19-20/10 godz. 9:00-15:00 (16 godzin dydaktycznych): wprowadzenie do EG, aktywne metody pracy wywodzące się z EG Prowadzącymi będą 2 osoby z wieloletnim doświadczeniem trenerskim w dziedzinie EG, Elżbieta Olczak (Grupa Zagranica) oraz dr Dobrawa Aleksiak. Po ukończonym szkoleniu osoby otrzymają certyfikat i punkty 3 ECTS. |
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Na koniec zajęć studentki we współpracy z osobami prowadzącymi przygotują działanie z zakresu edukacji globalnej na zbliżający się Tydzień Edukacji Globalnej (18-24 listopada). Więcej informacji o TEG: https://teg.edu.pl/tydzien-edukacji-globalnej-2024".
Literatura
Andreotti, V. (2006), Soft versus Critical Global Citizenship Education, Policy & Practice. A Development Education Review, 3, 40-51
Andreotti, V. (2012). Editor’s preface: HEADS UP. Critical Literacy: Theories and Practices, 6(1), 1–3.
Bourn, D. (2016). Teachers as agents of social change. International Journal of Development Education and Global Learning, 7(3), 63–77. https://doi.org/10.18546/IJDEGL.07.3.05
Grupa Zagranica. (2011). Memorandum of Understanding on Strengthening Global Education, Grupa Zagranica
Jasikowska, K. (2018). Zmieniając świat! Edukacja globalna między zyskiem a zbawieniem, Kraków: Impuls.
Kielak, E., Rybi-Trojanek, M., & Bartosik, Ł. (2020). Edukacja globalna w procesie edukacyjnym. Grupa Zagranica.
Kuleta-Hulboj, M., (2015) Kilka uwag o heterogeniczności edukacji globalnej, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 18(1), p. 67-80
Pashby, K., da Costa M., Stein S., Andreotti V. (2020). A Meta-Review of Typologies of Global Citizenship Education, Comparative Education 56 (2): 144–164. https://doi.org/10.1080/03050068.2020.1723352.
W cyklu 2024Z:
Lektury: Andreotti, V. (2006), Soft versus Critical Global Citizenship Education, Policy & Practice. A |
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Na koniec zajęć studentki we współpracy z osobami prowadzącymi przygotują działanie z zakresu edukacji globalnej na zbliżający się Tydzień Edukacji Globalnej (18-24 listopada). Więcej informacji o TEG: https://teg.edu.pl/tydzien-edukacji-globalnej-2024 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: