MG - Senior w kulturze 2300-F-MG-SK
Uczestnictwo w kulturze osób starszych przyjmuje różne formy, w tym najczęstsze to:
1/udział w kulturze dotyczący tzw. oferty kulturalnej. Tak rozumiane uczestnictwo w kulturze wyraża się m.in. częstotliwością uczestniczenia w spektaklach teatralnych, koncertach, odbiorze programów telewizyjnych i radiowych, czytaniu książek i czasopism.
2/amatorska aktywność kulturalna : uczestnictwo w różnego rodzaju zespołach artystycznych (teatralnych, muzycznych, tanecznych, plastycznych itp.). Aktywność ta może przybierać również formy indywidualne (np. pisanie opowiadań, malowanie obrazów.
3/ transmisja międzypokoleniowych wzorów kulturowych (seniorzy jako źródło pamięci kulturowej wydarzeń, miejsc i ludzi).
Inne podejmowane w ramach przedmiotu problemy to:
- czynniki kształtujące poziom uczestnictwa seniorów w kulturze,
- edukacja kulturalna seniorów,
- instytucje kultury przyjazne seniorom,
- aktywność kulturalna seniorów występująca w funkcji integracji społecznej,
- sposób postrzegania osób starszych - przejawiający się zarówno w wymiarze wizerunkowym indywidualnym, jak i społecznym,
-senior jako uczestnik kultury w erze nowych technologii,
- kulturowy wizerunek seniorów (np. seriale telewizyjne),
- senior w sztuce dawnej i współczesnej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Student posiada wiedzę skoncentrowaną na wybranej problematyce kultury (filmu, teatru, muzyki, sztuk plastycznych),
2. Student posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania nowych mediów w kulturze
3. Student zdobywa wiedzę z zakresu przygotowania seniorów do podejmowania samodzielnej aktywności kulturalnej
Umiejętności:
1. Student potrafi dokonać wyboru zjawisk kultury dawnej i współczesnej dostępnej dla seniorów
2. Student potrafi opracować autorski program uczestnictwa seniorów w kulturze
3. Student potrafi obiektywnie ocenić różne zjawiska kultury adresowane do seniora
Kompetencje społeczne:
1. Student wykształca postawę krytycznego myślenia w obszarze problemów i dylematów pedagogicznych związanych z przedmiotem,
2. Student wykazuje samodzielność w opracowywaniu podejmowanych zagadnień,
3. Student jest przygotowany do wyrażania swojego stanowiska i podawania argumentów na jego obronę, z zachowaniem szacunku i otwartości wobec innych stanowisk.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest omówienie możliwości i/lub realizacji aktywności kulturalnej seniorów - na przykładzie osób, instytucji lub inicjatyw społecznych w obszarze aktywizacji kulturalnej seniorów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: