MG - Polityka senioralna 2300-F-MG-PS
Podczas zajęć studenci poznają;
1. teoretyczne aspekty polityki społecznej, w tym m.in. kryteria determinujące interpretację pojęcia senior, człowiek stary, srebrna gospodarka, doktryny i modele polityki społecznej w tym zwłaszcza w części precyzującej politykę senioralną, instrumenty i podmioty polityki senioralnej,
2. mechanizmy diagnozowanie i ewaluacji w polityce społecznej;
3. wybrane problemy i konkretne rozwiązania stanowiące przedmiot działań polityki senioralnej we współczesnej Polsce, m.in. przemiany wzorów starości, polityki rodzinnej, edukacji po 60 r.ż. , ochrony zdrowia i kwestii mieszkaniowej, społecznych problemów pracy, dyskryminacji i równouprawnienia,
3. współczesne wyzwania i kierunki rozwoju polityki społecznej szczególnie w części dotyczącej m.in. przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu, marginalizacji i ekskluzji, kontrowersje wokół socjalnej funkcji państwa wobec seniorów, europejski model pomyślnego starzenia się w zdrowiu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
1. zna zjawiska uniemożliwiające pomyślne starzenie się jak np. dyskryminacja osób starszych ze względu na wiek, wykluczenie z aktywności zawodowej, społecznej, politycznej
2. posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat instytucji i organizacji działających na rzecz seniorów
3. posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu różnych modeli polityk społecznych oraz rozumie czynniki determinujące jakość procesu wspierania osób uznanych w danym modelu za osoby starsze
4. posiada rozszerzoną wiedzę o współczesnych instytucjach, w których może być realizowana polityka senioralna
Umiejętności
Student:
1. potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje z różnych źródeł na temat form i metod wsparcia dla seniorów
2. samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów związanych z problematyką senioralną
3. potrafi samodzielnie formułować opinie, analizować przyczyny i przebieg uczestnictwa seniorów w danym modelu polityki senioralnej
4. potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów realizacji polityki senioralnej w danym modelu
5. posiada umiejętność przygotowania recenzji określonego projektu edukacyjnego sytuując go w adekwatnym modelu polityki senioralnej
Kompetencje społeczne:
Student
1. potrafi identyfikować konsekwencje społeczne braku odpowiednich rozwiązań w zakresie instytucjonalnych form wsparcia na rzecz seniorów i informować o nich różne gremia społeczne
2. potrafi inspirować i organizować proces aktywności seniorów z uwzględnieniem specyfiki aktywności właściwej osobom starszym w różnym wieku
3. potrafi identyfikować rozwiązania problemów pojawiających się w sytuacjach pracy z osobami starszymi w danym modelu polityki
Kryteria oceniania
Prezentacja na ocenę projektu (według wzorca podanego przez prowadzącego) zamierzenia wspierającego wskazaną corocznie przez prowadzącego grupę seniorów. Projekt będzie przygotowywany przez dobrany przez prowadzącego zespół maksymalnie 3 osób. Projekt można będzie również przygotować samodzielnie.
Ocenie podlega:
1. Adekwatność projektu do przyjętych założeń -1/3 oceny
2. Kompletność projektu - 1/3 oceny
3. Trafność wskazania w jakim modelu teoretycznym edukacji dorosłych można opisać przyjęte w projekcie rozwiązania - 1/3 oceny
Literatura
1. S.Steuden "Psychologia starzenia się i starości" PWN 2012
2. G. Firlit-Fesnak, M.Szylko-Skoczny "Polityka społeczna" PWN 2016
Założenia długofalowej polityki senioralnej w Polsce na lata 2014-2020
Raporty GUS, ONZ, Banku Światowego, OECD w części dotyczącej trzeciego wieku.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Element modułu gerontologicznego albo samodzielny fakultet. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: