MG - Moduł gerontologiczny 2300-F-MG
Optymalizacja naturalnego procesu jakim jest starzenie się wymaga interdyscyplinarnego ujęcia. Poznając zagadnienia przewidziane programem poszczególnych przedmiotów tworzących moduł gerontologiczny, studenci zdobywają wiedzę o starzeniu się jako zjawisku wielowymiarowym. Biologiczny wymiar późnej dorosłości stanowi w tym ujęciu ramy dla omawiania szczegółowych zagadnień związanych z długością życia i naturą aktywności człowieka w poszczególnych jego fazach a w tym kontekście dla formułowania uzasadnień różnych polityk społecznych wobec zjawiska starzenia się i zróżnicowanych metod pracy socjalnej. Czas biograficzny opisywany poprzez styl życia będzie podstawą dla tworzenia rozwiązań zachęcających nie tylko do aktywnego starzenia się w zdrowiu ale także do stałego rozwoju osobistego a być może uzasadnionego w określonych przypadkach wydłużenia aktywności zawodowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student
1. zna podstawowe pojęcia związane ze starością i procesami starzenia się oraz teorie i koncepcje wyjaśniające proces starzenia się człowieka,
2. zna kontekstowe sposoby definiowania starości posiada wiedzę na temat możliwości uczenia się osób starszych oraz ich uwarunkowań poznawczych, emocjonalnych i społecznych, a także edukacyjne rozwiązania instytucjonalne adresowane do starszych osób
3. posiada wiedzę na temat funkcjonowania osób dorosłych w różnych obszarach życia oraz związanych z tym problemów
4. zna zjawiska uniemożliwiające pomyślne starzenie się jak np. dyskryminacja osób starszych ze względu na wiek, wykluczenie z aktywności zawodowej, społecznej, politycznej
5. zna postawy, jakie wobec starości prezentują osoby w różnym wieku
6 zna style życia osób starszych oraz ich uwarunkowania
7. posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat instytucji i organizacji działających na rzecz seniorów
8. posiada uporządkowaną, pogłębioną wiedzę z zakresu różnych modeli polityk społecznych oraz rozumie czynniki determinujące jakość procesu wspierania osób uznanych w danym modelu za osoby starsze
9 posiada rozszerzoną wiedzę o współczesnych instytucjach, w których może być realizowana polityka senioralna
10 posiada wiedzę skoncentrowaną na wybranej problematyce kultury (filmu, teatru, muzyki, sztuk plastycznych)
11 posiada wiedzę z zakresu funkcjonowania nowych mediów w kulturze
12 posiada wiedzę z zakresu przygotowania seniorów do podejmowania samodzielnej aktywności kulturalnej
13 zna definicję zdrowia, wymiary zdrowia, jego holistyczne ujęcie oraz czynniki je warunkujące
14 posiada wiedzę na temat dbałości o zdrowie w okresie starzenia
15 zna cele i zakres tematyczny edukacji zdrowotnej prowadzonej wśród seniorów
Umiejętności: student
1 potrafi wyszukiwać i przetwarzać informacje z różnych źródeł na temat form i metod wsparcia dla seniorów
2 samodzielnie proponuje rozwiązania konkretnych problemów związanych z problematyką senioralną
3 potrafi samodzielnie formułować opinie, analizować przyczyny i przebieg uczestnictwa seniorów w danym modelu polityki senioralnej
4 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do analizowania przyczyn i przebiegu procesów realizacji polityki senioralnej w danym modelu
5 posiada umiejętność przygotowania recenzji określonego projektu edukacyjnego sytuując go w adekwatnym modelu polityki senioralnej
6 potrafi dokonać wyboru zjawisk kultury współczesnej dostępnych dla seniorów
7 potrafi opracować autorski program uczestnictwa seniorów w kulturze
8. potrafi obiektywnie ocenić różne zjawiska kultury współczesnej
9 potrafi zdiagnozować potrzeby osób starszych w zakresie zdrowia
10 potrafi przygotować scenariusz zajęć z edukacji zdrowotnej na wybrany temat
Kompetencje społeczne: student
1 prezentuje postawę szacunku, zrozumienia i akceptacji wobec osób starszych i ich życiowych problemów
2 potrafi identyfikować konsekwencje społeczne braku odpowiednich rozwiązań w zakresie instytucjonalnych form wsparcia na rzecz seniorów i informować o nich różne gremia społeczne
3 potrafi inspirować i organizować proces aktywności seniorów z uwzględnieniem specyfiki aktywności właściwej osobom starszym w różnym wieku
4 potrafi identyfikować rozwiązania problemów pojawiających się w sytuacjach pracy z osobami starszymi w danym modelu polityki
Kryteria oceniania
Do ustalenia z Panem dr.Pierścieniakiem. Zaliczenie na ocenę.
Portfolio będące wynikiem zrealizowanego projektu diagnozy wybranego przez studentów, aktualnego problemu gerontologicznego , przygotowany przez studentów w zespołach 2-osobowych.
Kryteria oceniania;
1. trafność doboru metody diagnostycznej do natury zidentyfikowanego problemu - 30%
2. kompletna i poprawna dokumentacja załączonego materiału źródłowego stanowiącego podstawę do formułowanych wniosków - 30%
3. adekwatna do przyjętych założeń teoretycznych argumentacja uzasadniająca zakres i treść formułowanych zaleceń - 30%
4. czytelność formy złożonego portfolio- 10%
Literatura
1. Barbara Szatur-Jaworska "Polska polityka społeczna wobec starzenia sie ludności w latach 1971-2013", wyd. IPS UW, Warszawa 2016
2. Halina Worach-Kardas "Starość w cyklu życia. Społeczne i zdrowotne oblicza późnej dorosłości", wyd. Śląsk, Katowice 2015
3. Anna I. Brzezińska, Karolina Appelt, Beata Ziółkowska "Psychologia rozwoju człowieka", wyd. GWP, Sopot 2015
4. "Polityka społeczna. Podręcznik akademicki" red. Grażyna Firlik-Fesnak, Małgorzata Szylko-Skoczny, wyd. PWN Warszawa 2013
5. Stanisława Steuden "Psychologia starzenia sie i starości" wyd. PWN, Warszawa 2012,
6. Jerzy Halicki, "Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów", wyd. Uniwersytety w Białymstoku, Białystok 2010
7. Raporty z badań i diagnoz
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: